Welcome to the Digital Repository at University of Batna 1

مرحبا بكم في المستودع الرقمي لجامعة باتنة 1

:يحتوي المستودع الرقمي على

  • ...رسائل التخرج: ماستر، ماجستير، دكتوراه
  • ...المنتوج العلمي من مجلات ومقالات علمية، مطبوعات، محاضرات وكتب ومؤلفات بيداغوجية
  • ...حوصلة ملتقيات وفعاليات وطنية ودولية
Photo by @inspiredimages
 

Communities in DSpace

Select a community to browse its collections.

Now showing 1 - 5 of 7

Recent Submissions

Item
Ksar M'Doukal, un patrimoine architectural islamique en péril : Etat des lieux et perspectives
(Faculté des sciences islamiques, Université Batna1, 2025-07-31) Zineddine BACHI; Saadia BENBERKANE
La région des Aurès regorge de nombreux monuments historiques et archéologiques qui ont connu la voie de disparition en raison de la négligence et du manque de protection. Ksar M'Doukal, est considéré comme l'un des plus importants modèles architecturaux bâtie en terre cuite adaptés au climat et aux conditions géographiques et qui reflète un héritage historique construit principalement avec des matériaux locaux et portant de nombreux symboles témoigne du savoir-faire traditionnel Chaoui, et malgré sa richesse culturelle, aujourd’hui il fait face à une dégradation accélérée en raison de différents facteurs tels que l'érosion naturelle, l'abandon et le manque de protection et de maintenance. Nous allons établir dans cette étude un état des lieux de la situation actuelle du Ksar M’Doukel et son histoire, en analysant les principales causes de sa détérioration qui a conduit à l'érosion de grandes parties du Ksar et à sa perte de valeur historique et architecturale du point de vue social. On souligne également l'urgence à préserver ce patrimoine en péril, ce qui permet d’établir les exigences et perspectives de conservation, en s'appuyant sur des approches techniques, en intégrant les communautés locales et en adoptant des politiques de conservation durable. تزخر منطقة الأوراس بالعديد من المعالم التاريخية والأثرية التي أمست في طريق الزوال والاندثار، بسبب الإهمال وغياب الحماية والترميم، ومن بين أهم هذه المواقع المنسية قصر أمدوكال الذي يعتبر أحد أهم الأنماط المعمارية النادرة للبناء بالطين والذي تشتهر به المنطقة، بحيث يعكس نمطا معماريا يعتمد في بناياته أساسا على مواد محلية موجودة في الطبيعة، كما يحمل في تفاصيله العديد من رموز الفكر التقليدي الفني الشاوي، ويأبى قصر أمدوكال إلا أن يصمد أمام عوامل التلف التي يتعرض لها على مر الزمن. فبعد الصيرورة التاريخية والزخم الحضاري الذي شهده القصر، يعيش اليوم أسوأ مراحله نتيجة تأثيرات طبيعية وبشرية أدت إلى اندثار أجزاء كبيرة منه، بالإضافة إلى نسيانه من الذاكرة الاجتماعية ما أفقده قيمته التاريخية والمعمارية، فكيف يمكن رد الاعتبار لهذا القصر كقطاع محفوظ وإدراجه ضمن الخريطة السياحية الوطنية؟ لقد أصبح من الضروري الإسراع في اتخاذ كافة الإجراءات الإدارية والتقنية، وتفعيل مخطط الحماية والاستصلاح لإنقاذ ما يمكن إنقاذه والحفاظ عليه في الذاكرة الشعبية، وهذا ما سنحاول الإجابة عليه في ورقتنا البحثية.
Item
The Socio-Cultural Dynamics and Commercial Relations of Pre-Ottoman Algeria
(Faculty of Islamic Sciences, Batna1 University, 2025-07-31) Fady BENMERZOUG; Smaine KHALKI
This article analyzes Algeria's historical significance as a crossroads of civilizations by investigating its social structures and trade contacts throughout the pre-Ottoman period. This study utilizes a historical research method to methodically examine primary and secondary sources, evaluating the interactions among ethnic variety, religious dynamics, and commercial networks from the first centuries CE until the early 16th century. The results indicate that Algeria's multiethnic composition predominantly Berbers, alongside Phoenicians, Romans, Byzantines, and Arabs has fostered a rich and diversified cultural environment. Likewise, Islam arose as a cohesive influence, cultivating a collective identity, although Christian and pre-Islamic customs persisted in numerous areas. The study highlights essential social institutions, such as family units, tribal systems, and urban centers, as crucial for sustaining social cohesiveness. Economically, Algeria's