Langue, littèrature arabes et des arts [LMD]
Permanent URI for this collectionhttpss://dspace.univ-batna.dz/handle/123456789/16
Browse
Browsing Langue, littèrature arabes et des arts [LMD] by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 66
- Results Per Page
- Sort Options
Item الصورة الفنية في السرد النسوي الجزائري المعاصر(UB1, 2019) بن حداد, موسىThis research focuses on the season: "The artistic picture in the contemporary Algerian feminist narrative" on the issues of narrative photography and image, which has not received their luck as the case with the poetic side in the Arab world only recently, although the two terms are frequently visible in the critiques of some critical studies that Fiction and anecdotal works dealt with different mechanisms and approaches. However, the pioneers of the (Tetouan) episode played a big role in laying the foundations of this new orientation, where I turned to the books they produced interested in these subjects within the genre of the novel and the very short story to an urgent desire that led me to enter this field in an attempt to approach the narrative image as a new form of interest. Recent critics, standing on the geometry of narrative script formation; beyond him as a result of experimentation and dialogues of vision and perception. The study revolves around a major problem: How are the features of the narrative image defined in its general context in light of a comprehensive narrative rhetoric based on the aesthetic features and the specificity of the literary genus within the narrative field in which it is produced? I tried to gather the threads formed by the narrative rhetoric through what has been circulated about the fictional and anecdotal images in its partial framework and its expansion to include the rest of the races (story and short story and very short story) to find out the specificity of the narrative photography and picture within each sex, and then within the narrative domain in general -Determine the points of differentiation with its poetic picture counterpart from the starting points: composition, personality, sexual affiliation, and angle of interest. To answer them I saw that the research plan should be as follows: Introduction, then introductory chapter, two doors. The first section includes six chapters, while the second section contains five chapters, then a conclusion. I studied in the introductory chapter the transfer of attention from the poetic picture to the narrative image, and then associated issues and concepts, and the first section has studied the techniques of narrative photography in the narrative writing of contemporary Algerian feminist, where each technique represents a chapter, we provide the following :( Description, dialogue technique, visualization technique, diagnostic technique, symbol technology, interfering technique). In Chapter 2, I studied the patterns of the narrative picture in contemporary Algerian feminist narrative writing, where each style represented a chapter. Here are the following: (cinematography, portrait, location, time, event). Then concluded with a conclusion was the outcome of the most important findings and observations reached during the research phase. يركز هذا البحث الموسم ب: "الصورة الفنية في السرد النسوي الجزائري المعاصر" على مسألتي التصوير والصورة السرديين الذين لم ينالا حظهما من الاهتمام مثلما هو الشأن مع الجانب الشعري في الوطن العربي إلا مؤخراً رغم أن المصطلحين يتواتر حضورهما بشكل ملموس في ثنايا بعض الدراسات النقدية التي تناولت الأعمال الروائية والقصصية موظفة آليات ومناهج مختلفة. إلا أن رواد حلقة (تيطوان) لعبوا دورا كبيرا في إرساء دعائم هذا التوجه الجديد حيث تحول وقوفي على ما أنتجوه من مؤلفات تهتم بهذين المبحثين ضمن جنسي الرواية والقصة القصيرة جدا إلى رغبة ملحة دفعتني لولوج هذا المضمار محاولاً الاقتراب من الصورة السردية باعتبارها شكلاً جديداً شغل اهتمام النقاد في الآونة الأخيرة، والوقوف على هندسة التشكيل النصي السردي؛ بعده نتيجة لعمليات التجريب وحوارية الرؤية والتصور. تتمحور الدراسة حول إشكالية كبرى هي: كيف تتحدد ملامح الصورة السردية في إطارها العام في ظل بلاغة سردية نوعية شمولية مبنية على جمالية السمات وخصوصية الجنس الأدبي ضمن الحقل السردي الذي تنتج في إطاره؟ حاولت أن أجمع الخيوط المشكلة لنسيج البلاغة السردية من خلال ما تم تداوله عن الصو رتين الروائية والقصصية في إطارها الجزئي والتوسع بها لتشمل باقي الأجناس(القصة والقصة القصيرة والقصة القصيرة جدا) للوقوف على خصوصية التصوير والصورة السرديين ضمن كل جنس، ثم ضمن إطارالمجال السردي بصفة عامة، وتبيان نقاط التمايز مع نظيرتها الصورة الشعرية من منطلقات: التكوين، والسمات، والانتماء الجنسي، وزاوية الاهتمام. وللإجابة عنها رأيت أن تكون خطة البحث على النحو الآتي: مقدمة، ثم فصل تمهيدي، فبابين. يضم الباب الأول ستة فصول، بينما يضم الباب الثاني خمسة فصول، ثم خاتمة. درست في الفصل التمهيدي انتقال الاهتمام من الصورة الشعرية إلى الصورة السردية، ثم ما يرتبط بهما من قضايا ومفاهيم، أما الباب الأول فقد درست فيه تقنيات التصوير السردي في الكتابة السردية النسوية الجزائرية المعاصرة، حيث تمثل كل تقنية منها فصلا، نوردها فيما يأتي:( تقنية الوصف، تقنية الحوار، تقنية التخييل، تقنية التشخيص، تقنية الرمز، تقنية التناص). في حين درست في الباب الثاني: أنماط الصورة السردية في الكتابة السردية النسوية الجزائرية المعاصرة، حيث مثل كل نمط فصلا. نذكرها فيما يأتي:( الصورة السينمائية، صورة الشخصية، صورة المكان، صورة الزمن، صورة الحدث). ثم ختمته بخاتمة كانت حوصلة لأهم النتائج والملاحظات التي توصلت إليها طيلة مرحلة البحث.Item التداخل اللغوي في نشاط التعبيرين الشفوي و الكتابي من التعليم الإبتدائي(UB1, 2019) قلاتي, ليلىLanguage is a means of communication and expression used by individuals in their communities. It also guarantees for the individual to record his history and that of his nation. As such, teaching language, especially at younger ages, is considered and social and civic necessity as thorough language the individual can move side by side with advanced societies and keep pace with developments in different walks of life. The Algerian society, being in no way the exception, has also to walk in the midst of this trend. As such, the present study aims at showing the linguistic situation and the interference prevailing in the speech community in general, and its implications on the language of the Algerian primary school learner in particular. This is achieved through revealing the repercussions of the linguistic situation with its various manifestations on the language of teaching and learning Arabic. The study builds on a set of theoretical assumptions and hypotheses investigated in a sample population. This study was concerned with linguistic interference of the primary education learner. The aim was to circle the reasons behind the spread of interference in education in general and primary school in particular. The study also had as objective to show the linguistic levels that are more subject to this phenomenon. The types of linguistic interference were presented with regard to oral and writing expressions of the learner. To achieve the purpose of the study, it was opted for the descriptive approach supported by systematic analysis. This means conveying and describing the linguistic performance of learners, counting, analysing and discussing the results. On the basis of the sample and the research approach, the study revealed a number of results; the most important ones are sketched below: -linguistic interference in the first stage of primary education is a natural phenomenon. It becomes a handicap to acquire/learn the faculty of language when it exceeds to other stages which, in turn, has negative repercussions on learning achievement in the sense that Standard Arabic is an incidental competence for the learner of such a stage. The study concluded that: The linguistic profile of Algeria is characterized by a linguistic and cultural richness as members of the community use more than one language variety for communication. Such varieties are distributed countrywide, but they are also gathered in the same region. This linguistic diversity has influenced many