Sciences de gestion [LMD]
Permanent URI for this collectionhttpss://dspace.univ-batna.dz/handle/123456789/13
Browse
Browsing Sciences de gestion [LMD] by Title
Now showing 1 - 20 of 34
- Results Per Page
- Sort Options
Item Les infrastructures de transport routier(UB1, 2017) Mazouz, Loubna RababLe lien entre infrastructures de transport et développement socioéconomique a préoccupé les chercheurs en économie et en géographie depuis les années soixante du siècle passé, la question était d’identifier la nature de cette relation, celle des effets imputables à l'infrastructure et les méthodes de leur appréciation. Mais en raison de la nature multidimensionnelle du lien, il y avait une difficulté de délimitation du champ d'étude et d'appréciation des impacts. Plusieurs concepts ont émergé avec l’évolution du débat scientifique à savoir : les « effets structurants », la « congruence » et les « effets conditionnels » et après plusieurs décennies de recherche, ce lien est considéré comme une interaction conditionnée par des potentialités indépendantes de l'infrastructure de transport et les chercheurs ont recommandé de recourir aux méthodes d'évaluation qui combinent entre les démarches qualitatives et les démarches quantitatives. La présente thèse a pour objectif de déduire l'existence d'un impact positif de l’autoroute est-ouest sur le développement socioéconomique en Algérie et ce, à travers l'appréhension des gains économiques procurés aux usagers. Pour des raisons pratiques mais aussi compte tenu des ressources disponibles, nous nous sommes principalement intéressés au tronçon Alger-Constantine. Cette évaluation a été élaborée en deux phases : la première est la quantification des écarts entre la situation sans projet et la situation avec projet des coûts d’exploitation de véhicules, de temps de parcours, de confort et de sécurité routière. La deuxième phase est la valorisation des gains. The relation between transportation infrastructures and socioeconomic development has occupied economists and geographers since the sixties of the last century, the question was to identify the nature of this relation, that of the infrastructure effects and the methods of their appreciation. But because of the multidimensional nature of this link, there was a difficulty in demarcation of the study field and apprehension of the impacts. Several concepts emerged with the evolution of this scientific debate such as: « structuring effects », « congruence » and «conditional effects» and after several decades of research, this relation is considered to be an interaction conditioned by potentialities, these last must be independent from the transportation infrastructure and the researchers recommended using valuation methods which combine between the qualitative and quantitative approaches. The present thesis aims to conclude on positive impact of east-west highway on socioeconomic development in Algeria through apprehension of economic gains for the users. For practical reasons but also considering the available resources, we were mainly interested in the section Algiers-Constantine. This evaluation was done in two phases: the first is about calculation of the differences between reference situation (without project) and actual situation (with project) in matters of vehicles operating costs, travel time, comfort and road safety while the second phase is about valuation of the gains. لقد حاول الباحثون، منذ ستينيات القرن الماضي، الاجابة على التساؤل حول العلاقة بين الهياكل القاعدية للنقل من جهة و التنمية الاقتصادية و الاجتماعية من جهة اخرى، حيث تمثلت الاشكالية الرئيسية في تحديد العلاقة و طبيعة الاثار الناجمة عن هاته الهياكل و اساليب تقديرها. لكن وبسبب تعدد ابعاد هاته العلاقة، واجه الباحثون صعوبة تحديد موضوع الدراسة وتقييم الاثار. اثناء تطور تلك البحوث، ظهرت عدة مفاهيم لوصف هاته الدراسة على غرار: "آثار الهيكلة"، "آثار التطابق"و "الآثار المشروطة"، وبعد عدة عقود من البحث، تم التوصل الى وصف هذا الارتباط بالتفاعل المشروط بوجود امكانات و عوامل مستقلة اصلا عن الهياكل القاعدية، كما اوصى الباحثون باللجوء الى استخدام اساليب التقييم التي تجمع بين الطرق النوعية والكمية. تهدف هذه الاطروحة الى اثبات وجود اثر ايجابي للطريق السيار شرق-غرب على التنمية الاقتصادية والاجتماعية في الجزائر وذلك عبر تقييم المكاسب الاقتصادية للمستعملين، ولاسباب عملية و بالنظر للموارد المتاحة، تم الاهتمام بمستعملي مقطع الجزائر العاصمة-قسنطينة. اعد هذا التقييم على مرحلتين: الاولى هي تقدير الفروق بين الوضعية قبل المشروع و الوضعية بعد المشروع من حيث تكاليف تشغيل المركبات، وقت التنقل، الاريحية و السلامة المرورية في حين ان المرحلة الثانية هي تقييم المكاسب.Item آثار تطبيق مواصفاث الجودة البيئية الأيزو 14000 على الأداء التسويقي بالمؤسسة الصناعية(UB1, 2018) ڤرابصي, سارةLe but de cette étude vise à connaître les effets de l'application des normes de qualité environnementale ISO 14000 sur la performance marketing dans l’entreprises industrielle, lorsqu'il visait à connaître les effets de l'application des exigences de la présente norme (Politique environnementale, Planification, Mise en oeuvre, Vérification & actions correctives et Revue de direction) Sur les indicateurs les plus importants de la performance marketing (satisfaction client, part de marché et rentabilité) dans la cimenterie de Ain Touta Batna. Cette étude comprenait deux cadres théoriques qui contiennent deux chapitres: Le premier traitait des concepts de performance marketing et le second expliquait les concepts de la norme du qualité environnementale ISO 14000. Le second cadre comprend également deux chapitres: le premier montre la réalité de la qualité environnementale dans la société étudiée et le second met en évidence la réalité de la performance marketing au cours de la période (2000-2016). La performance marketing de cette société a été évaluée en utilisant certains de ses indicateurs. Ainsi de développer un questionnaire afin d'atteindre l'objectif souhaité et a été distribué aux cadres de la société en question, Les hypothèses ont été testées à l'aide de programme d'analyse statistique SPSS. Et ce pour atteindre plusieurs résultats entre autres, différence d’impact de l’application D’ISO 14000 sur les indicateurs de performance marketing selon ses exigences, puis la présentation d’un ensemble de suggestions, dont le plus important est: La nécessité d'appliquer les entreprises industrielles à la norme de qualité environnementale ISO 14000 pour atteindre leurs objectifs, notamment en améliorant leurs performances marketing. This study focused on ISO 14000 the environmental quality standards and its effects on marketing performance in industrial entreprise, the aim was to know the implications of applying the requirements of this standard (environmental policy, planning, implementation & operation, checking & corrective actions and management review) on the most important indicators of marketing performance (customer satisfaction, market share and profitability) in cement company Ain Touta Batna. This study included two theoretical frameworks that contain two chapters: The first dealt with concepts of marketing performance and the second explained the concepts of ISO 14000, The second framework also included two chapters: the first shows the reality of environmental quality in the company under study and the second highlighted the reality of marketing performance during the period (2000-2016). The marketing performance of this company was evaluated using some of its indicators, a questionnaire was developed and was distributed to the company's tires. The hypotheses were tested using the SPSS program. And then reach several results including the different impacts of ISO 14000 on marketing performance indicators according to their requirements, and provide a set of suggestions, the most important is: the need to apply the industrial entreprises to ISO 14000 to achieve their objectives, especially improve their marketing performance. تناولت هذه الدراسة موضوع مواصفات الجودة البيئية الأيزو 14000 وآثارها على الأداء التسويقي في المؤسسة الصناعية، حيث هدفت إلى معرفة آثار تطبيق متطلبات هذه المواصفة (السياسة البيئية، التخطيط، التنفيذ والتشغيل، الفحص والإجراءات التصحيحية ومراجعة الإدارة) على أهم مؤشرات الأداء التسويقي (رضا الزبون، الحصة السوقية والربحية) في شركة الإسمنت عين التوتة باتنة. ولقد تضمنت هذه الدراسة إطارين الأول نظري يحتوي على فصلين: الأول تناول مفاهيم عن الأداء التسويقي والثاني