advantageous location enabled significant trans-Saharan and Mediterranean trade, connecting North Africa with Europe and the Middle East. These findings highlight the significant influence of sociocultural elements on Algeria's historical trade networks and its connections with adjacent cultures. تُحلل هذه الدراسة الأهمية التاريخية للجزائر كنقطة التقاء الحضارات من خلال دراسة هياكلها الاجتماعية واتصالاتها التجارية خلال الفترة التي سبقت الحكم العثماني. وتعتمد الدراسة على منهج البحث التاريخي لفحص المصادر الأولية والثانوية بشكل منهجي، مع تقييم التفاعلات بين التنوع العرقي، والديناميكيات الدينية، والشبكات التجارية منذ القرون الأولى للميلاد وحتى أوائل القرن السادس عشر. تشير النتائج إلى أن التكوين العرقي المتعدد في الجزائر، والذي يتكون أساسًا من الأمازيغ إلى جانب الفينيقيين والرومان والبيزنطيين والعرب، قد ساهم في خلق بيئة ثقافية غنية ومتنوعة. وبالمثل، برز الإسلام كعامل موحد يعزز الهوية الجماعية، رغم استمرار العادات المسيحية وما قبل الإسلامية في العديد من المناطق. وتسلط الدراسة الضوء على المؤسسات الاجتماعية الأساسية، مثل الوحدات العائلية والنظم القبلية والمراكز الحضرية، باعتبارها عناصر حاسمة في الحفاظ على التماسك الاجتماعي. أما من الناحية الاقتصادية، مكّن الموقع الاستراتيجي للجزائر من ازدهار التجارة عبر الصحراء الكبرى والبحر الأبيض المتوسط، مما جعلها نقطة اتصال حيوية بين شمال إفريقيا وأوروبا والشرق الأوسط. وتؤكد هذه النتائج التأثير الكبير للعوامل الاجتماعية والثقافية على الشبكات التجارية التاريخية للجزائر وعلاقاتها مع الحضارات المجاورة.
Item
The concept of disability insurance in Algerian law
(Faculty of Islamic Sciences, Batna1 University, 2025-07-31) Aoussat TAKLIT
A person may be exposed in his life to risks that threaten his being, affect his daily income, and cause him to lose his source of livelihood. This health condition falls within the scope of diseases determined by the legislator, which is the state of disability that limits the ability of the employee or self-employed worker to perform his work normally. Disability cases vary according to the different social security systems (public system, self-employed system), and the disability cases applicable to the category of workers and employees constitute the first and second categories (the general system while the third category applies to the self-employed), the law requires that the disability be total and permanent. قد يتعرض الشخص في حياته لمخاطر تهدد كيانه، وتؤثر على دخله اليومي، وتتسبب في فقدانه لمصدر رزقه. تقع هذه الحالة الصحية في نطاق الأمراض إلي يحددها المشرع، وهي حالة العجز التي تحد من قدرة الموظف أو العامل لحسابه الخاص على أداء عمله بشكل طبيعي. تختلف حالات العجز باختلاف أنظمة الضمان الاجتماعي (نظام عام، نظام للعاملين لحسابهم الخاص)، وتشكل حالات العجز المطبقة على فئة العمال والموظفين الفئتين الأولى والثانية (النظام العام بينما تنطبق الفئة الثالثة على العاملين لحسابهم الخاص)، يشترط القانون أن يكون العجز كليا ودائما.
Item
Theoretical Frameworks Explaining the Emergence of the State Social Contract Theories as a Paradigm
(Faculty of Islamic Sciences, Batna1 University, 2025-07-31) Bouzid SERAGHNI
The theories of social contract explain the emergence of the state as a social and political organization, constituting a significant development in the field of political sociology. They attributed, for the first time, the origins of political power to popular will, after it had been governed, for long centuries, by theocratic theories, which made divine will the only source of authority. Hobbes, Locke, and Rousseau all agreed that the formation of the state can be traced back to a social contract. However, they differed in describing the natural state of individuals before entering into this contract, and in identifying the parties involved, which led automatiqaly to the differences in the conclusions each of them reached. We relied in this focused study on the most important theories explaining the emergence of political authority, using the descriptive-analytical method. Through this, we have concluded that the social contract theories have that the theories of the social contract, for the