areas of communication not least education. This general framework brings together language and education of the Algerian learner at a stage of his school life mixed with the facets of language contact. The purpose was to address in particular linguistic performance during the educational process to call all actors in this aspect along with circling the implications of linguistic interference resulting from knowledge and use of a number of language varieties inside the educational institution. All this builds on the belief that education is not isolated from the cultural and linguistic context that characterizes all societies in general and the Algerian one in particular, especially in the primary school. تعد اللغة بمختلف تمظهوراتها وسيلة للتواصل والتعبير عن الرأي بالنسبة للفرد داخل منظومته الاجتماعية كما تضمن للفرد إثبات ذاته وتدوين تاريخه وتاريخ أمته، وتعليمها خاصة في الفئات الدنيا، وتعتبر ضرورة اجتماعية وحضارية إذ بفضلها يستطيع الفرد مواكبة المجتمعات المتقدمة، ومسايرة التطورات الحاصلة في مختلف مناحي الحياة، والمجتمع الجزائري واحد منها الذي وجب عليه السير في خضم هذا التوجه، لذلك تهدف هذه الدراسة إلى تبيان الوضعية اللغوية وما يعتريها من تداخل للمجتمع اللغوي عموما، وانعكاساتها على لغة متعلم المدرسة الابتدائية الجزائرية خصوصا، من خلال كشف تداعيات الوضعية اللغوية بمختلف مظاهرها، على لغة تعليم وتعلم اللغة العربية، انطلاقا من مجموعة من التصورات والفرضيات النظرية التي يجيب عنها ميدان مجتمع العينة. تعنى هذه الدراسة تتبع ظاهرة التداخل اللغوي بوصفها ظاهرة لافتة للانتباه وتحليلها عند متعلم المرحلة الابتدائية، وقد سعت الدراسة لمعرفة أسباب استشراء ظاهرة التداخل اللغوي في التعليم عموما وفي هذه المرحلة على وجه خاص ، كما هدفت إلى تبيان مستويات اللغة الأكثر جلاء للظاهرة، وقد تم عرض هذه الأنواع من التداخلات اللغوية في جانبي لغة متعلم المرحلة المنطوق والمكتوب . وقد اعتمدت في هذه الدراسة لبلوغ الأهداف المتوصل إليها على المنهج الوصفي المدعم بآلية التحليل المنهجي، وذلك بنقل ووصف أداءات المتعلمين اللغوية والتي يليها القيام بتحليلها ومناقشتها، إلى جانب إحصائيا. ومن خلال ما سبق ذكره عن العينة المختارة وطريقة المعالجة وفق المنهج المختار، فقد توصلت في هذه الدراسة إلى عدة نتائج أهمها : أن ظاهرة التداخل اللغوي في المرحلة الابتدائية في طورها الأول ظاهرة طبيعية في حين إن تجاوزتها إلى الأطوار الأخرى فهي ظاهرة معيقة لاكتساب الملكة اللغوية وبالتالي للتحصيل الدراسي باعتبار اللغة العربية الفصحى كفاءة عرضية بالنسبة لمتعلم هذه المرحلة. وخلصت إلى أن : المشهد اللغوي الجزائري يتميز بثرائه اللغوي والثقافي حيث يستعمل أفراد المجتمع الجزائري في تواصلهم أكثر من لغة ، وتتوزع هذه اللغات في مختلف أنحاء الوطن الواحد تجتمع في الآن نفسه وفي المناطق نفسها، وقد أضفى وجود هذه اللغات طابعا تأثيريا على مجالات عديدة في مختلف مواطن التواصل وأهمها التعليم، ضمن هذا الإطار العام الذي يجمع اللغة في علاقتها مع التعليم الخاص بالمتعلم الجزائري في مرحلة من مراحل حياته المدرسية الممزوج بحيثيات الاحتكاك اللغوي، سعيا مني إلى معالجة على وجه الخصوص الحضور اللغوي الأدائي خلال العملية التعليمية لاستدعاء جميع العناصر الفاعلة في هذا الجانب مع قراءة تداعيات التداخل اللغوي الذي أنتجه الاحتكاك من خلال استغلال مجموعة من اللغات، داخل المؤسسة التعليمية الابتدائية تحديدا، وهذا إيمان مني أن التعليم ليس في معزل عن السياق الثقافي واللغوي الذي يميز كل المجتمعات عموما والمجتمع الجزائري خصوصا وفي المدرسة الابتدائية تحديدا.Item الخطابة العربية بين بلاغة الإمتاع وبلاغة الإقناع(UB1, 2019) أنصر, محمد الصالحLa racine linguistique n’est pas le seul point commun entre la rhétorique (khatãba) et le discours (khitãb) ; elle en ont plusieurs autres et à plus d’un niveau. Bien que la pragmatique fait du discours son sujet d’étude et sa discipline de recherche – non seulement dans sa structure statique mais aussi dans sa fonction communicationnelle et interactive – l’attention qu’elle porte à la rhétorique n’est pas tant automatique qu’elle n’est nécessaire, et ce, du fait de la richesse de sa matière dont la pragmatique ne peut se passer. Il se peut que le caractère persuasif de la rhétorique soit ce qui incite le plus à l’analyse pragmatique, or, cette recherche ne vise pas directement la persuasion argumentative rationnelle mais aspire à explorer le deuxième aspect de la production créative qui est le plaisir apporté au lecteur, non pas dans son volet artistique mais dans sa considération de la fonction argumentative et persuasive. En ce sens, cette recherche tend à dépasser le caractère persuasif de la rhétorique pour aller vers sa faisabilité par la conciliation du plaisir et de la persuasion en démontrant comment le contentement devient un soutien à la persuasion avec comme intermédiaire précis la pragmatique (tels que les actes de la langue et l’implication linguistique) par le fait de fusionner forme, argument, imagination et argumentation en se référant au contexte et à l’interprétation. Par conséquent, entreprendre de donner un sens pragmatique à l’étude créative favorise la finalité du discours et consolide l’interaction de ses acteurs en vue d’une meilleure force illocutoire dans laquelle les éléments phonétiques et lexicaux du discours – qui constituent le « dit » et l’ensemble de ses interprétations implicites issues du « non-dit » – deviennent un acte et une action correspondant au contexte du discours et réussissant ainsi la communication entre le locuteur et l’allocutaire. لا تشترك الخطابة مع الخطاب في الجذر اللغوي وحسب، بل ثلتقي معه في أكثر من نقطة، وعلى أكثر من مستوى من مستويات الدراسة اللسانية والتداولية، و اذا كانت التداولية قد جعلت من الخطاب مادة دراستها، وموضوع بحثها؛ ليس في بنيته الستاثيكية، بل في وظيفته التواصلية التفاعلية، فان اهتمامها بالخطابة ليس ثلقائيا، بقدر ما هو ضروري؛ لما تملكه الخطابة من مادة غنية لا تستغني عنها الدراسة التداولية. ولعل طبيعة الخطابة ا لاقناعية أكثر ما يغري بالتحليل التداولي، لكن هذا المبحث لا يذهب مباشرة الى الاقناع الحجاجي العقلي، بل يتطلع الى استكشاف الشق الثاني من العمل الابداعي في الخطابة، انه ا لامتاع، وبالطبع ليس في امتاعيته الفنية، و انما في تكفله بالوظيفة الحجاجية ا لاقناعية؛ حيث يتوجه البحث نحو تجاوز اقناعية الخطابة الى انجازيتها، كاشفا كيف يتحول الامتاع الى رافد للاقناع، سالكا المسالك التداولية تحديدا من قبيل أفعال الكلام والاستلزام التخاطبي مدمجا في ذلك بين الصورة والحجة، والحجاج والتخييل، مرتكزا على توظيف المقام والتأويل. وثبعا لذلك كان الخوض في توجيه التصويرين الصوتي، والبياني توجيها تداوليا يخدم مقصدية الخطاب، ويسهم في تحقيق أهدافه، ويعزز التفاعل بين المتخاطبين من أجل كفاءة انجازية أنجع، تتحول عبرها عناصر الخطاب الصوتية والمعجمية المكونة ل "ما قيل"، ومجموعة ثأويلاته الضمنية الناتجة عن "ما لم يقل" الى فعل وعمل متطابق مع مقام الخطاب ومحققا نجاح التواصل بين المخاطِب والمخاطَب.Item آليات الحجاج في "عيون المناظرات" لأبي علي السكوني(UB1, 2019) زحاف, بسمةThis study targeted detection of mechanisms of argumentation followed by “Elsakoni” to prove veracity of “Elach’aria” creed depending on the fundamentalist argumentation model because that mechanism is so pervasive in Islamic discourse generally and specially in theology this science derived sacred texts(Quran and sunnah ) derived it’s legitimacy in existence and also subjects theology and argumentation becomes the same thing it’s aim a change of opposites groups and Islamic doctrines or other sects and creeds the book selected is “eyes of debates” classified by “ABI ALI OMER ELSAKONI” which represents the argumentation record according to Islamic theologians he emerged “Elsakoni” through one hundred and sixty debates choosed by masters of “Elach’aria” creed he defended it and integrity omission all opposites opinions inside Islamic cognitive patterns and outside in desperate attempt to promote and spread “Elach’aria” creed the study sought to approach these debates between descriptive method sometime and pragmatism approach other times with a view to detection logical, linguistic and rhetorical mechanisms in report also grab some cultural significances and referrals searching it’s religious, Historical, political, sociological backgrounds leading to Understanding mechanisms of argumentation the fundamentalist “Elach’aria” by “Elsakoni” aware textual, cultural, civilized contexts without