وضح مفاهيم مواصفات الجودة البيئية الأيزو 14000 ، أما الإطار الثاني شمل أيضا فصلين: الأول بين واقع الجودة البيئية في الشركة محل الدراسة والثاني أبرز واقع الأداء التسويقي فيها خلال الفترة(2000-2016). وقد تم تقييم الأداء التسويقي بهذه الشركة باستخدام بعض مؤشراته إضافة إلى تطوير استبيان من أجل الوصول إلى الهدف المرجو، وتم توزيعه على إطارات الشركة، وقد تم اختبار الفرضيات باستخدام برنامج التحليل الإحصائي SPSS، ثم التوصل إلى عدة نتائج من بينها اختلاف آثار تطبيق مواصفات الأيزو 14000 على مؤشرات الأداء التسويقي باختلاف متطلباتها، ثم تقديم مجموعة من الاقتراحات أهمها: ضرورة تطبيق المؤسسات الصناعية لمواصفات الجودة البيئية الأيزو 14000 لتحقيق أهدافها وخاصة تحسين أدائها التسويقي.Item أثر التسيير العمومي الحديث على كفاءة الإدارة العدلية(UB1, 2018) وحشي, عفافThe study targeted the impact of New public management methods on the efficiency of the judicial administration at the justice modernization general directorate within Ministry of Justice. For this purpose, the views of the various staff of the directorate were taken through the distribution of a questionnaire for the study, supported by field observations, with or without participation, as well as interviews with some branch managers within the directorate and its affiliate centers. The study population consists of all of the 124 employees’ staff of justice modernization general directorate. It was based on a deterministic non-probabilistic sample of 100 employees excluding 24 employees where a 93% answer rate was achieved through which the study reached the following results: - demonstrate the effect of New public management on the efficiency of the judicial administration by 94.5%, indicating a very strong positive correlation between the two variables; - The influence of New public management methods varies from one method to another, but the disparity is somewhat tiny. The approach to governance affects the efficiency of the judicial administration by 95.9%, followed by the decentralization approach by 90.4% then the performance-oriented manner by 84.3% followed by the method of improving the human resources management by 82.8%, then the electronic management method by 41.4%;and finally, the effect of service-oriented approach on the efficiency of the judicial administration reached 41%; - Despite the impact of New public management on the efficiency of the administration of justice, there are other factors that have not been addressed in this model and their values have been determined according to the effect of each method. L'étude portait sur l'impact des méthodes de la nouvelle gestion publique sur l'efficacité de l'administration judiciaire à la direction générale de modernisation de la justice au sein du ministère de la Justice. A cet effet, les points de vue de tout le personnel de la direction ont été recueillis à travers un questionnaire d'étude, étayé par des observations sur le terrain, avec ou sans participation, ainsi que des entrevues avec certains gestionnaires de succursales au sein de la direction et ses centres affiliés. La population étudiée se compose de tous les 124 employés du personnel de la direction générale de modernisation de la justice .l’étude était fondée sur un échantillon déterministe non probabiliste de 100 employés à l'exclusion de 24 employés où un taux de réponse de 93% a été obtenue grâce à laquelle l'étude a atteint les résultats suivants : - démontrer l'effet de la nouvelle gestion publique sur l'efficacité de l'administration judiciaire de 94,5%, ce qui indique une corrélation positive très forte entre les deux variables ; - L'influence des méthodes de la nouvelle gestion publique varie d'une méthode à l'autre, mais la disparité est quelque peu minime. L'approche de la gouvernance influe sur l'efficacité de l'administration judiciaire de 95,9%, suivie par l'approche de la décentralisation par 90,4% puis l’approche axée sur la performance de 84,3%, suivi par la méthode d'amélioration de la gestion des ressources humaines de 82,8%, puis la méthode de la gestion électronique de 41,4%, et en dernier, l'effet de l'approche orientée service sur l'efficacité de l'administration judiciaire est de 41%; - En dépit de l'impact de la nouvelle gestion publique sur l'efficacité de l'administration de la justice, il y a d'autres facteurs qui ne sont pas abordés dans ce modèle et leurs valeurs ont été déterminées en fonction de l'effet de chaque méthode. استهدفت الدراسة معرفة اثر تطبيق أساليب التسيير العمومي الحديث على كفاءة الإدارة العدلية بالمديرية العامة لعصرنة العدالة بوزارة العدل، من اجل هذا تم اخذ آراء مختلف موظفي المديرية من خلال توزيع استبيان للدراسة مدعم بالملاحظات الميدانية بالمشاركة أو بدون مشاركة، وكذا مقابلة بعض المدراء الفرعيين والإطارات بالمديرية ومختلف المراكز التابعة لها. ويتمثل مجتمع الدراسة في جميع موظفي المديرية العامة لعصرنة العدالة البالغ عددهم 124 ، وقد تم الاعتماد على ،% العينة القصدية غير الاحتمالية والتي بلغ حجمها 100 موظف مع استبعاد 24 موظف، وقد بلغت نسبة الإجابة 93 من خلالها توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: تبين تأثير التسيير العمومي الحديث على كفاءة الإدارة العدلية بنسبة 94.5 %، ما يدل على وجود علاقة ارتباط - موجبة قوية جدا بين المتغيرين؛ تأثير أساليب التسيير العمومي الحديث متفاوت من أسلوب لآخر لكن التفاوت ضئيل نوعا ما، حيث نجد بأن - أسلوب التوجه نحو الحاكمية يؤثر على كفاءة الإدارة العدلية بنسبة 95.9 %، يليه أسلوب التوجه نحو اللامركزية بنسبة 90.4 %، ثم أسلوب التوجه نحو الأداء بنسبة 84.3 %، ثم أسلوب تحسين إدارة الموارد البشرية بنسبة 82.8%، ثم أسلوب الإدارة الالكترونية بنسبة 41.4 % لتصل نسبة تأثير أسلوب التوجه نحو الخدمة على كفاءة الإدارة العدلية 41%؛- بالرغم من تأثير أساليب التسيير العمومي الحديث على كفاءة الإدارة العدلية إلا أن هناك عوامل أخرى لم يتم التطرق لها في هذا النموذج وقد تم تحديد قيمها حسب تأثير كل أسلوب.Item أثر تسيير الكفاءات البشرية على الأداء المؤسسي(UB1, 2018) شوشان, سهامLe changement de l'environnement économique et la transition vers une économie basée sur les connaissances et les nouvelles technologies, imposent aux entreprises de s’appuyer sur les capacités humaines qui sont devenues leurs bases, en raison de leurs savoirs, leurs savoir-faire et leurs savoir-être flexibles, qui améliorent le niveau de performance des entreprises. L'objectif de cet recherche est d'identifier l'impact de la gestion des compétences humaines, dans ses différentes dimensions (identification des compétences, développement des compétences et l’évaluation des compétences) sur la performance organisationnelle, en utilisant Le tableau de bord prospectif (perspectives financières, perspective des processus internes, perspective client, perspective de croissance et d’apprentissage ainsi que perspective environnemental ). Pour aboutir a l'objectif, nous avons adopté une démarche descriptive En fonction de la méthode d'analyse, en utilisant le questionnaire comme outil de collecte de données ; Le questionnaire a été distribué aux cadres de la Société de Cimenterie de Ain Touta-Batna- ; le recherche a montré qu'il existe un effet statistiquement significatif de la gestion des compétences humaines dans ses différentes dimensions sur la performance organisationnelle. Under the various changes taking place in the economic environment and the transition of institutions to a knowledge-based economy and modern technology, human competencies have become the bases of the institutions because of their knowledge, skills and behaviors that increase the level of institutional performance and excellence. The objective of this research is to identify the impact of human competencies management in its various dimensions, (competency identification, competency development, competency assessment) on organizational performance from the perspective of The balanced scorecard, (Financial perspective, Customer perspective, Internal Process perspective, Learning and growth perspective, and the environmental perspective). In order to achieve the objectives of the research, we adopted a descriptive approach Depending on the method of analysis, using the questionnaire as a data collection tool, which was distributed on the frames of the Cement Company Ain Touta-Batna-; The research concluded that there is a significant statistical impact on the management of the human competencies with its different dimensions and their organizational performance. في ظل مختلف التغيرات التي تشهدها البيئة