Sciences politiques [LMD]
Permanent URI for this collectionhttpss://dspace.univ-batna.dz/handle/123456789/15
Browse
Browsing Sciences politiques [LMD] by Subject "Cultural diversity"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
- Item إدارة التنوع الثقافي داخل المنظمة وأثره على الأداء الوظيفي(UB1, 2021) بن يزة, رحمةCette étude a abordé le sujet de la gestion de la diversité culturelle et de ses relations avec la performance administrative à travers laquelle un certain nombre de questions ont été répondues sur l’ampleur des différences de perception des valeurs de la performance administrative selon la variable culturelle et l’étendue de l’influence de la nationalité des salariés avec les dimensions de la culture nationale selon le modèle Hofstede, dans leur prise de conscience des dimensions de la performance administrative. Pour atteindre les objectifs de cette recherche, une étude de terrain a été réalisée dans une organisation multinationale LEAD pour la construction et les engagements L'étude a été appliquée à 67 travailleurs, dont 41 % sont algériens, 32,83 % sont asiatiques, 20,89 % sont arabes et 4,47 % sont anglo-saxons, à travers un questionnaire en deux parties, la culture nationale et l'impact de la diversité culturelle sur les dimensions et les valeurs de la performance administrative, en langue arabe et en langue anglaise. Les résultats de l'étude ont montré qu'il existe des différences cruciales entre les différentes nationalités étudiées dans les dimensions de la culture nationale selon le modèle Hofstede dans leur perception des valeurs de la performance administrative ainsi que des dimensions de la diversité culturelle, mais le niveau de ces différences varie entre les travailleurs algériens et étrangers. En outre, il existe des différences statistiques entre les priorités dimensionnelles et les valeurs pour les travailleurs de différentes nationalités. This study addressed the subject of the management of cultural diversity and its relationship with administrative performance through which a number of questions were answered on the extent of the differences in the perception of the values of administrative performance according to the cultural variable. and the extent of the influence of the nationality of employees with the dimensions of national culture according to the Hofstede 2011 model, in their awareness of the dimensions of administrative performance. To achieve the objectives of this research, a field study was carried out in a multinational organization for construction and commitments LEAD, The study was applied to 67 workers, of whom 41% are Algerians, 32.83% are Asian, 20.89% are Arab and 4.47% are Anglo-Saxon, through a two-part questionnaire, the national culture and the impact of cultural diversity on the dimensions and values of administrative performance, in Arabic and English. The results of the study showed that there are crucial differences between the different nationalities studied in the dimensions of national culture according to the Hofstede model in their perception of the values of administrative performance as well as the dimensions of cultural diversity, but the level of these differences varies between Algerian and foreign workers. In addition, there are statistical differences between dimensional priorities and values for workers of different nationalities. جاءت هذه الدراسة بهدف معالجة موضوع إدا رة التنوع الثقافي وعلاقاته بالأداء الوظيفي تم من خلالها الإجابة على مجموعة من التساؤلات حول مد وجود فروق في إدراك قيم الأداء الوظيفي تبعا للمتغير الثقافي ومد تأثير جنسية الموظفين وأبعاد الثقافة الوطنية حسب نموذج هوفستد، في إدراكهم لأبعاده. لتحقيق أهداف هذا البحث تم إنجاز دراسة ميدانية في منظمة متعددة الجنسيات LEAD للإنشاءات والتعهدات وطبق الدراسة على 67 عاملا، 41 % منهم جزائريون ، و 32.83 % منهم آسيويون ، 20.89 % منهم عرب، و 4.47 % أنجلوسكسونيون ، من خلال استبيان ضم قسمين، الثقافة الوطنية أوثر التنوع الثقافي على أبعاد وقيم الأداء الوظيفي باللغتين العربية والإنجليزية. ولقد بين نتائج الدراسة وجود فروق محورية بين مختلف الجنسيات محل الدراسة في أبعاد الثقافة الوطنية حسب نموذج هوفستد Hofstede في إدراكهم لقيم الاداء الوظيفي وكذا أبعاد التنوع الثقافي، لكن مستوى هذه الفروق يتفاوت بين العمالة الجزائرية والأجنبية، كما أن هناك فروقا إحصائية بين أولويات الأبعاد والقيم لدى العمالة من الجنسيات المختلفة. أوصت الدراسة بضرورة أن تعطي المنظمات أولوية للاهتمام بالجوانب الثقافية الفردية والتنظيمية وذلك لإجراء دراسات تشخيصية، وتشجيع ونشر القيم التنظيمية التي تعزز التفاهم والثقة المتبادلة ومراعاة الاختلافات الثقافية.