abuse to mechanisms into report debates or dissolve in interpretation. تستهدف هذه الدراسة الكشفَ عن آليات الحجاج المتبعة من "السكوني" لإثبات صحة العقيدة الأشعرية اِعتمادًا على النموذج الحجاجي الأصولي؛ ذلك أنَّ الحجاج آليةٌ واسعة الحضور في الخطاب الإسلامي عمومًا وفي علم الكلام خاصةً. هذا العلم الذي اِستمدَّ من النصوص المقدسة (قرآنًا وسنةً) اِستمدَّ شرعيته في الوجود وحتى بعض مادته، فغَدَا -أيْ علم الكلام- وَالحجاجَ أمرا واحدًا غايتُه تغيير معتقدات المخالفين من الفِرَق والمذاهب الإسلامية أو منَ الملل والنحل الأخرى. وقد تمَّ اِنتقاء كتاب "عيون المناظرات" لمصنٍّفِه "أبي علي عمر السكوني"؛ الذي يمثّل مدونةً حجاجيةً وفق منطق المتكلمين المسلمين، يُبرِزُ فيها "السكوني" من خلال مائةً وستين مناظرةً اِختيارات السادة الأشاعرة في العقيدة، وينبري للدفاع عنها وبيان وجاهتها، واسقاط كلّ الآراء المعارضة لها من داخل النسق المعرفي الإسلامي ومن خارجه، في محاولةٍ مُستميتةٍ منْه للترويج للعقيدة الأشعرية ونشرها... فَسعت الدراسة إلى مقاربة هذه المناظرات بالمراوحة بين المنهج الوصفي تارةً والمنهج التداولي تارةً أخرى، بغيةَ إماطة اللثام عن الآليات المنطقية واللغوية والبلاغية في المدوّنة. مع تلقف بعض الدلالات والإحالات الثقافية والحفر في خلفياتها الدينية والتاريخية والسياسية والسوسيولوجية على نحو يُسلم إلى فهم آليات الحجاج الأصولي الأشعري عند "السكوني" والوعي بسياقاته النصّية والثقافية والحضارية دون تعسفٍ في فرض الآليات على مناظرات المدوّنة أو تمحلٍ في تأويلها.Item بنية التشكيل والدلالة في الرواية البوليسية العربية(UB1, 2019) درساوي, سهامThe research aims to introduce the police narration in the West and the Arab world in terms of: the definition, origins, evolution, concept, characteristics. It also focuses on the narrative achievement of the Arab police, and formally approaches it ( The investigator , Investigation , the criminal, the victim) and Semantic (Authority, women, sexual Intertextuality) through the following models (Journalist assassination nove Fatima Al-Amr, Novel delirium bells of the Resurrection Muhammad Jaafar, The narration of the lost tune Osama Rakiaa, A novel signature is dead, Lily of the ocean Mustafa Laghtabari. يهدف البحث الى التعريف بالرواية البوليسية غربيا و عربيا من حيث: الاصول، النشأة، التطور، المفهوم، الخصائص. كما يركز على المنجز السردي البوليسي العربي و يقاربه تشكيليا (التحقيق، المحقق، المجرم، الضحية) و دلاليا (السلطة، المرأة، الجنس، التناص) من خلال النماذج الآلية (رواية اغتيال صحافية لفاطمة ال عمرو، رواية هذيان نواقيس القيامة لمحمد جعفر، رواية اللحن المفقود لأسامة رقيعة، رواية امضاء ميت لمحمد رجب، رواية زنبقة المحيط لمصطفى لغتيري).Item تعليمية أنشطة اللغة العربية في منهاج الجيل الثاني من الكتاب المدرسي سنة أولى متوسط(UB1, 2019) شلواش, سمراءThe teaching of the Arabic language is one of the core topics, which has received an abundant share of research and studies within the fields of educational systems, and the textbook is one of the most important tools on which the educational learning process is based. Because its content is related to important studies in the field of teaching and learning language activities, and the process of analyzing and evaluating it is useful in revealing weaknesses to work on removing them and strengths to maintain and support them, so the aim of the study was to uncover the most important contents of reform that came in the second generation curriculum for language book The Arabic language for the first year of intermediate education, by working on evaluating the linguistic activities included within it, and this is what made the study finally reach a set of conclusions, among them: Among the advantages of the second generation curriculum is the development of the field of speech understanding and production, which contributes to building the language of communication and developing the skill of listening For the learners, most of the texts contained within the linguistic activities are abstract texts, which are subject to some ambiguity and complexity, and did not take into account in their selection the level of the learners and their preferences, the disproportionate share of the integration of the learners' tribal gains with their expressive achievements . تعليمية اللغة العربية من المواضيع الجوهرية، التي نالت نصيبا وافرا من الأبحاث و الدراسات ضمن حقوق المنظومات التربوية، و الكتاب المدرسي من أهم الوسائل التي ترتكز عليها العملية التعليمية؛ لأن محتواه يرتبط بالدراسات المهمة في ميدان تعليم و تعلم أنشطة اللغة، و تفيد عملية تحليله و تقييمه في الكشف عن نقاط الضعف للعمل على إزالتها و نقاط القوة للإبقاء عليها و دعمها، لذلك كان الهدف من الدراسة هو الكشف عن أهم مضامين الإصلاح التي جاء بها منهاج الجيل الثاني لكتاب اللغة العربية للسنة الأولى من التعليم المتوسط، من خلال العمل على تقييم الأنشطة اللغوية المدرجة ضمنه، و هذا ما جعل الدراسة تتوصل في الأخير إلى مجموعة من الاستنتاجات من بينها: من ايجابيات منهاج الجيل الثاني استحداث ميدان فهم المنطوق و إنتاجه الذي يسهم في بناء لغة التواصل و تنمية مهارة الإستماع لدى المتعلمين، معظم النصوص الواردة ضمن الأنشطة اللغوية نصوص مجردة، يعتريها بعض الغموض و التعقيد، و لم يراع في انتقائها مستوى المتعلمين و ميولاتهم، عدم تناسب حصة إدماج المكتسبات القبلية للمتعلمين مع منجزاتهم التعبيرية.Item النثر الجزائري في العهد العثماني(UB1, 2019) بيوض, فائزThe concern of the Ottomans about the cultural and scientific movement was weak, compared to other areas such as politics, for example because of their concern for the military aspect, but it is also noted the lack of creation educational centers in Katib and Zawaya, despite the fact that these educational centers play a major role in spreading knowledge, in addition to teaching grammar, grammar and other sciences. Regarding the literary aspect, some names have emerged and the fields of writing have varied in those who write a genre of poetry such as the letter and who organizes poetry, although most of them are overlooked and lost of us in the same way as their works If we come to the art of the letter, many names have emerged and become famous in this kind of artistic prose and addressed through several topics that have expressed their experiences and attitudes as well as the conditions of their environment and their culture. Among the topics that were circulated at the time in Diwaniya's letters, we cite the example of praise from scientists and respect for Turkish leaders, as they have a great benefit for educating people and providing precious advices. We also find the subject of fulfilling promises that reassure both parties, as well as the obligation to obey the guardian and inspect the guardian to know the conditions of his flock. With regard to the messages of the fraternity also varied his subjects of praise and praise between the parties, and to express the feelings of nostalgia and nostalgia because of the good relationship that was between them, These are messages, but they also have various topics and are too numerous to be limited in this summary, including: And the ability to predict the future and other dignities, which shows the great ability of the righteous parents and the faith of their greats. The artistic characters of the letters and the stories of the dignitaries were common, although the examples differ: each art had its own structure of openness, of advice and of conclusion, as well as the stylistic characteristics of the vocal level, the strong presence of virtuous virtues , the level as well as the artistic photography, which contains images of popular rhetoric such as metaphor and metaphor, as well as the sensory image present both in the message and in the dignity. What also distinguished the prose technicians was the strong recruitment of the Qur'anic dictionary, which increased the texts of strength and persuasion and enriched the creative experience of form and substance. La préoccupation des Ottomans sur le mouvement culturel et scientifique etait faible, si on la compare à d'autres domaines tels que la politique, par exemple en raison de leur préoccupation pour l'aspect militaire, mais il est également noté l'absence de création de centres éducatifs de Katib et de