الاقتصادية وانتقال المؤسسات الى الاقتصاد المبني على المعرفة و التكنولوجيا الحديثة، أصبحت الكفاءات البشرية تمثل الدعامة الأساسية التي تستند اليها المؤسسات، نظرا لما تملكه من معارف و مهارات وسلوكات من شانها ان ترفع من مستوى الاداء المؤسسي وتميزه. ومنه يهدف هذا البحث الى التعرف على اثر تسيير الكفاءات البشرية بابعاده المختلفة (تحديد الكفاءات، تنمية الكفاءات، تقييم الكفاءات) على الاداء المؤسسي من منظورات بطاقة الاداء المتوازن، و المتمثلة في: (المنظور المالي، منظور العمليات الداخلية، منظور العملاء، منظور التعلم و النمو، و المنظور البيئي)، ومن اجل الوصول لاهداف البحث تم استخدام المنهج الوصفي بالاعتماد على الاسلوب التحليلي، كما تم الاعتماد على الاستبيان كاداة لجمع البيانات، و الذي تم توزيعه على اطارات شركة الاسمنت عين التوتة-باتنة-؛ حيث خلص البحث الى وجود اثر ذو دلالة احصائية لتسيير الكفاءات البشرية بمختلف ابعاده على الاداء المؤسسي.Item أثر تطبيق المسؤولية الإجتماعية على أداء الموارد البشرية في القطاع الصحي(UB1, 2018) بن عرامة, عبلةThe health sector is one of the most important sectors at any country. The adoption of social responsibility towards human resources in this sector , plays a major role in achieving a high level of job satisfaction for its employees. This leads to the emergence of employees’ desire to continue working with better performance. Therefore, this study aimed at analyzing the effect of the social responsibility on the human resources ‘ performance in the health sector. Taking The university's medical center in Batna as a sample and a field of study, to achieve this goal, a questionnaire was designed as a basic tool for testing and analyzing the hypotheses of the study depending on the various statistical methods and The descriptive , the inductive method were used. The study sample consisted of 315 individuals , who represent the workers who were randomly selected , distributed on the various branches of the university's medical center in Batna. The study concluded that the adoption of social responsibility towards human resources in the university's medical center came at an average level. Whereas , the level of human resources’ performance came at a high level. In addition, a statistical impact relationship has been emerged in the application of social responsibility with all its dimensions to improve the human resources’ performance. This , After it was ascertained that there was a strong positive correlation between the two variables. يعتبر قطاع الصحة من أهم القطاعات في أي دولة، وتبني المسؤولية الاجتماعية اتجاه الموارد البشرية في هذا القطاع يلعب دورا كبيرا في تحقيق مستوى مرتفع من الرضا الوظيفي للعاملين به وهذا ما يؤدي إلى توليد الرغبة لديهم في الإستمرار بالعمل وبأداء أحسن. لذا هدفت هذه الدراسة إلى تحليل أثر تطبيق المسؤولية الإجتماعية على أداء الموارد البشرية في القطاع الصحي، من خلال الأخذ بالمركز الإستشفائي الجامعي بباتنة كعينة وميدان للدراسة، ولتحقيق هذا الهدف تم تصميم استبيان كأداة أساسية لاختبار فرضيات الدراسة وتحليلها وهذا بالإعتماد على مختلف الأساليب الإحصائية ، كما تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي والمنهج الاستقرائي، وتكونت عينة الدراسة من (315) فرد، يمثلون العاملون الموزعون على مختلف الأسلاك المتواجدة في المركز الإستشفائي الجامعي بباتنة والتي تم اختيارهم وفقا لطريقة العينة العشوائية الطبقية. وقد خلصت هذه الدراسة إلى أن مستوى تبني المسؤولية الإجتماعية اتجاه الموارد البشرية في المركز الإستشفائي الجامعي جاء بمستوى متوسط؛ أما مستوى أداء الموارد البشرية جاء بمستوى مرتفع؛ إضافة إلى ذلك وجود علاقة تأثير ذات دلالة إحصائية لتطبيق المسؤولية الإجتماعية بأبعادها في تحسين أداء الموارد البشرية بعدما تم التأكد من وجود علاقة ارتباط قوية وموجبة بين المتغيرين.Item أثر رأس المال الفكري على جودة التعليم العالي(UB1, 2016) يوسف, مريمLes établissements de l'enseignement supérieur sont parmi les établissements éducatifs les plus importants qui ont un impact positif sur le développement et le progrès de la société. De ce fait, leur développement est devenu essentiel ; l'amélioration de la qualité de l'enseignement est devenue un objectif fondamental visé par toutes les sociétés afin de perfectionner les politiques actuelles de l’enseignement. La réalisation de changement intellectuel et comportemental dans les établissements de l'enseignement supérieur ne peut être atteinte que par une élite de personnes innovantes et créatives ; le capital intellectuel est l'une des stratégies et des méthodes les plus importantes qui visent à parvenir à un développement qualitatif de l'enseignement et l'élever au niveau international. La présente étude vise à clarifier l'impact du capital intellectuel et de ses dimensions (capital humain, capital structurel et capital clientèle) sur la qualité de l'enseignement supérieur. Dans l’étude pratique, il a été concentré sur la mise en évidence de cet impact par l'analyse des données statistiques du questionnaire adressé aux enseignants et aux étudiants en post-graduation. Les résultats les plus importants de l'analyse approfondie des données révèlent l'absence de l'application effective des normes de qualité au sein de l'établissement universitaire. Afin de parvenir à tri sélectif, on doit aller sur l’embrassement des ressources intellectuelles créatives aux idées innovantes à travers la formation des capacités, la promotion de la recherche scientifique et l'ouverture de disciplines liées au marché de travail. Higher education institutions are among the most important educational institutions that have a positive impact on the development and progress of society. Therefore, their development has become essential; improving the quality of education has become a fundamental objective of all societies in order to enhance current educational policies. The realization of intellectual and behavioral change in higher education institutions can be achieved only by an elite of innovative and creative people; intellectual capital is one of the most important strategies and methods that aim to achieve qualitative development of education and the rise it to international levels. This study aims to clarify the impact of intellectual capital and its dimensions (human capital, structural capital and customer capital) on the quality of higher education. In the practical study, it was focused on the identification of this impact by analyzing statistical data of the questionnaire given to teachers and post-graduation students. The most important results of deep data analysis revealed the lack of effective implementation of quality standards in the university. In order to achieve recycling, we must embrace creative intellectual resources with innovative ideas through training capacities, promoting scientific research and opening disciplines related to the work market. تعد مؤسسات التعلیم العالي من أھم المؤسسات التربویة التي لھا الأثر الایجابي في تطور المجتمع وتقدمه لذلك أصبح تطویرھا أمرا ضروریا، فتحسین جودة التعلیم أصبح ھدفا أساسیا تسعى إلیه كل المجتمعات من أجل تحسین السیاسات التعلیمیة الحالیة. إن احداث تغییر فكري وسلوكي في مؤسسات التعلیم العالي لا یتأتى إلا من خلال نخبة من ذوي القدرات الابتكاریة والابداعیة الخلاقة ویعد رأس المال الفكري أحد أھم الاستراتیجیات والأسالیب التي تسعى إلى تحقیق تطور نوعي في التعلیم والارتقاء به إلى مستویات عالمیة. جاءت ھذه الدراسة لتوضیح أثر رأس المال الفكري بأبعاده (رأس المال البشري، رأس المال الھیكلي، ورأس المال الزبائني) على جودة التعلیم العالي، وتم في الدراسة التطبیقیة التركیز على ابراز ھذا الأثر من خلال تحلیل المعطیات الإحصائیة للاستبیان الموجه لأعضاء ھیئة التدریس(الأساتذة )، وطلبة الدراسات العلیا. ومن اھم نتائج التحلیل المعمق للمعطیات غیاب التطبیق الفعلي لمعاییر الجودة داخل المؤسسة الجامعیة، ولتحقیق النقلة النوعیة یجب التوجه نحو واحتضان الموارد الفكریة الخلاقة ذات الأفكار الابداعیة من خلال تكوین الكفاءات وتشجیع البحث العلمي، فتح تخصصات مرتبطة بسوق العمل.Item إدارة التغيير في مؤسسات التعليم العالي(UB1, 2016) بوطبة, نور الهدىThis study aimed to provide a model for change management based on the outcome of tracing the application of the LMD reform in Algerian universities. The study is based on deductive approach, using the questionnaire as an essential tool in data collection: one questionnaire addressed to a sample of 790 teachers, and another addressed to sample of 51 administrators. It has been used several statistical methods to analyze the data collected, such as frequencies, percentages, Alpha Cronbach test, averages, standard deviations, multiple linear regression, t-test, test (F ), Scheffe test, LSD