first time, adopted a logical and scientific approach in an attempt to break free from the dominant ecclesiastical legacy. Consequently, these theories, particularly John Locke's theory, succeeded in establishing an acceptable foundation for political legitimacy that does not contradict the Islamic perspective on organizing political society. This has motivated us to embark on writing a study to explain the Islamic theory of state formation and establishment in light of the Prophet’s experience in Medina. Furthermore, we found that the state emerged within the framework of an integrated societal project aimed at achieving three primary objectives : maintaining public peace, improving living conditions, and ensuring justice and equality among people. تفسر نظريات العقد الاجتماعي، كيفية ظهور الدولة، كتنظيم اجتماعي وسياسي، وتعد في مضمونها تطورا مهما في مواضيع الاجتماع السياسي؛ حيث أنها أرجعت، لأول مرة، أصول السلطة السياسية إلى الإرادة الشعبية، بعدما كانت، ولعقود طويلة، تحكمها النظريات التيوقراطية، التي كانت تعبر عن رأي الكنيسة، والتي تجعل من الإرادة الإلهية مصدرا للحكم، وأساسا وحيدا للشرعية السياسية؛ فقد أجمع كل من هوبز، وجان لوك، وجون جان روسو على أن نشأة الدولة ترجع إلى عقد اجتماعي، أبرمته المجموعات البشرية الأولى فيما بينها؛ لتحسين أوضاعها المعيشية؛ إلا أنهم اختلفوا حول وصف الحياة الطبيعية للأفراد قبل إبرامهم لهذا العقد، وعلى تحديد الأطراف المشاركة في هذا العقد، مما أدى إلى اختلاف النتائج التي توصل إليها كل منهم. اعتمدنا في هذه الدراسة المركزة، لأهم النظريات المفسرة لظهور السلطة السياسية، المنهج الوصفي التحليلي، وقد توصلنا من خلالها إلى أن نظريات العقد الاجتماعي قد انتهجت، لأول مرة، التفكير العلمي المنطقي، في محاولة للتخلص من الإرث الكنسي المهيمن، ومن ثمة استطاعت، وبخاصة نظرية جون لوك، أن تضع أساسا مقبولا للشرعية السياسية، لا يتناقض مع الرؤية الإسلامية في تنظيم الاجتماع السياسي، مما حفزنا للشروع في كتابة دراسة نشرح فيها النظرية الإسلامية في تكوين الدولة وتأسيسها، على ضوء التجربة النبوية في المدينة المنورة. كما تبين لنا أن الدولة قد ظهرت في إطار مشروع مجتمعي متكامل، من أجل تحقيق أهداف ثلاثة: المحافظة على السلم العام، وتحسين الأوضاع المعيشية، وتحقيق العدل والمساواة بين الناس.
Item
Value Determinism and Personal Communication Practice in the Algerian Digital Context -A Semiotic Analysis of Selected Emojis
(Faculty of Islamic Sciences, Batna1 University, 2025-07-31) Asma CHEURFA
This study explores the intersection of value determinism theory and personal communication practices in the Algerian digital context. Using Roland Barthes’ semiotic model of denotation and connotation, it analyzes a selected set of emojis frequently used in personal interactions on Social media. The findings reveal that emojis convey implicit cultural and moral values-both positive and negative—that shape interpersonal communication. Symbols such as the red heart and folded hands express values like love, gratitude, and humility, while others like the angry face and pile of poo reflect aggression, disrespect, and symbolic tension. The study confirms that even everyday digital symbols are embedded with meanings that align-or conflict-with the core assumptions of value determinism, offering insight into how digital communication reflects and influences societal value systems. تستكشف هذه الدراسة التقاطع بين نظرية الحتمية القيمية وممارسات الاتصال الشخصي في السياق الرقمي الجزائري. وبالاعتماد على نموذج رولان بارث السيميولوجي في التحليل الدلالي والضمني، قامت بتحليل مجموعة مختارة بطريقة قصدية من الرموز التعبيرية (الإيموجي) الشائعة الاستخدام في التفاعلات الشخصية عبر وسائل التواصل الاجتماعي. وقد كشفت النتائج أن هذه الرموز تنقل قيماً ثقافية وأخلاقية ضمنية، سواء إيجابية أو سلبية، تُسهم في تشكيل الاتصال بين الأفراد. فمثلًا، تعبّر رموز مثل القلب الأحمر واليدين المطويتين عن قيم المحبة والامتنان والتواضع، في حين تعكس رموز مثل الوجه الغاضب وكومة البراز دلالات سلبية ترتبط بالغضب وقلة الاحترام والتوتر الرمزي. وتؤكد الدراسة أن الرموز الرقمية اليومية تحمل معاني تنسجم أو تتعارض مع الفرضيات الجوهرية لنظرية الحتمية القيمية، مما يوفر فهمًا أعمق لكيفية تجسيد الاتصال الرقمي لمنظومة القيم الاجتماعية وتأثيره عليها.