Zawaya, malgré le fait que ces centres éducatifs jouent un rôle majeur dans la diffusion du savoir, En plus d’enseigner la grammaire, la grammaire et d’autres sciences. En ce qui concerne l'aspect littéraire, certains noms ont émergé et les domaines de l'écriture ont varié chez ceux qui écrivent un genre de poésie tel que la lettre et qui organise la poésie, bien que la plupart d'entre eux soient négligés et perdus de nous au même titre que leurs oeuvres. Si nous en venons à l'art de la lettre, de nombreux noms sont apparus et sont devenus célèbres dans ce genre de prose artistique et abordés à travers plusieurs sujets qui ont exprimé leurs expériences et attitudes ainsi que les conditions de leur environnement et de leur culture. Parmi les sujets qui ont été diffusés à l'époque dans les lettres de Diwaniya, nous citons l'exemple des éloges faits par les scientifiques et du respect des dirigeants turcs, car ils ont un grand avantage pour l'éducation des gens et fournissent de précieux conseils. Nous trouvons également le sujet de la réalisation des promesses qui rassurent les deux parties, ainsi que de l'obligation d'obéir au tuteur et d'inspecter ce dernier pour connaître les conditions de son troupeau. En ce qui concerne les messages de la Fraternité a également varié ses sujets de louange et de louange entre les parties, et d'exprimer les sentiments de nostalgie et de nostalgie en raison de la bonne relation qui était entre eux, Il s’agit des messages, mais les dignitaires ont aussi des sujets variés et étaient trop nombreux pour être limités dans ce résumé, notamment: Et la capacité de prédire l'avenir et d'autres dignités, ce qui montre la grande capacité des parents justes et la foi de leurs grands . Les caractères artistiques des lettres et les récits des dignitaires étaient communs, bien que les exemples diffèrent: chaque art avait sa propre structure d'ouverture, de conseil et de conclusion, ainsi que les caractéristiques stylistiques du e la photographie artistique, qui contient des images de rhétorique populaire niveau vocal, la forte présence des vertus vertueuses, le niveau Ainsi qu telles que métaphore et métaphore, ainsi que l'image sensorielle présente à la fois dans le message et dans la dignité. Ce qui a également distingué les techniciens en prose, c’est le fort recrutement du dictionnaire coranique, qui augmentait les textes de force et de persuasion et enrichissait l’expérience créative de la forme et du fond. كان اهتمام العثمانيين بالحركة الثقافية والعلمية قليلا إذا ما قارناه بمجالات أخرى كالسياسة مثلا، ويرجع السبب في ذلك إلى انشغالهم بالجانب العسكري كثيرا، غير أن الملاحظ أيضا هو قلة إنشاء مراكز التعليم من كتاتيب وزوايا رغم ما لتلك المراكز التعليمية من دور كبير في نشر المعارف وخاصة العلوم الشرعية إضافة إلى تدريس النحو والصرف وبعض العلوم الأخرى. أما من الجانب الأدبي فقد برزت بعض الأسماء وتنوعت مجالات كتابتها بين من يكتب فنا نثريا كالرسالة مثلا ومن ينظم شعرا، ولو أن أغلبهم أهمل وضاع منا كما ضاعت أعمالهم. وٕاذا جئنا لفن الرسالة فقد برزت الكثير من الأسماء واشتهرت في هذا النوع من الفنون النثرية وتناولوا من خلاله مواضيع عدة عبرت عن تجاربهم ومواقفهم وظروف بيئتهم وثقافتهم المختلفة. ومن المواضيع التي تم تداولها آنذاك في الرسائل الديوانية نأخذ مثلا الإشادة بفضل العلماء واحترامهم من طرف الحكام الأتراك لما لهم من فضل كبير في توعية الناس وٕاسداء النصائح القيمة. ونجد أيضا موضوع الوفاء بالعهود التي تبعث الطمأنينة في نفوس الطرفين، وكذا وجوب طاعة ولي الأمر وتفقد هذا الأخير لأحوال رعيته. أما الرسائل الإخوانية فقد تعددت موضوعاتها أيضا من مدح وثناء بين الطرفين، وٕابداء لمشاعر الشوق والحنين نظرا للعلاقة الطيبة التي كانت تجمع بينهما. هذا عن الرسائل، أما الكرامات فقد تنوعت المواضيع فيها أيضا وكانت كثيرة جدا يصعب حصرها في هذا الملخص ولعل أبرزها: كرامة إرشاد البشر إلى ما يخدم مصالحهم وٕابعادهم عما يضرهم، إضافة إلى تكليم الموتى ومعرفة الجن من الإنس، وكذا إجابة الدعاء للأولياء الصالحين، وٕاغاثة المحتاج، والقدرة أيضا على التنبؤ بالمستقبل وغيرها من الكرامات الأخرى والتي أبانت عن قدرة كبيرة للأولياء الصالحين وعن إيمان الناس الكبير بهم. هذا عن الموضوعات، أما الخصائص الفنية فقد اشتركت الرسائل وقصص الكرامات في مجملها وٕان اختلفت الأمثلة لكل منهما، فقد كان لكل فن هيكلته الخاصة (البنية) من استفتاح، متن، وخاتمة، إضافة إلى الخصائص الأسلوبية المتمثلة في المستوى الصوتي والحضور القوي للمحسنات البديعية، والمستوى التركيبي، وكذا التصوير الفني الذي احتوى على صور بلاغية شهيرة كالتشبيه والاستعارة، والصورة الحسية التي كان لها حضور في كل من الرسالة والكرامة. وما ميز أيضا الفنين النثريين التوظيف القوي للمعجم القرآني الذي زاد النصوص قوة وٕاقناعا، وأثرى التجربة الإبداعية شكلا ومضمونا.Item أثر الإتجاهات اللسانية المعاصرة في تجديد النحو العربي(UB1, 2019) عبداوي, أسماءThis study is an attempt to monitor major linguistic approaches and classify them according to the major goals of innovation in contemporary scholars. These are either description, interpretation or highlighting of external relations that control the production of language as well as internal language relations. However, the study does not aim at mere collection and classification, insofar as it aims to identify the strengths and weaknesses that characterized these linguistic approaches in order to evaluate them in view of the mechanisms of analysis in light of the nature of Arabic and what is imposed by the linguistic reality, The study does not stop at the limits of criticism only, but it is an attempt to employ the ideas obtained from the calendar in the establishment of a vision of the theory describing the Arab structures and interpreted correctly, Through the elimination of the defects of contemporary linguistics, in light of the provision of epistemology of the criteria and mechanisms of objective assessment of knowledge. To achieve these goals, the research consists of four chapters, Each chapter dealt with one of the contemporary linguistic trends and its role in renewing the Arabic grammar, starting from the descriptive descriptive approach, which was divided into two directions according to the approach adopted in the study of sentence, While the first trend focused on the aspect of the form in the study of the structure of the Arabic sentence and its meaning, which represents the approaches of formal descriptive direction, the second trend was opened on the semantic side in the study of the Arabic sentence, with - Generative Theory. Although Chomsky sought to interpret the structures and not only to determine their formal structure, whether in the study of the Arabic sentence rank or its semantic structure, This is because the research did not open on an important area responsible for the production of the structures, which is the Maqam area.The third chapter dealt with the approaches of Ahmad al-Mutawakil and Muhammad al-Auraghi, who were involved in expanding the research on the various relations that control the production of the language, including internal and external relations as well, By adding the deliberative component of the descriptive grammatical system, As the functional approach dealt with the issue of rank and meaning on the syntactic, semantic and Pragmatic side, Muhammad al-Auraghi's approach dealt with the issue of rank and meaning on the same side, but on the basis of new principles that differed from the principles of Universal linguistic, The fourth chapter was devoted to the evaluation of the linguistic discourse in the light of the epistemological practice, in order to create a new grammatical project based on epistemology that goes beyond the defects of the approaches of contemporary Arab scholars and at the same time exploits the Arabic grammatical heritage and the writings of Muhammad al-Uraghi in studying the structure and significance of the Arabic sentence. The study concluded by acknowledging the inability of contemporary Arab linguistics to present an Arabic grammatical theory, either because the serious grammatical project presented by the the Khalile linguistic was ignored, and the machine was given a detached description