test, to access in the end to many results, most notably the presence of a statistically significant effect when the moral level of 0.05 along with cognitive impairment to accept reform, and the appropriateness of reform, to achieve the goals of reform from the viewpoint of teachers. The variable Reform was the most influential in the achievement of its objectives, and the presence of a statistically significant effect when the moral level of 0.05 for each of the practice of monitoring and evaluation of the management of change, and the appropriateness of reform, to achieve the goals of reform from the perspective of administrators, where the practice of monitoring and evaluation of the most influential variable, was also recorded statistical differences in the answers of respondents about some axes study attributed most of the demographic variables listed in the questionnaire. the axes of the study shows that there are still resistant to change toward LMD of both teachers and administrators where their answers ranged around the axis between accept reform medium to low, was more cognitive side aspects resistance, as a large segment of people still believe that the system is appropriate for LMD Algerian environment, and stressed the majority of respondents from both samples weakness achieve the results of this reform, also scored big in the absence of exercise aspects of change management, to be in the last exit model for managing change in higher education institutions to take into account the existing models and take into account the nature of the Algerian environment through the results of the field study, brought together form ten integrated measures to deliver change to the desired results, as has been giving some of the recommendations focus on the practice of the foundations of the proposed change management, either currently or in the future reforms. هدفت هذه الدراسة الى الخروج بنموذج لإدارة التغيير يستند على البيانات المحصلة من تتبع تطبيق إصلاح ل.م.د في الجامعات الجزائرية، حيث تم الاعتماد على المنهج الاستنباطي، واستخدام الاستبيان كأداة أساسية في جمع البيانات، وذلك بتصميم استبيانين: واحد موجه لعينة أعضاء هيئة التدريس، والتي بلغت 790 مفردة، واستبيان موجه لعينة الاداريين البالغة 51 مفردة. وقد استخدمت العديد من الاساليب الاحصائية لتحليل البيانات المجمعة، منها التكرارات والنسب المئوية، اختبار ألفا كرونباخ، المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، الانحدار الخطي المتعدد، اختبار (ت)، اختبار (ف)، اختبار، Scheffe اختبار L.S.D . ليتم في النهاية التوصل الى العديد من النتائج، ابرزها وجود تأثير ذو دلالة احصائية عند مستوى معنوية 0.05 للجانب الادراكي لتقبل الاصلاح، وملاءمة الاصلاح، على تحقيق أهداف الاصلاح من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، ووجود تأثير ذو دلالة احصائية عند مستوى معنوية 0.05 لكل من ممارسة المتابعة والتقييم من إدارة التغيير، وملاءمة الاصلاح، على تحقيق أهداف الاصلاح من وجهة نظر الاداريين، كما تم تسجيل فروق احصائية في اجابات المبحوثين حول بعض محاور الدراسة تعزى لمعظم المتغيرات الديمغرافية المذكورة في الاستبيان. كما اتضح من خلال محاور الدراسة أنه لا تزال توجد مقاومة للتغيير تجاه ل.م.د لدى كل من اعضاء هيئة التدريس والاداريين حيث تراوحت اجاباتهم حول محور تقبل الاصلاح بين متوسطة الى منخفضة، وقد كان الجانب الادراكي اكثر الجوانب مقاومة، كما لا تزال شريحة واسعة من المبحوثين يرون بأن نظام ل.م.د غير ملائم للبيئة الجزائرية، وأكد أغلبهم ضعف تحقيق نتائج هذا الاصلاح، كما سجل غياب كبير في ممارسة جوانب إدارة التغيير. ليتم في الأخير الخروج بنموذج لإدارة التغيير في مؤسسات التعليم العالي يأخذ بعين الاعتبار النماذج الموجودة ويراعي طبيعة البيئة الجزائرية من خلال نتائج الدراسة الميدانية، وقد ضم النموذج عشر إجراءات متكاملة لإيصال التغيير الى النتائج المرجوة منه.Item إدارة الجودة الشاملة كآلية لتحسين الخدمات الصحية(UB1, 2018) أوشن, ريمةThis study aims to identify the reality of health services within the Algerian east university hospital centers, and how ready they are to adopt Total Quality Management (TQM), by analysing the critical success factors to this implementation’s success under what Algeria is witnessing of health system reforms circumstances. And this through knowing the trends of the respondents from doctors to the relevance degree of both top management commitment, human resources conditions, quality, and the communication and information system adopted within the university hospital centers. In order to achieve the previous, we relied on analysing health indicators, interviewing process, observation and the survey as tools of the study; where the questionnaire was distributed to four university hospital centers, then statistical methods were used to analyse and interpret the recorded results. The study reached several results, mainly that human resources conditions are fulfilling acceptable levels especially with regard to training, despite the fact that the administration does not provide the appropriate conditions to offer health services; the quality of the latter was assessed as at its lowest levels, and the need to update the communication and information system which has been unable to achieve its desired objectives. Through these results, it can be said that the university hospital centers are required to study their internal and external environment to identify the most important challenges and obstacles that prevent improving the quality of health services and choosing the appropriate procedures and methods from the sum of what Total Quality Management proposes with what fits these conditions. تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع الخدمات الصحية في المراكز الاستشفائية الجامعية للشرق الجزائري، ومدى جاهزيتها لتبني إدارة الجودة الشاملة عن طريق تحليل العوامل الحرجة لنجاح التطبيق في ظل الظروف التي تمر بها الجزائر من إصلاحات في المنظومة الصحية، وذلك عن طريق معرفة اتجاهات المبحوثين من الأطباء نحو درجة ملاءمة كل من التزام الإدارة العليا، ظروف الموارد البشرية، الجودة، ونظام الاتصال والمعلومات المعتمد في المراكز الاستشفائية الجامعية. لتحقيق ذلك تم الاعتماد على كل من تحليل المؤشرات الصحية، المقابلة، الملاحظة، والاستبيان كأدوات للدراسة، حيث تم توزيع الاستبيان على أربعة مراكز استشفائية جامعية، وتم اللجوء إلى الأساليب الإحصائية لتحليل وتفسير النتائج المسجلة. وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها أن ظروف عمل الموارد البشرية تحقق مستويات مقبولة خصوصا ما تعلق بالتكوين رغم أن الإدارة لا توفر الظروف الملائمة لتقديم الخدمات الصحية، تم تقييم جودة هذه الأخيرة على أنها في أدنى مستوياتها، والحاجة إلى تحديث نظام الاتصال والمعلومات الذي أصبح عاجزا عن تحقيق الأهداف المرجوة منه. من خلال هذه النتائج يمكن القول أن المراكز الاستشفائية الجامعية مطالبة بدراسة بيئتها الداخلية والخارجية للوقوف على أهم التحديات والمعوقات التي تحول دون تحسين جودة الخدمات الصحية، واختيار الطرق والأساليب الملائمة من مجموع ما تقترحه إدارة الجودة الشاملة مع ما يتلاءم وهذه الظروف.Item إستخدام تكنولوجيا المعلومات والإتصال وأثره على تحسين جودة العملية التعليمية(UB1, 2017) ضيف الله, نسيمةL’étude a porté sur l'influence de l’utilisation de technologies de l’information et de la communication sur l’amélioration de la qualité du processus éducatif dans les établissements d’enseignement supérieur algériens. Pour connaitre cette influence et les obstacles s’y interposant, des entretiens ont été effectués et un questionnaire a été administré aux enseignants, administrateurs et étudiants d’un échantillon de sept universités de l’ouest, du centre et de l’est, à savoir : l’Université de Batna, Biskra, Sétif, Bouira, Oran, Alger, Boumerdès. Le nombre de répondants a atteint 406 enseignants, 180 étudiants en doctorat, 94 administrateurs. Les résultats montrent que : Selon les opinions des enseignants : les technologies de l'information et de la communication affectent l'amélioration de la qualité du processus éducatif de 97,7% : la qualité du programme d’enseignement de 96,3%, l’enseignant de 92%, l’étudiant de 95,7%, le processus d’enseignement de 97%, l’administration de la faculté de 95,4%. Aussi, l’impact des obstacles qui entravent une utilisation optimale des technologies de l'information et de la communication a été estimé à 68,5% : à 40,7% pour les obstacles humains, 48,4% pour les obstacles matériels et logiciels, 28,2% pour les obstacles organisationnels et administratifs, 36,9% pour les obstacles liés au processus d’enseignement. Selon les opinions des étudiants : les technologies de l'information et de la communication affectent l'amélioration