Sciences de gestion [LMD]
Permanent URI for this collectionhttpss://dspace.univ-batna.dz/handle/123456789/13
Browse
Browsing Sciences de gestion [LMD] by Subject "Algeria"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item أهمية التسويق السياحي الإلكتروني في تنمية الطلب السياحي الداخلي(UB1, 2020) بن نوي, راضيةThis study dealt with the subject of electronic tourism marketing as a mechanism to develop internal tourism demand, as it aimed to know and define the reality of applying the principles of electronic tourism marketing within the various components of the marketing mix in the internal tourism market by the tourism organisms in the subject of the study in Algeria, as it aims to identify the most important obstacles and problems that The internal tourism market knows that prevents the Algerian tourist consumer from increasing his tourism expenditures inside the country, on the one hand, and on the other hand, an attempt to highlight the most important deficiencies that prevent the effective application of electronic tourism by. Tourism organisms in algeria. Where the researcher relied on interviews with some officials in the tourism organisms, in addition to the use of questionnaires as another tool to support the field study, where a questionnaire was distributed to a sample of tourism organisms consisting of 61 bodies distributed among hotels And the offices of tourism in the algeria. In addition to distributing a questionnaire to a sample of tourist consumers in Algeria. The study proved that e-tourism marketing with its components (e-tourism product, e-tourism pricing, e-tourism distribution, e-tourism promotion, e-environment, human element, and the process of providing service), has a contribution to the development of the internal tourism demand from the view of the tourism organisms and from The view of the tourist consumers in Algeria. As for the obstacles and shortcomings, the study concluded that there are several obstacles that prevent the tourist consumer from going to the practice of domestic tourism, most notably the level of cleanliness of tourist sites and prices, as well as several shortcomings in the field of electronic tourism in Algeria, the most important of which is the lack of a framework and regulatory rules for electronic work and electronic payment. تناولت هذه الدراسة موضوع التسويق السياحي الإلكتروني كآلية لتنمية الطلب السياحي الداخلي، حيث هدفت إلى معرفة وتحديد واقع تطبيق مبادئ التسويق السياحي الإلكتروني ضمن مختلف مكونات المزيج التسويقي في السوق السياحي الداخلي من طرف الهيئات السياحية في الجزائر محل الدراسة، كما تهدف إلى تحديد أهم المعيقات والمشاكل التي يشهدها سوق السياحة الداخلي التي تحول دون توجه المستهلك السياحي الجزائري إلى زيادة نفقاته السياحية داخل الوطن، هذا من جهة، ومن جهة أخرى محاول تسليط الضوء على أهم النقائص التي تمنع التطبيق الفعال للسياحة الإلكترونية من طرف الهيئات السياحية في الجزائر. حيث اعتمدت الباحثة على المقابلات مع بعض المسؤولين في الهيئات السياحية، إضافة إلى الاستعانة بالاستبيانات كأداة أخرى لتدعيم الدراسة الميدانية، حيث تم توزيع استمارة استبيان على عينة من الهيئات السياحية تتكون من 61 هيئة توزعت بين فنادق عمومية ودواوين التنشيط السياحي المتواجدة في مختلف ولايات الوطن. إضافة إلى توزيع استمارة استبيان على عينة من المستهلكين السياحيين في الجزائر . أثبتت الدراسة أن التسويق السياحي الإلكتروني بمكوناته (المنتج السياحي الإلكتروني، التسعير السياحي الإلكتروني، التوزيع السياحي الإلكتروني، الترويج السياحي الإلكتروني، البيئة الإلكترونية، العنصر البشري، وعملية تقديم الخدمة)، له مساهمة في تنمية الطلب السياحي الداخلي من وجهة نظر الهيئات السياحية محل الدراسة ومن وجهة نظر المستهلكين السياحيين في الجزائر. أما فيما يخص المعيقات والنقائص، خلصت الدراسة بوجود عدة معيقات تحول دون توجه المستهلك السياحي إلى ممارسة السياحة الداخلية كانت أبرزها مستوى نظافة المواقع السياحية والأسعار، كما سطرت عدة نقائص في مجال تطبيق السياحة الإلكترونية في الجزائر أهمها عدم وجود إطار وقواعد تنظيمية للعمل الإلكتروني والدفع الإلكتروني.Item مدى تأثير حوكمة الشركات و تنظيم مهنة المراجعة في الجزائر على فجوة التوقعات(UB1, 2020) تيايبية, رضاThis study deals with the problem of the existence of expectations gap in terms of revision between accountants and financial lists users in the environment of Algerian revision, this study aims to treat and to analyze the influential relationship of companies’ governance system and the organization of revision profession in Algeria on repression of expectations gap. In order to implement targets of research and to get precise answers of the problem, two methods were dealt with both Descriptive analytical approaches. To collect data on site, questionnaires were prepared and distributed for a sample of 246 persons of deferent casts (profession practitioners, profession supervisors, financial lists beneficiaries and academicians). The data were subject to statistical analysis using computational medium and standard deviation. The drawn conclusion was that governance of companies’ principles was applied taking into account standards of expectations’ revisions Contributes to narrowing the expectation gap in the review; focusing on the necessity to apply governance principles in order to effect good practices in enterprises, as well as to issue standards of local revision by national vocational organizations and to make society aware of nature of revision process in order to contribute for repression of expectations gap in the Algerian revision environment and to give major role for vocational organizations to help for gap repression. تناولت الدراسة مشكلة وجود فجوة التوقعات في المراجعة بين مراجعي الحسابات و مستخدمي القوائم المالية في بيئة المراجعة الجزائرية، و هدفت الى دراسة و تحليل العلاقة التاثيرية لنظام حوكمة الشركات و تنظيم مهنة المراجعة في الجزائر في فجوة التوقعات في المراجعة. و لتحقيق اهداف البحث و الوصول الى اجابات واضحة حول الاشكالية المطروحة، تم اتباع المنهج الوصفي التحليلي و لغرض جمع البيانات ميدانيا تم اعداد و توزيع استبيان استهدف عينة متكونة من 246 فرد من مختلف الاصناف (ممارسين للمهنة، مستفيدين من القوائم المالية، اكاديميين). خضعت للتحليل الاحصائي باستخدام الوسط الحسابي الانحراف المعياري. و توصلت الدراسة الى ان تطبيق مبادئ حوكمة الشركات و الالتزام بمعايير المراجعة يساهم في تضييق فجوة التوقعات في المراجعة، حيث اوصت الدراسة الى ضرورة العمل على نشر تطبيق مبادئ الحوكمة لتفعيل الممارسات الجيدة في المؤسسات، و محاولة اصدار معايير مراجعة محلية من قبل المنظمات المهنية الوطنية و تثقيف المجتمع بطبيعة عملية المراجعة للمساهمة في تضييق فجوة التوقعات في بيئة المراجعة الجزائرية. و كذلك اعطاء دور اكبر للمنظمات المهنية يساعد في تضييق فجوة التوقعات في المراجعة.