regardless of the epistemological and philosophical background it established. ,With a view to achieving the college, All this required caution in dealing with this linguistic achievement, in order to construct a grammatical theory derived from the Arabic language and using the tools of the Khalil school whose epistemology has proven the validity of its theoretical principles, While maintaining a high degree of logical coordination that proves to be scientific by circulating results. هذه الدراسة هي محاولة لرصد المقاربات اللسانية الكبرى، وتصنيفها بحسب الغايات الكبرى من التجديد لدى الباحثين المعاصرين، وهي إما الوصف التقريري، أو التفسير أو تسليط الضوء على العلاقات الخارجية التي تتحكم في إنتاج اللغة بالإضافة إلى العلاقات الداخلية للغة، غير أن الدراسة لا تهدف إلى مجرد الجمع والتصنيف، بقدر ما تهدف إلى الوقوف على مواطن القوة والضعف التي ميزت هذه المقاربات اللسانية من أجل تقييمها بالنظر إلى آليات التحليل في ضوء طبيعة العربيّة وما يفرضه الواقع اللغوي، كما لا تتوقف الدراسة عند حدود النقد فقط، بل هي محاولة لتوظيف الأفكار المتحصل عليها من التقويم سعيا نحو إقامة تصور لنظرية تصلح لوصف وتفسير التراكيب العربية تتجاوز ما وقعت فيه اللسانيات المعاصرة من نقائص، وذلك في ضوء ما تمد به الإبستيمولوجيا من معايير وآليات موضوعية يحتكم إليها في تقييم المعرفة. ولأجل تحقيق هذه الأهداف تشكلت بنية البحث من أربعة فصول، تناول كل فصل منها اتجاها من الاتجاهات اللسانية المعاصرة ودورها في تجديد النحو العربي، بدء من الاتجاه الوصفي التقريري الذي انقسم إلى اتجاهين بحسب المنهج المتبنى في دراسة الجملة، فبينما ركّز الاتجاه الأول على الجانب الشكلي في دراسة بنية الجملة العربية ودلالتها وهي مقاربات أصحاب الاتجاه الوصفي الشكلي، انفتح الاتجاه الثاني على الجانب الدلالي في دراسة الجملة العربية، وهي مقاربات أصحاب الاتجاه الوصفي الوظيفي. أما الفصل الثاني فقد تناول دور الاتجاه التفسيري في تجديد النحو العربي، والذي لم يتخلص في بداية البحث مع المقاربات التوليدية التحويلية من المنهج البنيوي في دراسة الجملة العربية بالرغم مما سعى إليه من تفسير للتراكيب لا مجرد الوقوف على بنيتها الشكلية، سواء في دراسة رتبة الجملة العربية أو بنيتها الدلالية، وذلك لأنه لم ينفتح على منطقة مهمة مسئولة عن إنتاج التراكيب وهي منطقة المقام. وتناول الفصل الثالث مقاربتا أحمد المتوكل ومحمد الأوراغي اللذان اشتركا في توسيع دائرة البحث على مختلف العلاقات التي تتحكم في إنتاج اللغة بما فيها العلاقات الداخلية والخارجية أيضا، بإضافة المكون التداولي للجهاز النحوي الواصف، وكما تناولت المقاربة الوظيفية قضية الرتبة والدلالة من جانب تركيبي ودلالي وتداولي، تناولت مقاربة محمد الأوراغي قضية الرتبة والدلالة من نفس الجانب ولكن بناء على مبادئ وأسس جديدة تختلف عن المبادئ التي انطلقت منها اللسانيات المعاصرة خاصة اللسانيات الكلية. أما الفصل الرابع فخُصّص لتقييم الخطاب اللساني في ضوء الممارسة الإبستيمولوجية، في محاولة لخلق مشروع نحوي جديد مؤسس إبستيمولوجيا يتجاوز عيوب مقاربات الدارسين العرب المعاصرين ويستفيد في الآن نفسه من التراث النحوي العربي ومن كتابات محمد الأوراغي في دراسة البنية الموقعية للجملة العربية ودلالتها. وقد توصل البحث في الأخير إلى الإقرار بفشل اللسانيات العربية المعاصرة في تقديم نظرية نحوية عربية، إما بسبب تجاهل المشروع النحوي الجاد الذي قدمته اللسانيات الخليلية وتلقي آلة واصفة منقطعة السند الإبستيمولوجي والفلسفي في المقابل، وإما بسبب تجاوز المعطيات اللغوية، تقديسا للنظرية وطمعا في تحقيق الكلية، كل ذلك استدعى منا الحذر في التعامل مع هذا المنجز اللساني، سعيا نحو بناء نظرية نحوية تستمد معطياتها من اللغة العربية وتستعين بأدوات المدرسة الخليلية التي ثبت إبستيمولوجيا صحة منطلقاتها التنظيرية، مع الاحتفاظ في الآن نفسه بقدر عال من النسق المنطقي في سبيل إثبات علميتها من خلال تعميم النتائج.Item المقصدية في الخطاب الروائي عند إبراهيم سعدي(UB1, 2020) سايح, عفافإن قراءة النص الأدبي فعل إنساني تواصلي يتحقق باحتكاك متلقي النص أو قارئه بلغته، في محاولة فهمه وتفعيل إنتاجيته، وهي عملية مشفرة تربط اللغة بالواقع في شكل إبداعي جديد ومنسجم ومتجانس يتيح للقارئ عملية فك شفراته للوصول إلى الحقيقة الكامنة وراء بنائه اللغوي. والأدب الجزائري شأنه شأن الآداب العربية الأخرى هو انعكاس للراهن الواقعي، وما يحدث فيه من متغيرات وتحولات في بنية المجتمع الجزائري: السياسية، والاقتصادية، والاجتماعية، والثقافية، والدينية ، فقد صنعت هذه التحولات تجارب إبداعية انفتحت على الكتابة الحداثية التي قادها روائيون جزائريون استطاعوا صياغة قوالب فنية تجمع بين الواقع والمتخيل، فالرواية استطاعت أن تكسر القاعدة التي يطرحها باختين في قوله: إن الخلود مرتبط بالماضوية والسلف وأن الإنسان لا يرتبط في قوته وعظمته بزمانه ،وإنما بزمان أجداده. لقد قدمت الرواية نماذج كثيرة تجرأت على الكتابة الشعرية بكل غموضها، واستطاع الروائي خوض التجربة في عالم الشعرية، وتقديم وجهات نظر تعكس تبصره بما يقع في العالم العربي، وتفضح عهر السياسات العربية، وتقرأ تفسخ النُظم العربية ، لتضع القارئ بين قيمة الموضوع وجمالية الكتابة ، ولهذا قال إبراهيم سعدي في إحدى لقاءاته الصحفية : إن الرواية هي وثيقة الارتباط بالحياة ، بحيث تعيد تشكيل الواقع بإدخال بعض المتغيرات عليه وإخضاعه لشروطها الفنية . وقد أصبح للرواية حضور قوي نتيجة تعدد المناهج التي تناولتها بالتحليل والدراسة، ومنها المنهج التداولي الذي يدرس اللغة في الاستعمال، وتفيد منه الرواية في محاولة كشف مقاصد الكاتب المسكوت عنها. ولعلني في هذا البحث أحاول مقاربة نصوص الروائي إبراهيم سعدي وفق المنهج التداولي بهدف تحديد السياق العام الذي يشمل عناصر الموقف الكلامي ) مرسل، متلقي، رسالة، مناسبة( ، إلى جانب الظروف العامة التي تحيط بإنتاج النص وتسهم في تقشير طبقاته للوصول إلى صلبه ، ذلك أن الكاتب لا يكتب لمجرد الكتابة في حد ذاتها ، بل تصبح الكتابة أداة بيده يصور بها هذا الوجود بخباياه المسكوت عنها تصويرا فنيا يعبر عن القضايا الإنسانية . Reading the literary text is a human act achieved through the friction of the reader of the text in his language, in an attempt to understand and activate its productivity, a coded process linking the language to reality in a new creative, harmonious and homogeous from that allows the reader to decode it to reach the truth behind its linguistic structure. Algerian literature, like other arab literatures, is a reflection of reality and what is happening in the structure of algerian society : political, economic, social, cultural and raligious… she was able to break the rule put forward by "Bakhtin "in saying : that immortality is linked to the past and that man is not linked in his power and greatness in his time, but in the time of his ancestors. The novel presented many models that dared to write poetry with all its ambiguity, and the novelist was able to experiment in the world of poetry, and provide views that reflect his insight into what is happening in the arab world, and expose the era of arab politics, and read the arab system, to put the reader between the value of the subject and the aesthetic writhing. Therefore, ibrahim saadi said in one of his press interviews : The novel is closely related to life, where it reshapes reality by introducing some variables on it, and subjecting it to its technical conditions. The novel has become a strong presence as a result of the multiplicity of approaches dealt with by analysis and study, including the deliberative approach that studies the language in use, and benefit from the novel in an attempt to reveal the purposes of the auther’s silence. Perhaps in this paper I try to approach the texts of novelist "Ibahim saadi " according to the deliberative approach in order to determine the general contxt that includes elements of the verbal position (sender, recipient, message, appropriate), in addition to the general circumstances surrounding the production of the text and contribute to peeling layers to reach the crucifiscion, the writer does not write simply to write in itself, but becomes a tool in his hand to depict this existence bkanbayat silence artistic expression of human issues.Item ملامح اللسانيات الوظيفية في الخصائص لإبن جني(UB1, 2020) زكري, يمينةThe research sought to reveal the most important manifistations of thr functional dimension in the linguistics thought of (Ibn jinni).The mediator in thr arab linguistic heritage encounter in his attempts to read and read cocepts and principles descend within the contemporary linguistic research trends,including the functional and diffrent forms and terminology.Perhaps the most prominent efforts in this context that (Ibn jinni) presented in his analysis of the system of language and the arab’s word in his book (al khasa’es),where there are guesturesand references to the principles of functional,which calls to ask questions,including :what are the most prominent places in which the functional dimension and what are the issues raised by (Ibn jinni) in the folds of the (Alkhasa’es) that can intract and thought career ? يسعى البحث إلى الكشف عن أهم تجليات البعد الوظيفي في الفكر اللساني لدى (ابن جني)، ذلك أن المتأمل في التراث اللغوي العربي يصادف في محاولات اطلاعه وقراءته مفاهيم و مبادئ تتنزل ضمن اتجاهات بحث لسانية معاصرة؛ منها الوظيفية و غن وردت بأشكال و مصطلحات مختلفة؛ لعل من أبرزها الجهود التي جاءت في هذا السياق ما قدمه (ابن جني) في تحليله لنظام اللغة و كلام العرب ضمن كتابه (الخصائص)، إذ توحد فيه لفتات و إشارات لمبادئ وظيفية مما يستدعي طرح أسئلة منها: ماهي أبرز المواضع التي يظهر فيها البعد الوظيفي وماهي أهم القضايا التي بثها (ابن جني) في طيات (الخصائص) والتي يمكنها التفاعل و الفكر الوظيفي؟