de la qualité du processus éducatif de 96,8% : la qualité du programme d’enseignement de 94,6%, l’enseignant de 93,4%, l’étudiant de 96,3%, le processus d’enseignement de 93,7%, l’administration de la faculté de 91,4%. Aussi, l’impact des obstacles qui entravent une utilisation optimale des technologies de l'information et de la communication a été estimé à 91,7% : à 62,6% pour les obstacles humains, 35,7% pour les obstacles physiques et logiciels. Selon les opinions des administrateurs : les technologies de l'information et de la communication affectent l'amélioration de la qualité du processus éducatif de 82,4% : la qualité du programme d’enseignement de 36,8%, l’enseignant de 51,1%, l’étudiant de 84,7%, le processus d’enseignement de 57,2%, l’administration de la faculté de 45,9%. Aussi, l’impact des obstacles qui entravent une utilisation optimale des technologies de l'information et de la communication a été estimé à 76,5% : à 13,5% pour les obstacles humains, 47,4% pour les obstacles physiques et logiciels, 14,4% pour les obstacles financiers. The study focused on the effect of using information and communication technology to improve the quality of the educational process in the Algerian institutions of higher education. To find out this effect and obstacles that prevent positive impact, we did some interviews and distributed a questionnaire to teachers, students and administrators from seven Algerian universities: Batna University, Biskra University, Setif University, Bouira University, Oran University, Alger University, Boumerdes University. The number of respondents achieved 406 teachers, 180 students and 94 administrators. The results show that: by the views of teachers, information and communication technologies affect the improvement of the educational process quality by 97,7%: the quality of educational program by 96,3%, the teacher by 92%, the student by 95,7%, the teaching process by 97%, the administration by 95,4%. Also, the impact barriers of optimal use of information and communication technologies was estimated about 68,5%: 40,7% for human barriers, 48,4% for physical and software barriers, 28,2% for organizational and administrative barriers, 36,9% for educational barriers. by the views of students, information and communication technologies affect the improvement of the educational process quality by 96,8%: the quality of educational program by 94,6%, the teacher by 93,4%, the student by 96,3%, the teaching process by 93,7%, the administration by 91,4%. Also, the impact barriers of optimal use of information and communication technologies was estimated about 91,7%: 62,6% for human barriers, 35,7% for physical and software barriers. by the views of administrators, information and communication technologies affect the improvement of the educational process quality by 82,4%: the quality of educational program by 36,8%, the teacher by 51,1%, the student by 84,7%, the teaching process by 57,2%, the administration by 45,9%. Also, the impact barriers of optimal use of information and communication technologies was estimated about 76,5%: 13,5% for human barriers, 47,4% for physical and software barriers, 14,4% for financial barriers.تمحور هدف الدراسة حول معرفة اثر استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال على تحسين جودة العملية التعليمية في قاعة التدريس (حضوريا) في مؤسسات التعليم العالي الجزائرية. ولمعرفة تأثير استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال على جودة عناصر العملية التعليمية والمعيقات التي تحول دون اكتمال الأثر الايجابي تم اخذ آراء مختلف المتفاعلين الداخليين لمؤسسات التعليم العالي الجزائرية (أساتذة، طلبة وٕاداريين)، من خلال توزيع استبيان للدراسة مدعم بمجموعة من المقابلات التي أجريت مع الإداريين التابعين لمؤسسات التعليم العالي المعنية. ونظرا لصعوبة الإحاطة بمختلف الجامعات، تم اختيار عينة مقدرة بسبعة جامعات تمثل خصائص مجتمع الدراسة حسب أقطاب توزيع جامعات الجزائر غربا، وسطا وشرقا وهي: جامعة باتنة، جامعة بسكرة، جامعة سطيف، جامعة البويرة، جامعة وهران، جامعة الجزائر العاصمة، جامعة بومرداس. حيث بلغ عدد الأساتذة المستجوبين من خلال الاستبيان 406 أستاذ، أما الطلبة فكانت عينتهم مقصودة بطلبة الدكتوراة فقط والبالغ عددهم ب 180 طالب دكتوراه، ليمثل رأي الإداريين ب 94 إداري من مختلف الجامعات المعنية. وقد توصلت الدراسة إلى: حسب آراء الأساتذة فان تأثير تكنولوجيا المعلومات والاتصال على العملية التعليمية حضوريا متفاوت بين عناصر - العملية التعليمية لكن تفاوت ضئيل نوعا ما حيث نجد: تكنولوجيا المعلومات والاتصال تؤثر على تحسين جودة العملية التعليمية بنسبة 97.7 %؛ موزعة على عناصر العملية التعليمية بحيث قدرت نسبة التأثير على المقرر الدراسي ب 96.3 %، الأستاذ 92 %، الطالب 95.7 %، عملية التدريس 97 %، إدارة الكلية 95.4 %. أما بالنسبة لمعيقات استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال فقدر تأثيرها ب 68.5 % موزعة إلى 40.7 % معيقات بشرية، 48.4 % للمعيقات المادية والبرمجية، 28.2 % للمعيقات التنظيمية والإدارية، بينما 36.9 % لمعيقات المقرر الدراسي. وحسب آراء الأساتذة توجد فروق ذات دلالة إحصائية فيما يخص تأثير استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال على تحسين العملية التعليمية فيما يخص المستويات المدرسة (ليسانس، ماستر ودكتوراه). حسب آراء الطلبة فان تأثير تكنولوجيا المعلومات والاتصال على العملية التعليمية حضوريا متفاوت بين عناصر العملية التعليمية لكن تفاوت ضئيل نوعا ما حيث نجد: تكنولوجيا المعلومات والاتصال تؤثر على تحسين جودة العملية التعليمية بنسبة 96.8 %، موزعة على عناصر العملية التعليمية بحيث قدرت نسبة التأثير على المقرر الدراسي ب 94.6 %، الأستاذ 93.4 %، الطالب 96.3 %، عملية التدريس 93.7 %، إدارة الكلية 91.4 %. أما بالنسبة لمعيقات استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال فقدر تأثيرها ب 91.7 % موزعة إلى 62.6 % معيقات بشرية، 35.7 % للمعيقات المادية والبرمجية. وحسب آ ا رء الطلبة توجد فروق ذات دلالة إحصائية فيما يخص تأثير استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال على تحسين العملية التعليمية . حسب آراء الإداريين فان تأثير تكنولوجيا المعلومات والاتصال على العملية التعليمية إداريا متفاوت بين عناصر - العملية التعليمية إداريا لكن تفاوت ضئيل نوعا ما حيث نجد: تكنولوجيا المعلومات والاتصال تؤثر على تحسين جودة العملية التعليمية إداريا بنسبة 82.4 %، موزعة على عناصر العملية التعليمية حيث نجد نسبة التأثير على المقرر الدراسي مقدرة ب 36.8 %، الأستاذ 51.1 %، الطالب 84.7 %، عملية التدريس 57.2 %، إدارة الكلية 45.9% .أما بالنسبة لمعيقات استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال فقدر تأثيرها ب 76.5 % موزعة إلى 13.5% معيقات بشرية، 47.4 % للمعيقات المادية والبرمجية. 14.4 % للمعيقات التمويلية. وحسب آراء الإداريين توجد فروق ذات دلالة إحصائية فيما يخص تأثير استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال على تحسين العملية التعليمية إداريا فيما يخص الجامعة المنتمي إليها.Item إستراتيجيات الإتصال التسويقي وأثرها في تنمية سياحة مستدامة(UB1, 2020) قرزيز, أنوارCette étude concerne les stratégies de communication marketing et de leur impact sur le développement du tourisme durable en Algérie, visant à connaître l'effet de l'application de ces stratégies sur la réalisation des dimensions du développement d’un tourisme durable. La recherche s'est appuyée sur l’analyse du contenu d'entretiens, menés avec de nombreux employés des organismes de tourisme travaillant sous la tutelle du ministère du Tourisme, et sur l’observation de documents issus de ces organismes. Aussi, la recherche s'est appuyée sur un questionnaire distribué à un échantillon composé de 89 organismes touristiques répartis sur 48 wilayas en Algérie, et un questionnaire distribué à un échantillon de 421 touristes. L'étude a montré que les organismes de tourisme opérant sous la tutelle du ministère du Tourisme s’appuient, pour l'application des stratégies de communication marketing, sur un mix de communication intégré variant en fonction du public cible (touristes, investisseurs, artisans). L'étude a également montré que l'application de la stratégie push en tant que stratégie indépendante n’influence pas le développement d’un tourisme durable. En revanche, l'application de la stratégie de communication marketing double influence le développement du tourisme durable, et l'application de la stratégie pull influence la réalisation à la fois de la dimension culturelle et sociale et de la dimension économique du développement du tourisme durable. L'étude a également trouvé un impact des moyens publicitaires (traditionnels et modernes), utilisés par les organismes de tourisme, dans la mise en oeuvre de stratégies de communication