- Item التعددية الثقافية وسياسات الهوية(UB1, 2019) غربي, سارةBy focusing on cultural diversity and how to manage it by the state without resorting to the idea of fusion and assimilation. This study aims to address the problem of cultural diversity, and finding acceptable and reasonable solutions for all cultural groups. Especially, since in today’s world, the majority of countries are multicultural by increasing migration flows. These cultural minorities demand the official recognition of their different identities, their rejection of assimilation or integration into the culture of the majority. This has led to the theoretical thinking of the creation of a theory focusing on political unity as well as the recognition of multiculturalism. This led to the idea of multiculturalism, which is considered theoretical and political to deal with this diversity, but the main problem posed by multiculturalism is the different views about it. These views gave rise to three types of multiculturalism: multi-cultural pluralism, which is adopted by the societal direction, by emphasizing the importance of cultural diversity and the need to formulate policies of identity that include the recognition of cultural identities, inequality of identity, the elimination of marginalization, discrimination and persecution of cultural minorities, and social justice. In contrast, liberal cultural pluralism focuses primarily on equal rights and duties, as well as individual freedom. Liberal pluralism attempts to overrun the concept of a nation-state, through the development of the concept of a multicultural state or multi-cultural citizenship, which focuses on multiculturalism by granting certain rights and privileges to cultural minorities, including homegrown people, national minorities and migrants. Especially, with the emergence of cross-border problems such as international terrorism, environmental issues, increasing of immigration, asylum seekers and refugees, leading to an attempt for developing a theory capable of diagnosing global issues and leaving behind liberalism through the so-called multiculturalism. The cultural interaction or global multiculturalism developed by the school of criticism is concerned with global issues. It seeks the idea of world peace, global citizenship within a democratic and deliberative dialogue, human rights in the light of the shared values and concern for human dignity. بالتركيز على التنوع الثقافي وكيفية إدارته من قبل الدولة دون اللجوء إلى فكرة الانصهار والاستيعاب، فإن هذه الدراسة تهدف إلى معالجة مشكلة التنوع الثقافي وايجاد حلول توفيقية مقبولة ومعقولة لجميع الأطراف، خاصة وأن أغلبية الدول اليوم أصبحت مجتمعاتها متعددة الثقافات بفعل زيادة تدفقات الهجرة، فنجد هذه الأقليات الثقافية تطالب بالاعتراف الرسمي بهويتها المختلفة، ورفضها الاستيعاب أو الاندماج في ثقافة الأغلبية. هذا ما جعل على المستوى النظري التفكير في إيجاد نظرية تركز على الوحدة السياسية إلى جانب الاعتراف بالتعدد والاختلاف الثقافي، هذا ما أدى إلى طرح مفهوم التعددية الثقافية التي تعتبر نظرية وسياسية للتعامل مع هذا التنوع، لكن المشكلة الأساسية التي طرحتها التعددية الثقافية هي اختلاف وجهات النظر حولها، مما أدي إلى الحديث عن ثلاثة أنواع من التعددية الثقافية ، وتتمثل في التعددية الثقافية التعددية، والتي يتبنها الاتجاه الجماعاتي، من خلال تأكيده على أهمية التنوع الثقافي وضرورة صياغة سياسات الهوية التي تتضمن الاعتراف بالهويات الثقافية ، والمساواة بين مختلف الهويات، والقضاء على التهميش والتميز والاضطهاد الذي تعاني منه الأقليات الثقافية، والعدالة الاجتماعية، في مقابل ذلك نجد التعددية الثقافية الليبرالية التي تركز بالدرجة الأولى على المساواة في الحقوق والواجبات، بالإضافة إلى الحرية الفردية، فالتعددية الثقافية الليبرالية تحاول تجاوز مفيوم الدولة الأمة، من خلال تطوير مفهوم الدولة المتعددة الثقافات، أو المواطنة المتعددة الثقافات، والتي تركز على سياسات التعددية الثقافية وذلك بمنح بعض الحقوق والامتيازات للأقليات الثقافية وتشمل كل من السكان الأصليين، والأقليات القومية، والمهاجرين. في الوقت الراهن خاصة مع بروز مشاكل عابرة لحدود الدولة الواحدة مثل الإرهاب الدولي، وقضايا البيئة، بالإضافة إلى الهجرة المتزايدة وطالبي اللجوء، مما أدى إلى محاولة لتطوير نظرية قادرة على تشخيص القضايا العالمية وتجاوز الطرح الليبرالي، من خلال ما يسمى بما بعد التعددية الثقافية والتي تركز على التفاعل الثقافي أو التعددية الثقافية العالمية التي طورتها المدرسة النقدية فهي تعنى بالقضايا العالمية، و تسعى لفكرة السلام العالمي، والمواطنة العالمية ضمن حوار ديمقراطي تداولي، وحقوق الإنسان في ظل القيم المشتركة، والاهتمام بالكرامة الإنسانية.