Item جهود عبد السلام المسدي اللسانية(UB1, 2020) لعريبي, سعادItem أثر الفلسفة التفكيكية في النقد العربي المعاصر(UB1, 2020) دندوقه, حنانThis study provides, tagged with, "the impact of déconstruction philosophy to criticize the contemporary Arab – a study in reference and applications -", a picture of the receipt of Western intellectual approaches and currents, and Arab monetary practice, through the mostprominent Arab models in the field of deconstructive criticism.This study seeks to reveal the extent to which the Arab reader understands the philosophy of deconstruction, and his/her ability to invest its philosophical data in the approach of Arab literary discourses. Therefore, this study addressed the relationship of criticism to philosophy, in general, and focused on monitoring the most important pillars of this philosophy, to the deconstruction as a strategy in literary criticism, with concepts and critical perception. To conclude, the study discussed and criticized the Arab critical experience in receiving this Western critical strategy, where it can be judged that it was unable to apply the deconstruction in a comprehensive and complete manner due to the different Arab and Western realities, and the neglect of our Arab critics for the intellectual and philosophical origins of the deconstructive criticism project. Hence,it is difficult to adopt the approach of Arab literary texts. تقدم هذه الدراسة، الموسومة ب:"أثر الفلسفة التفكیكیة في النقد العربي المعاصر - دراسة في المرجع والتطبیقات-"، صورة عن تلقي المناهج والتیارات الفكریة الغربیة، والممارسة النقدیة العربیة، وذلك من خلال أبرز النماذج العربیة في مجال النقد التفكیكي، حیث تسعى هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى استیعاب القارئ العربي لفلسفة التفكیك، وقدرته على استثمار معطیاتها الفلسفیة في مقاربة الخطابات الأدبیة العربیة، وعلیه تم التطرق فیها إلى علاقة النقد بالفلسفة، عموما، كما تم التركیز على رصد أهم مرتكزات هذه الفلسفة، وصولا إلى التفكیكیة كإستراتیجیة في النقد الأدبي، ذات مفاهیم وتصور نقدي، لتخلص الدراسة إلى مناقشة ونقد التجربة النقدیة العربیة في تلقي هذه الإستراتیجیة النقدیة الغربیة، حیث یمكن الحكم علیها بأنها عجزت عن تطبیق التفكیكیة بصورة شاملة وكاملة نظرا لاختلاف الواقعین العربي والغربي، وٕاهمال نقادنا العرب للأصول الفكریة والفلسفیة لمشروع النقد التفكیكي، ما یصعب تبنیها لمقاربة النصوص الأدبیة العربیة.Item تقنيات السرد في الرحلة الورثيلانية(UB1, 2020) طهاري, عيسىThe thesis of narrative techniques in the Werthilanian trip studies, first, the trip and its literature (through heritage, tracks, notatioins and motives). Second, the mechanisms of nomadic speech and character building which covers narration in the trip through embedded and framed narrative, the narrator through the narrative modes of travelers and their functions, and the reader. Last, the space-time structure that deals with time's structure in the trip; the natural trip time (synchronization), temporal fragmentation (the narrative paradox). And trip's time (permanence). The trip's space between habitation and movement. الأطروحة[ تقنيات السرد في الرحلة الورتيلانية]،في ثلاثة فصول، تدرس أولا:(الرحلة وأدب الرحلة) من خلال أدب الرحلة والتراث، ثم الرحلة الو رتيلانية بواعثها، تدوينها، مسارها، وثانيا:تدرس(آليات الخطاب الرحلي وبناء الشخصية)، وتشمل: 1. السرد في الرحلة. من خلال: السرد الإطار، والسرد المضمن، 2. السارد في الرحلة، من . خلال: الوضعيات السردية للرحالة، ووظائف السارد، 3. المسرود له. ثالثا: تدرس(البنية الزمكانية)، وتشمل: 1 بنية الزمان في الرحلة من الزمن الطبيعي في الرحلة (التزامن)، وكذلك التشظي الزمني في الرحلة(المفارقة السردية)، و الاستغراق الزمني في الرحلة (الحركة الزمنية /الديمومة)، كما يدرس 2. بنية الفضاء في الرحلة، إشكالية المصطلح: الفضاء/ المكان، وتأسيس فضاء الرحلة، وفضاء الرحلة بين الإقامة والانتقال.Item سيميائية اللغة و الصورة في النص التفاعلي العربي(UB1, 2020) حمريط, ريمةInteractive text issues are relate to its immaterial data by interfering in the act of writing, this would raise problems related to the legitimacy of its existence, its contents and mechanisms.Without standing at this limit, it goes beyond to the problematic of naturalization as a result of the colliding with this text open to the iconic assimilation, dynamic and vocal. Because of this adaptation and assimilation methods for reading ,in a way that allows participation in writing,as well as the production ,in the absence of the boundaries between him and the creator of the provocative text ,to activate his fictional (text) efficacy. The emergence of the interactive with its different types and appearances, as an imposed technical alternative, related to the discussion of the problematic philosophy of writing, which entices the reader to reveal the depth of mixing between rhetoric image (Poetry) and technical data image in its various data, Through our talk on language relationships (verbatim writing action ) Within the text with the image (fixed, Digital Default) Some of the images contribute , the presence of some of the visual and sound effects contributes ,too. Accompanying the novelistic texts, in the promotion of the significance and the opening of the modes of thought, and the prospects for raising awareness when the recipient .According to this approach, the reader finds himself obligated, starting from the shift in the form of writing and language, in a way, by changing reading habits. The interactive text seeks to gain the future bet,by competing with a linguistic sign, on the creative level and, for this purpose, efforts are being made to achieve the aesthetic construction of various semiotics systems: Language, linguistic, visual and audio ,in the composition of the text of the dimension, linguistic and technical cooperation, in order to interact with it ,this requires important capabilities and methodological tools to control it, in order to present critical scenarios commensurate with the analog performance of that digital text. In this research tagged with: The semiotics of language and image in the Arabic interactive text - the novels of Muhammad Sanajlah as a model - we examined the issue of language and image,in the case of interactive novel, it is the language that opens the imagination, through the process of visual perception of the word, or sentence read, which is often formulated in a way that is not specific or framed, so the creative writer creates a visual case for the subject of his work, the place of language may in turn become a material for the response of the reader by raising his imagination, creating a reaction in which he himself is the viewer,and the picture is a multi-entity of implicit and direct references ,as it is based on the generation of pronouncing them very diverse systems(color, shape, installation, the iconic systems). Les problèmes de texte interactif sont liés à ses données immatérielles en interférant dans l'acte d'écrire, cela poserait des problèmes liés à la légitimité de son existence, de son contenu et de ses mécanismes. Sans cette limite, cela va au-delà