marketing, sur l'application des touristes de la dimension culturelle, sociale et économique du tourisme durable dans leur pratique des activités touristiques. تناولت هذه الدراسة موضوع استراتيجيات الاتصال التسويقي و اثرها في تنمية سياحة مستدامة في الجزائر، حيث هدفت الى معرفة تاثير تطبيق استراتيجيات الاتصال التسويقي على تحقيق ابعاد التنمية السياحية المستدامة. و قد اعتمدت الباحثة على اسلوب تحليل محتوى المقابلة التي تم اجراءها مع العديد من المسؤولين و العاملين بالهيئات السياحية التي تعمل تحت وصاية وزارة السياحة، بالاضافة الى استخدام اسلوب الملاحظة من خلال الاطلاع على الوثائق الخاصة بعمل هذه الهيئات، كما اعتمدت الباحثة على الاستبيان كاداة للدراسة و الذي تم توزيعه على عينة تتكون من 89 هيئة سياحية موزعة على 48 ولاية بالجزائر، كما تم توزيع استبيان على عينة من السياح قدر عددهم ب 421 سائح. و قد اظهرت الدراسة من خلال تحليل محتوى المقابلة ان الهيئات السياحية التي تعمل تحت وصاية وزارة السياحة تعتمد على مزيج اتصالي متكامل عند تطبيقها لاستراتيجيات الاتصال التسويقي حيث يختلف التطبيق باختلاف الجمهور المستهدف (سياح، مستثمرين، حرفيين). كما اثبتت الدراسة ان تطبيق الهيئات السياحية لاستراتيجية الدفع كاستراتيجية مستقلة لا يؤثر على تحقيق التنمية السياحية المستدامة، في المقابل فان تطبيق استراتيجية الاتصال التسويقي المزدوجة يؤثر على تحقيق التنمية السياحية المستدامة، كما يؤثر تطبيق استراتيجية الجذب على تحقيق كل من البعد الثقافي-الاجتماعي و البعد الاقتصادي للتنمية السياحية المستدامة. كما توصلت الدراسة الى وجود تاثير لوسائل الاعلان (التقليدية و الحديثة) التي تستخدمها الهيئات السياحية في تنفيذ استراتيجيات الاتصال التسويقي على تطبيق السياح للبعد الثقافي-الاجتماعي، و البعد الاقتصادي للسياحة المستدامة اثناء ممارستهم للانشطة السياحية.Item الإتصال التسويقي في ظل تكنولوجيا المعلومات و الإتصال(UB1, 2018) بن بوزة, الصديقItem الإتصالات التسويقية لتفعيل آليات حماية المستهلك في ظل الغش والخداع التسويقي(UB1, 2019) شافعي, حليمةThe aim of this study is to know the role of marketing communications in reducing marketing decptive with the existence of consumer protection mechanisms. And for that field study was carried out on a sample of consumer protection organisations in Batna, sample consumers of Batna. In order to achieve the objectives of the study were followers of inductive, for access to the data necessary to identify the design made up of 3 axes (marketing communications, consumer protection mechanisms, marketing deception), included 44 phrases. The sample size has been adopted in this study is equal to 267 individual for consumer protection organisations in Batna, 420 for consumers of Batna. Data analysis and test hypotheses using Spss and v.23 and Amos v.22 programmes, study results showed that there was no direct adverse effect of marketing communications by consumer protection organisations in Batna to minimize fraud and deception marketing, on the one hand, and the lack of effect Consumer protection mechanisms directly opposite to minimize fraud and deception marketing. It also verified There has been an indirect adverse impact of marketing communications on the scaling-up of marketing deception in the presence of consumer protection mechanisms (legal mechanisms, economic mechanisms, ethical mechanisms) as a medium variable. هدفت هذه الدراسة إلى معرفة الدور الذي تلعبه الاتصالات التسويقية في تخفيض الغش والخداع التسويقي بوجود آليات حماية المستهلك. ومن أجل ذلك تم القيام بدراسة ميدانية على عينة من الهيئات المعنية بحماية المستهلك في ولاية باتنة، وعينة من مستهلكي ولاية باتنة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم اتباع المنهج الاستقرائي، وللوصول إلى البيانات اللازمة تم تصميم استبانة مكونة من 3 محاور هي (الاتصالات التسويقية، آليات حماية المستهلك، الغش والخداع التسويقي) اشتملت على 44 عبارة. ولقد كان حجم العينة المعتمد عليه في هذه الدراسة مساويا ل 267 مفردة بالنسبة للهيئات المعنية بحماية المستهلك في ولاية باتنة، و 420 مفردة بالنسبة للمستهلكين. تم تحليل البيانات واختبار فرضيات الدراسة باستخدام برنامجي Spss v.23 و Amos v.22 ، وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود تأثير عكسي مباشر للاتصالات التسويقية التي تقوم بها الهيئات المعنية بحماية المستهلك في ولاية باتنة على الغش والخداع التسويقي، من جهة؛ وعدم وجود تأثير عكسي مباشر لآليات حماية المستهلك على الغش والخداع التسويقي من جهة أخرى. كما تم التحقق من وجود تأثير عكسي غير مباشر للاتصالات التسويقية على الغش والخداع التسويقي في ظل وجود آليات حماية المستهلك (الآليات القانونية، الآليات الاقتصادية، الآليات الأخلاقية) كمتغير وسيط.Item الإقتصاد المعرفي و رسملة المورد البشري(UB1, 2018) عنصر, أحلامChange and competitivity are the characteristics of economic environment, thus institutions aim to deal with it through the development of human resources, so this study’s goal is to show modern operations lead to obtain human capital, these processes are empowering employees, organizational learning, training, and occupational safety. To find out how well our institutions are implementing these operations, we did a case study through a questionnaire distributed on a random sample of Tirsam institution’s workers, and we concluded the existence of a significant impact of the contribution of human resources to the confrontation of knowledge economy. يمتاز المحيط الاقتصادي بالتغير السريع والمنافسة الشديدة ما يدفع بالمؤسسات إلى التأقلم معه من خلال تطوير مواردها البشرية، ولذلك هدفت هذه الدراسة إلى تبيان العمليات الحديثة التي تؤدي إلى رسملة المورد البشري والمتمثلة في تمكين العاملين، التعلم التنظيمي، التدريب والسلامة المهنية. ومن أجل معرفة مدى تطبيق مؤسساتنا لهذه العمليات قمنا بدراسة حالة في مؤسسة تيرصام المتخصصة في صناعة معدات الأشغال العمومية من خلال استبيان تم توزيعه على عينة عشوائية من عمال المؤسسة وتحليل المعلومات وتفسير النتائج واختبار الفرضيات، حيث خلصنا إلى العديد من النتائج من أهمها وجود أثر ذو دلالة معنوية لمساهمة عمليات رسملة المورد البشري في مواجهة اقتصاد المعرفة.Item التحكم في التكاليف الخفية كوسيلة لتحسين تنافسية المؤسسة(UB1, 2021) بوتريد, خالدتهدف هذه الورقة البحثية إلى توضيح مفهوم التسيير السوسيو اقتصادي بصورة عامة و طريقة التكاليف الخفية بصورة خاصة كوسيلة لتحسين و زيادة تنافسية المؤسسة؛ في هذا الإطار تم التطرق لمحتوى الأدبيات الاقتصادية فيما يتعلق بطريقة التكاليف الخفية من حيث المفهوم، مؤشرات القياس و طرائق التقييم. تتناول الدراسة أيضا أثر التحكم في التكاليف الخفية على تحسين تنافسية المؤسسة من خلال استعراض نتائج دراسة حالة مؤسسة الإسمنت عين التوتة بولاية باتنة كنموذج قياسي للحجم النسبي للتكاليف الخفية بإحدى المؤسسات الجزائرية. La présente feuille de recherche a pour objectif d’éclaircir la notion de gestion socio-économique d’une façon générale et la méthode des coûts cachés d’une façon particulière comme moyen pour améliorer et accroitre la compétitivité de l’entreprise; Dans ce sens nous aborderons le contenu de la littérature économique en ce qui concerne la méthode des couts cachés (définition, indicateurs de mesures et méthodes d’évaluations). Ensuite nous allons démontrer l’impact de la maitrise des coûts cachés sur l’amélioration de la compétitivité d’entreprise par l’illustration des résultats de l’étude de cas que nous avons réalisé au niveau de la Cimenterie Ain Touta -Batna.Item التسويق الإستراتيجي في ظل إنفتاح السوق الجزائرية(UB1, 2018) ساعد, مريمAlgerian institutions have for decades been operating in an environment characterized by state monopoly of the strategic sectors and foreign trade, which has resulted in a lack of interest in the product and the fetching of the consumer and the absence of marketing culture on the grounds that the institution monopolizes the market; in the current situation, these institutions are forced to make radical changes And quick action to adapt to the environment, and know the direction of the behavior of the market in which it is active; and therefore the survival of the institution or not depends on the acquisition of marketing culture to move to the open market, and the extent of adoption of the concept of strategic marketing and its ability to develop a marketing strategy. This study was conducted to find out how to apply strategic marketing to face competition and ensure continuity in the light of the opening of the Algerian market through a field study of ENIE and ENIEM. The study showed the weakness of the marketing practice in the institutions of the study sample, that was explained by the lack of strategic message, and limited analytical methods, Research and development, which emphasizes the need to rely on strategic marketing as a method of work and a system necessary to ensure the