de la problématique de la naturalisation en tant que résultat de la collision avec ce texte ouvert à l'assimilation iconique, dynamique et vocale. En raison de ces méthodes d'adaptation et d'assimilation de la lecture, d'une manière qui permet la participation à l'écriture, ainsi que la production, en l'absence de frontières entre lui et le créateur du texte provocateur, pour activer son efficacité (texte) fictive. L'émergence de l'interactif avec ses différents types et apparences, comme alternative technique imposée, liée à la discussion de la philosophie problématique de l'écriture, qui incite le lecteur à révéler la profondeur du mélange entre l'image rhétorique (Poésie) et l'image des données techniques dans ses diverses données, à travers notre exposé sur les relations linguistiques (action d'écriture mot pour mot) Dans le texte avec l'image (fixe, Digital Default) Certaines images contribuent, la présence de certains effets visuels et sonores contribue également. Accompagner les textes romanesques, dans la promotion de la signification et de l'ouverture des modes de pensée, et les perspectives de sensibilisation auprès du destinataire. Selon cette approche, le lecteur se trouve obligé, à partir du changement de forme de l'écriture et la langue, en quelque sorte, en changeant les habitudes de lecture. Le texte interactif cherche à gagner le pari futur, en concurrençant un signe linguistique, au niveau créatif et, à cet effet, des efforts sont faits pour réaliser la construction esthétique de différents systèmes sémiotiques: Langage, linguistique, visuel et audio, en la composition du texte de la dimension, la coopération linguistique et technique, afin d'interagir avec elle, cela nécessite des capacités importantes et des outils méthodologiques pour le contrôler, afin de présenter des scénarios critiques proportionnés aux performances analogiques de ce texte numérique. Dans cette recherche marquée avec: La sémiotique du langage et de l'image dans le texte interactif arabe - les romans de Muhammad Sanajlah comme modèle - nous avons examiné la question du langage et de l'image, dans le cas du roman interactif, c'est le langage qui ouvre le l'imagination, à travers le processus de perception visuelle du mot, ou de la phrase lue, qui est souvent formulée d'une manière qui n'est pas spécifique ou encadrée, de sorte que l'écrivain créatif crée un étui visuel pour le sujet de son travail, la place du langage peut à son tour devenir un matériau pour la réponse du lecteur en augmentant son imagination, en créant une réaction dans laquelle il est lui-même le spectateur, et l'image est une multi-entité de références implicites et directes, car elle est basée sur la génération de en les prononçant des systèmes très divers (couleur, forme, installation, les systèmes iconiques). تتصل قضايا النص التفاعلي العربي بمعطياته اللامادية بتدخلِها في فعل الكتابة، ومن شأن هذا المعطى إثارة إشكاليات تتعلق بمشروعية وجوده، ومضامينه وآليات اُشتغاله. دون الوقوف عند هذا الحد فإن الأمر يتجاوز إلى طرح إشكالية التجنيس جراء اصطدمها بهذا النص المنفتح على التمثلاتِ الإيقونية، والحركية، والصوتية؛ وبفعل هذه التمثلات تكيف طرائق القراءة على نحو يسمح للقارئ بالمشاركة في الكتابة وإعادة الإنتاج في ظل غياب الحدود الفاصلة بينه وبين مبدع النص المحرضِ لتفعيل كفاءته (النص) الخيالية. لقد أضحى ظهور النص التفاعلي بمختلف أجناسه، وتمظهراته بديلا تقنيا مفروضا تتصل مناقشة إشكالاته بفلسفة الكتابة على نحو يستدرج إلى الكشف عن عمق التمازج بين الصورة البلاغية (الشعرية) ومعطيات الصورة التقنية في تقاطعاتها المختلفة، من خلال الحديث عن تعالقات اللغة (فعل الكتابة الحرفي) داخل النص مع الصورة (الثابتة، الافتراضية الرقمية)؛ فبعض الصور تسهم كما النص في دعدم تصورات التلقي، وتحفز في ذاكرة المتلقي صورة مركبة أكثر تأثيرا من الكلمة، كما يسهم حضور بعض المؤثرات البصرية والصوتية والحركية المصاحبة للنصوص الروائية في تعزيز الدلالة، وفتح أنساق التفكير، وآفاق الوعي عند المتلقي. ووفق هذا المنحى، يجد القارئ نفسه ملزما انطلاقا من تحول شكل الكتابة واللغة، على نحو ما بتغيير العادات القرائية. إن النص التفاعلي يسعى إلى كسب رهانه المستقبلي بمنافسته العلامة اللغوية على المستوى الإبداعي، من أجل ذلك تبذل جهود في سبيل تحقيق البناء الجمالي لمختلف الأنظمة السيميائية: اللغوية، البصرية، الصوتية، والحركية في تكوينها نصا ببعديه اللغوي والتقني، يستلزم التفاعل معه إمكانيات مهمة وأدوات منهجية للتحكم فيه، من أجل تقديم تصورات نقدية تتناسب مع الأداء التمثلي لذلك النص الرقمي. وإنا في هذا البحث الموسوم ب: سيميائية اللغة والصورة في النص التفاعلي العربي روايات محمد سناجلة أنموذجا، تم الوقوف عند قضية اللغة والصورة في حالة الرواية التفاعلية؛ فاللغة هي التي تفتح المتخيل من خلال عملية إدراك بصراة للكلمة أو الجملة المقروءة، والتي غالبا ما تتم صياغتها بطراقة غير محددة ولا مؤطرة، فيخلق الكاتب المبدع حالة بصرية لموضوع عمله قد تقوم مقام اللغة، لتصبح بدورها مادة لاستجابة القارئ عبر إثارة خياله فتخلق ردة فعل يكون فيها المشاهد ذاته، وأما الصورة فهي كيان متعدد المعاني والإيحاءات والإحالات الضمنية منها والمباشرة، فهي تستند في توليد دلالاتها على أنظمة بالغة التنوع (اللون، الشكل والتركيب، الأنظمة الأيقونية).Item أسلوبية الإنزياح في شعر حسين زيدان(UB1, 2020) بوعمامة, سماحيروم هذا البحث تبيان كيف ان الانزياح بوصفه ملمحا اسلوبيا، يساهم في استقلالية النص الشعري و تميزه و تفرده، من خلال تكسير و انتهاك المالوف من اللغة. فيصبح بذلك نصا مفتوحا متعدد الدلالات، يحمل المتلقي على التامل و التاويل قصد الكشف عن خبايا النص و مكنوناته. و على هذا الاساس وجد اسلوب الانزياح سبيله الى شعر "حسين زيدان"، فكان مجالا خصبا تتوفر فيه المستويات التركيبية و الدلالية على وجه منزاح عن المالوف، مما جعل بنية نصه تحقق ابعادا دلالية و جمالية / انفعالية. This research aims to show how displacement as a stylistic feature contibutes to the independence, excellence and uniqueness of the poetry text by breaking and violating the familiar with language. This becomes an open, multi-semantic text that induces the receiver to meditate and interpret in order to uncover the mysteries and contents of the text. On this basis, the method of displacement has found its way into the poetry of Hussein Zaidan. It has become a fertile field where the structural and semantic level are available in a way that's out of the ordinary, which has made its structure achieve semantic, aesthetic, and / or emotional dimensions.Item المصطلح اللساني في كتابات محمد رشاد الحمزاوي(UB1, 2020) ملال, وهيبةThe linguistic concept is a linguistic unit agreed on its lexical content , its related to a lexic of new science which is "tongue science" , this one had witnessed the creation of conceptual wealth that paved the way in developping the science of linguistic concept .Due to the significance of linguistic concept a lot of linguists and researchers looked after it . Mouhamed Rachad Al hamzaoui is one of those who started the lexical studies . In order to reach the main concern of this study , we need to stop and consider than analysing his writtings , we select (the dictionary of new concepts in Arabic language) and the book of (lexicology : a theoritical and practical introduction for its items and concepts ) in order to explore the method of treating the liguistic concepts ( interpretation , defining and emloying ) and the method of paterning . المصطلح اللساني وحدة لغوية متفق على محتواها الدلالي، وهو مرتبط بحقل علم حديث ألا وهو "علم اللسان". هذا الأخير الذي شهد استحداث ثروة مصطلحية ساهمت في تطوير علم المصطلح اللساني، ونظرا لأهمّية المصطلح اللساني سارع العديد من الباحثين اللسانيين إلى دراسته. ومحمّد رشاد الحمزاوي من بين هؤلاء كان له السبق في الدراسات المعجمية و المصطلحية. وحتى تبلغ الدراسة الغاية المنشودة ارتأينا الوقوف وقفة دراسة و تحليل لمؤلّفاته، و قد تم انتقاء (معجم المصطلحات اللغوية الحديثة في اللغة العربية)، وكتاب (المعجمية مقدمة نظرية ومطبّقة مصطلحاتها ومفاهيمها) بغرض الكشف عن منهجيته في التعامل مع المصطلح اللساني؛ أي(في ترجمته، وتعريفه ووضعه...) و منهجيّة تنميطه.Item القوة الإنجازية لأسلوب النفي في مدونة عيون البصائر(UB1, 2020) المالحي, فاطمة الزهرةIn this paper, we dealt with the "illocutionary force of the negation method in the blog of the "oyoun elbasayer", through which