success of marketing work and adapt to the conditions of the complex environment. كانت المؤسسات الجزائرية ولعقود من الزمن تمارس نشاطها في بيئة اتسمت باحتكار الدولة للقطاعات الاستراتيجية والتجارة الخارجية، الأمر الذي كون لديها عدم الاهتمام بالمنتج وجلب المستهلك وغياب الثقافة التسويقية على اعتبار أن المؤسسة تحتكر السوق؛ وفي ظل الأوضاع الراهنة، أصبحت هذه المؤسسات مجبرة على إحداث تغييرات جذرية وإجراءات سريعة للتكيف مع محيطها، ومعرفة اتجاه سلوك السوق الذي تنشط فيه؛ وبالتالي فإن بقاء المؤسسة من عدمه مرهون باكتسابها للثقافة التسويقية للتوجه نحو السوق المفتوح، وبمدى تبنيها مفهوم التسويق الاستراتيجي وقدرتها على وضع استراتيجية تسويقية. وبذلك جاء هذا البحث لمعرفة كيفية تطبيق التسويق الاستراتيجي لمواجهة المنافسة وضمان الاستمرارية في ظل انفتاح السوق الجزائرية من خلال دراسة ميدانية لمؤسستي ENIE و ENIEM ، وقد تبين ضعف الممارسة التسويقية داخل المؤسسات عينة الدراسة، حيث تم تفسير ذلك بافتقارها لرسالة استراتيجية واضحة وبمحدودية أساليب التحليل الاستراتيجي وضعف وظيفة البحث والتطوير؛ مما يؤكد ضرورة الاعتماد على التسويق الاستراتيجي كأسلوب عمل ونظام لابد منه لضمان نجاح العمل التسويقي والتكيف مع ظروف البيئة المعقدة.Item التسویق كآلیة لإنشاء جامعة ریادیة بالجزائر(UB1, 2018) شنه, آسیةThis research treated how to apply marketing in the university since it is considered an effective mechanism in supporting the creation of an entrepreneurial university, and it interested at answering five partial questions . The research tried to treat the problematic question through putting a theoretical perception for an entrepreneurial orientation university outputs marketing in first stage. By moving to field study in a second stage, the readiness extent of the Algerian university in general and Batna1 university in particular has been searched, in order to adopt the suggested model. The research used both deductive and inductive approaches, as it has been essentially based on the interview as a study tool, by targetting a sample of 12 interviewers representing a number of administrative levels and scientific specialties at Batna1 university. The research results showed that the marketing model in the economic entreprises can be adapted and applied at the university. As it confirmed that there is a positive recognition of the Algerian universities switch to entrepreneurial ones must by the responsible ministry. On the level of Batna 1 university, the results confirmed that the university owns a considerable capabilities to be developped to entrepreneurial university, as there is a possibility to report the marketing project at the university, and its entrepreneurial orientation may support this project. Depending on the induction, the research confirmed that marketing contributes to entrepreneurial university creation, by applying marketing practices on its outputs, in order to activate the relationship between it and its external environment. عالج هذا البحث كیفیة تطبیق التسویق في الجامعة باعتباره آلیة فعالة تدعم إنشاء جامعة ریادیة، واهتم بالإجابة على خمسة أسئلة جزئیة. حاول البحث معالجة الإشكالیة من خلال وضع تصور نظري لتسویق مخرجات جامعة ذات توجه ریادي في مرحلة أولى. وبالانتقال إلى الدراسة المیدانیة، في مرحلة ثانیة، تم بحث مدى جاهزیة الجامعة الجزائریة بشكل عام وجامعة باتنة 1 بشكل خاص لتبني النموذج المقترح. استعمل البحث المنهجین الاستنباطي والاستقرائي. كما تم الاعتماد على المقابلة بشكل أساسي كأداة للدراسة، عبر استهداف عینة من 12 مبحوثا مثلوا عدة مستویات إداریة وتخصصات علمیة في . جامعة باتنة 1 أظهرت نتائج البحث أنه یمكن تكییف نموذج التسویق في المنظمات الاقتصادیة وتطبیقه على الجامعة. كما أكدت على أن هناك إدراك ایجابي من قبل الوزارة الوصیة بوجوب تحول الجامعات الجزائریة إلى جامعات ریادیة. وعلى مستوى جامعة باتنة 1، أكدت النتائج أن الجامعة تملك إمكانیات معتبرة للتطور إلى جامعة ریادیة، كما توجد إمكانیة لتقریر مشروع التسویق في الجامعة وأن توجهها الریادي یمكن أن یدعم هذا المشروع. وبالاعتماد على الاستقراء، أكد البحث على أن التسویق یساهم في إنشاء جامعة ریادیة من خلال تطبیق الممارسات التسویقیة على مخرجاتها لتفعیل العلاقة بینها وبین بیئتها الخارجیة.Item الذكاء الإقتصادي في خدمة تنافسية الأقاليم(UB1, 2016) داي, وسامCette étude vise a connaitre le rôle crucial des outils d’intelligence économique dans la réalisation d’un avantage concurrentiel des territoires en le transformant aux unités spatiales s’approprient les bons facteurs compétitifs et attractifs des différentes activités économiques et humaines, a travers le développement et la mise en réseau des acteurs territoriaux, la gouvernance et la valorisation des ressources territoriales, ces efforts sont destinés a construire une personnalité territoriale initiative - entrepreneuriale à l’instar d 'entreprise économique, et non seulement des institutions administratives abstraites. L’étude a révélée-en comparaison avec le SNAT 2030- et en utilisant la méthode « d’analyse clustering spatial » qu’il existe une concentration économique intense constitue un noeud d’un système territorial d’innovation pour l’industrie biopharmaceutique au sein du territoire d’Alger, signé par le coefficient de localisation industrielle avec la détection d’une masse critique des déterminants compétitifs territoriaux adéquats à la fondation et la croissance du cluster biopharmaceutique d’ici 2020, chapeauté par une intervention intelligente des autorités publiques et territoriales pour renforcer la compétitivité du territoire . Dans ce cadre et à la lumière des résultats, l’étude à présentée une panoplie des recommandations selon les capacités et les ressources disponibles. This study aims to clarify the crucial role of tools of competitive intelligence in the realization of a competitive advantage to the territories by transforming into spatial actors includes the competitive and attractive factors to set up the various economic human activities, through the development of a vision multi parties of territorial actors, this vision is based on governance and the valorization of territorial resources, these efforts are intended to build a initiative - entrepreneurial personality following the example of business enterprise , and not only an obsolete administrative establishments. The study has revealed - in comparison with SNAT 2030 - and by using the method of " spatial clustering analysis " that there is an intense economic concentration constitutes a node of a territorial innovation system of biopharmaceutical industry in the territory of Algiers, signed by the industrial localization coefficient , further more detect of critical mass of the adequate territorial competitive determinants to the foundation and growth of biopharmaceutical cluster from here 2020, with an intelligent intervention of public and territorial authorities in order to reinforce the competitiveness of territory. Within this framework and in the light of the results; the study has presented panoply of recommendations according to the available capacities and resources. تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على كيفية توظيف أدوات الذكاء الاقتصادي لتحقيق ميزة تنافسية للأقاليم وتحويلها إلى فضاءات مكانية تتمتع بعوامل تنافسية جذابة للفعاليات الاقتصادية والإنسانية المختلفة، من خلال تطوير نظرة شبكية للأعوان الإقليميين قائمة على الحكامة وتثمين الموارد الإقليمية، وجعلها مسخرة لخلق شخصية إقليمية تتسم بالمبادرة والتفكير المقاولاتي على غرار المؤسسات الاقتصادية وعدم الاقتصار على كونها هيئات إدارية مجردة. ، توصلت الدراسة إلى عديد النتائج التي تمت مقارنتها مع مضمون المخطط الوطني لتهيئة الإقليم 2030 حيث توصلنا باستخدام “أسلوب التحليل العنقودي المكاني” إلى استخراج تركيز عنقودي اقتصادي كثيف يشكل نواة لنظام ابتكاري إقليمي للصناعة الصيدلانية البيتكنولوجية على مستوى إقليم الجزائر العاصمة والتي يفسرها معامل التوطن الصناعي، مع رصد كتلة حاسمة من المحددات التنافسية الإقليمية المناسبة لتأسيس ونمو العنقود الصناعي البيوصيدلاني لآفاق 2020 مدعما بتدخل ذكي للسلطات العمومية والإقليمية لتعزيز تنافسية الإقليم، وفي هذا الإطار قدمنا سلسلة من التوصيات والاقتراحات التي يمكن الاستفادة منها في حدود الإمكانيات والموارد المتوفرة.Item إمكانية تطبيق محاسبة الموارد البشرية في المؤسسات الجزائرية(UB1, 2022) داهم, محمد عليتأتي هذه الدراسة بهدف إبراز مدى أهمية المورد البشري و إمكانية اعتباره أصلا من أصول المنظمة و موردا هامةا من مواردها الاقتصادية حيث حاولنا الإجابة على إشكالية الدراسة من خلال التطرق لمفهوم و مبادئ و مقومات محاسبة الموارد البشرية و كذا نماذج القياس المحاسبي للموارد البشرية و الإفصاح عنها و قد تم تطبيق محاسبة الموارد البشرية على مجمع صيدال من خلال القياس المحاسبي وفق نموذجين مختلفين في المبدأ و بيان أثر ذلك على قيم عناصر القوائم المالية. النموذج الأول هو التكلفة التاريخية برسملة التكاليف الخاصة بالموارد البشرية بدل اعتبارها من أعباء تحمل في نتيجة الدورة و قد أدى ذلك إلى تغيير في قائمة المركز المالي و الدخل بإدراج بند " الأصول البشرية " ضمن القوائم المالية و إطفاء نفقات الحصول عليها على مدى مدة الاستفادة منها. و النموذج الثاني Lev & Schwartz كمدخل للقيمة الاقتصادية لإعطاء قيمة للموارد البشرية ضمن القوائم المالية للمجمع عن طريق معرفة القيمة المستقبلية لهذه الموارد من خلال الأجور السنوية و معدل الخصم و أدى ذلك إلى تغيرات مهمة و جوهرية في قائمتي المركز المالي والدخل مقا رنة بنموذج التكلفة التاريخية . إذ نتج عن تطبيق نمةوذج Lev & Schwartz التوصل إلى قيمة أصول بشرية كبيرة جدا فاقت مجموع قيمة الأصول المادية الأخرى للمجمع بنسبة كبيرة الأمر الذي يبين أن المورد البشري في المجمع ذو قيمة أكثر من الموارد الأخرى و هذا واضح من خلال العدد الكبير للعمال و كذا النوعية التي يعتمد عليه المجمع في نشاطه من خلال التكوين و التأهيل المتواصل و الدائم خلال المسار المهني. The present study comes with the aim of highlighting the importance of the human resource and the possibility of considering it one of the organization assets and an important element of its economic resources, as we tried to answer the study problem by addressing the concept, principles and components of human resource accounting, as well as the human resources accounting measurement models and their disclosure. Accounting for human resources was applied on SAIDAL group through two different models and indicating the effect of this on the financial statements elements values. The first model is the historical cost by capitalizing the costs of human resources instead of considering them as expenditures loaded on the financial year result. This led to a change in the financial position and income statements by including the item "human assets" in the financial statements and amortizing the expenses of obtaining these assets over the period of benefiting from them. the second model is Lev & Schwartz as an economic value approach to give value to human resources within the financial statements of the group by defining the future value of these resources through annual wages and the discount rate. compared to the historical cost model, it resulted from the application of Lev & Schwartz model an important changes in the financial position and income statements by arriving at a very large value for human assets exceeded the total value of the other tangible assets by a large percentage, which indicates that the human resources in the group is more valuable than other resources and this is evident through the large number of workers and the quality that the company depends on its activities, through training and continuous qualification during the career path.Item أهمية التسويق السياحي الإلكتروني في تنمية الطلب السياحي الداخلي(UB1, 2020) بن نوي, راضيةThis study dealt with the subject of electronic tourism marketing as a mechanism to develop internal tourism demand, as it aimed to know and define the reality of applying the principles of electronic tourism marketing within the various components of the marketing mix in the internal tourism market by the tourism organisms in the subject of the study in Algeria, as it aims to identify the most important obstacles and problems that The internal tourism market knows that prevents the Algerian tourist consumer from increasing his tourism expenditures inside the country, on the one hand, and on the other hand, an attempt to highlight the most important deficiencies that prevent the effective application of electronic tourism by. Tourism organisms in algeria. Where the researcher relied on interviews with some officials in the tourism organisms, in addition to the use of questionnaires as another tool to support the field study, where a questionnaire was distributed to a sample of tourism organisms consisting of 61 bodies distributed among hotels And the offices of tourism in the algeria. In addition to distributing a questionnaire to a sample of tourist consumers in Algeria. The study proved that e-tourism marketing with its components (e-tourism product, e-tourism pricing, e-tourism distribution, e-tourism promotion, e-environment, human element, and the process of providing service), has a contribution to the development of the internal tourism demand from the view of the tourism organisms and from The view of the tourist consumers in Algeria. As for the obstacles and shortcomings, the study concluded that there are several obstacles that prevent the tourist consumer from going to the practice of domestic tourism, most notably the level of cleanliness of tourist sites and prices, as well as several shortcomings in the field of electronic tourism in Algeria, the most important of which is the lack of a framework and regulatory rules for electronic work and electronic payment. تناولت هذه الدراسة موضوع التسويق السياحي الإلكتروني كآلية لتنمية الطلب السياحي الداخلي، حيث هدفت إلى معرفة وتحديد واقع تطبيق مبادئ التسويق السياحي الإلكتروني ضمن مختلف مكونات المزيج التسويقي في السوق السياحي الداخلي من طرف الهيئات السياحية في الجزائر محل الدراسة، كما تهدف إلى تحديد أهم المعيقات والمشاكل التي يشهدها سوق السياحة الداخلي التي تحول دون توجه المستهلك السياحي الجزائري إلى زيادة نفقاته السياحية داخل الوطن، هذا من جهة، ومن جهة أخرى محاول تسليط الضوء على أهم النقائص التي تمنع التطبيق الفعال للسياحة الإلكترونية من طرف الهيئات السياحية في الجزائر. حيث اعتمدت الباحثة على المقابلات مع بعض المسؤولين في الهيئات السياحية، إضافة إلى الاستعانة بالاستبيانات كأداة أخرى لتدعيم الدراسة الميدانية، حيث تم توزيع استمارة استبيان على عينة من الهيئات السياحية تتكون من 61 هيئة توزعت بين فنادق عمومية ودواوين التنشيط السياحي المتواجدة في مختلف ولايات الوطن. إضافة إلى توزيع استمارة استبيان على عينة من المستهلكين السياحيين في الجزائر . أثبتت الدراسة أن التسويق السياحي الإلكتروني بمكوناته (المنتج السياحي الإلكتروني، التسعير السياحي الإلكتروني، التوزيع السياحي الإلكتروني، الترويج السياحي الإلكتروني، البيئة الإلكترونية، العنصر البشري، وعملية تقديم الخدمة)، له مساهمة في تنمية الطلب السياحي الداخلي من وجهة نظر الهيئات السياحية محل الدراسة ومن وجهة نظر المستهلكين السياحيين في الجزائر. أما فيما يخص المعيقات والنقائص، خلصت الدراسة بوجود عدة معيقات تحول دون توجه المستهلك السياحي إلى ممارسة السياحة الداخلية كانت أبرزها مستوى نظافة المواقع السياحية والأسعار، كما سطرت عدة نقائص في مجال تطبيق السياحة الإلكترونية في الجزائر أهمها عدم وجود إطار وقواعد تنظيمية للعمل الإلكتروني والدفع الإلكتروني.Item برامج المرافقة المقاولاتية في الجزائر(UB1, 2017) بعيط, أمالThe study aims to analyze the efficacy of accompanying programs Entrepreneurship in Algeria, This is through the various statistics related to microfinance programs analysis (National Agency for support of youth employment, the National Agency for the conduct of micro-loan, the National Insurance Fund for unemployment), At the national level and at the level the wilaya of Batna, In addition to the the figures given by the incubator of Sidi Abdallah, Algiers. The study concluded the positive role of these mechanisms in the creation of small and medium enterprises, but the heterogeneity and lack of integration among them limits the achievement of development objectives, this is what requires activation of these bodies through a comprehensive policy involving all actors, mainly based on the development of entrepreneurial culture, recruited various modes of public policy, especially the education system and the media, and stimulate economic players to help make it a success. تهدف الدراسة الى تحلیل مدى نجاعة برامج المرافقة المقاولاتیة في الجزائر، وهذا من خلال تحلیل مختلف الإحصائیات المرتبطة ببرامج التمویل المصغر (الوكالة الوطنیة لدعم تشغیل الشباب، الوكالة الوطنیة لتسییر القرض المصغر، الصندوق الوطني للتأمین عن البطالة)، على المستوى الوطني وعلى مستوى ولایة باتنة، بالإضافة الى الأرقام المقدمة من طرف حاضنة سیدي عبد الله بالجزائر العاصمة. وخلصت الدراسة الى الدور الإیجابي الذي تلعبه هذه الألیات في انشاء مؤسسات صغیرة ومتوسطة، الا ان عدم التجانس وغیاب التكامل فیما بینها یحد من تحقیقها لأهدافها التنمویة، هذا مایستدعي تفعیل هذه الهیئات من خلال سیاسة شاملة یشترك فیها جمیع الفاعلین، تقوم أساسا على تطویر الثقافة المقاولاتیة، بتسخیر مختلف وسائل السیاسة العمومیة وعلى راسها نظام التعلیم ووسائل الإعلام، وتحفیز الفاعلین الاقتصادیین على المساعدة على إنجاحها.