we sought to apply the deliberative approach to the exiled files contained in the articles of "Ibrahimi", where we discussed in the two chapters the applications to the "illocutionary force" of the direct negation, highlighting the "Ibrahimi" uses of the negation With explicit tools, and by our follow-up to the accomplishment forces that derive from direct exile, with the help of Speech act, as well as the context, and the intention of the speaker in addition to the judicial content, which helped us in controlling the accomplishing power of direct exile, while in the third and last chapter, the "illocutionary force" was monitored The “indirect negation, where the ibrahimi used several methods within which the negation implied the awareness of the importance of the context in extracting the implicit negation from the Code, and thus shows the deliberative approach of the“ Ibrahimi ”discourse through the combination of both verbal action and contextual circumstances surrounding exiled statements leading to efficacy and achieving efficacy Negative method. عالجنا في هذا البحث "القوّة الإنجازيّة لأسلوب النّفي في مدوّنة عيون البصائر"، سعينا من خلاله تطبيق المنهج التداوليّ على الملفوظات المنفيّة الواردة في مقالات "الإبراهيمي"، حيث تطرقنا في الفصلين التطبيقين إلى "القوّة الإنجازية" للنّفي المباشر وغير المباشر، مبرزين بذلك استعمالات "الإبراهيمي" لأسلوب النّفي بالأدوات الصّريحة، وبتتبعنا للقوى الإنجازيّة المتفرّعة عن النّفي المباشر بمعونة الأفعال الكلاميّة، وكذا السّياق، وقصد المتكلّم إضافة إلى المحتوى القضويّ ، الذي ساعدنا في ضبط القوّة الإنجازّية للنّفي المباشر. أمّا في الفصل الثالث والأخير تمّ رصد "القوّة الإنجازيّة" للنّفي غير المباشر حيث، استعمل الإبراهيمي أساليب عدّة ينطوي ضمنها النّفي مدركين أهميّة السياق في استخراج النّفي الضمنيّ من المدوّنة وهكذا يظهر جليّا المنحى التداوليّ للخطاب "الإبراهيميّ " من خلال تضافر الفعل الكلامي والملابسات السياقية المحيطة بالملفوظات المنفية، مؤدّية ومحقّقة للقوّة الإنجازيّة للأسلوب النّفي.Item الإشهار السياحي الإلكتروني لنماذج مختارة من الأنترنت(UB1, 2020) ساسي, حوريةThe knowledge explosion, which affected all sectors, caused a tremendous technological revolution in the field of travel and tourism, which called for the designers of flash advertising to develop a publicity method via internet, taking into account the standards of the digital receiver. Algeria is one of the tourism-rich countries; it needs a targeted tourism advertisement based on innovative linguistic and technical strategies. Based on these data, the research problem was the following: to what extent does the language affect both parts; in attracting the receiver to choose the right tourist product? And what are the persuasive ways that associated with each advertising process? لقد أحدث الانفجار المعرفي، الذي مس جميع القطاعات ثورة تكنولوجية هائلة؛ في مجال السياحة والسفر، مما دعا بمصمّمي الوصلات الإشهارية إلى تطوير أسلوب الدعاية الإشهارية عبر الأنترنت، مراعاة لمعايير المتلقي الرقمي. و الجزائر إحدى الدول الغنية بالثروات السياحية، فهي بحاجة إلى إعلان سياحي موجه، يقوم على إستراتيجيات لغوية وتقنية مبتكرة، وفي خضم هذه الأوضاع تبلورت إشكالية البحث، و التي فحواها ما يلي: إلى أي مدى تؤثر اللغة بشقيها؛ في جذب المتلقي نحو اختيار المنتوج السياحي المناسب؟ وفيم تكمن السبل الإقناعية المصاحبة لكل عملية إشهارية؟Item الأنساق الثقافية في الرواية النسوية الجزائرية المعاصرة(UB1, 2020) سهيلي, سمراءCultural criticism is an activity or a critical mechanism that depends on studying all the discourses produced by culture. It is concerned with studying it, not only in terms of aesthetics. Rather, in terms of its relationship to ideology and historical, political, social and economic influences, and dealing with them with study and analysis, it deals with discourses as a cultural mark bearing visible and other cultural patterns, and its function is to uncover these cultural systems inherent in them and analyze them in order to show their contradictions in the cultural context that produced them. A direct reason for influencing human ideas and behavior, especially those belonging to a common cultural and intellectual environment, so we chose the Algerian reality to devote our study to Algerian feminist writing. To whom she was attached since the first sin, and giving her a position worthy of her as half of society and partner to the man, and she depicted her reality in her books, expressing her pain, hopes and dreams, directed criticism of the other man / society in an implicit and explicit way, the most important characteristic of feminine creativity is the link between writing, identity and reality Going beyond romance and emotions, to delve into the Algerian reality and present its vision for it, the goal was The study reveals the feminist perspective on the Algerian reality and the patterns hidden behind the borders of the language, begging for cultural criticism as an effective mechanism in extracting the .various coded cultural systems. La critique culturelle est une activité ou un mécanisme critique qui dépend de l'étude de tous les discours produits par la culture, il s'agit de l'étudier, pas seulement en termes d'esthétique. Plutôt, en termes de relation avec l'idéologie et les influences historiques, politiques, sociales et économiques, et en les traitant avec étude et analyse, il traite les discours comme une marque culturelle portant des modèles culturels visibles et autres, et sa fonction est de découvrir ces systèmes culturels qui leur sont inhérents et de les analyser afin de montrer leurs contradictions dans le contexte culturel qui les a produits. Une raison directe pour influencer les idées et les comportements humains, en particulier ceux appartenant à un environnement culturel et intellectuel commun, notre choix de la réalité algérienne a donc été de consacrer notre étude à l'écriture féministe algérienne. À qui elle était attachée depuis le premier péché, et lui a donné une position digne car elle est la moitié de la société et partenaire de l'homme, et elle a dépeint sa réalité dans ses livres, exprimant sa douleur, ses espoirs et ses rêves, a dirigé la critique de l'autre homme / société de manière implicite et explicite, la caractéristique la plus importante de la créativité féminine est le lien entre l'écriture, l'identité et la réalité Au-delà de la romance et des émotions, pour se plonger dans la réalité algérienne et présenter sa vision pour elle, l'objectif était L'étude révèle la perspective féministe sur la réalité algérienne et les schémas cachés derrière les frontières de la langue, implorant la critique culturelle comme mécanisme efficace pour extraire les différents systèmes culturels codés. يعد النقد الثقافي فعالية او الية نقدية تعتمد على دراسة كل ما تنتجه الثقافة من خطابات، فهو يهتم بدراستها لا من حيث الناحية الجمالية فحسب؛ بل من حيث علاقتها بالايديولوجيا و المؤثرات التاريخية و السياسية و الاجتماعية و الاقتصادية، و تناولها بالدراسة و التحليل، فهو يتعامل مع الخطابات باعتبارها علامة ثقافية تحمل انساقا ثقافية ظاهرة و اخرى مرمزة، ووظيفته الكشف عن هذه الانظمة الثقافية الكامنة فيها، و تحليلها من اجل اظهار تعارضاتها في سياقها الثقافي الذي انتجها، فكانت سببا مباشرا في التاثير على الافكار و السلوكات البشرية، خاصة المنتمين الى بيئة ثقافية و فكرية مشتركة، فكان اختيارنا للواقع الجزائري لنخصص دراستنا حول الكتابة النسوية الجزائرية، فقد كسرت المراة جدار الصمت و اثبتت وجودها و فاعليتها كطاقة مغيبة، ظهرت لتقف في وجه الهيمنة الذكورية و تخليص الانثى من لعنة الدونية التي التصقت بها منذ الخطيئة الاولى، و اعطاؤها مكانة تليق بها باعتبارها نصف المجتمع و شريكة للرجل، فصورت واقعها في كتباتها معبرة عن الامها و امالها و احلامها، موجهة نقدا للاخر الرجل / المجتمع بطريقة ضمنية و اخراة صريحة، فاهم خاصية تميز الابداع النسوي هي ربط الصلة بين الكتابة و الهوية و الواقع متجاوزة الرومانسية و العواطف، الى التعمق في الواقع الجزائري و تقديم رؤيتها له، فكان الهدف من الدراسة الكشف عن المنظور النسوي للواقع الجزائري و الانساق المتوارية خلف تخوم اللغة، متوسلين بالنقد الثقافي كالية فعالة في استخراج مختلف الانساق الثقافية المرمزة.Item المنحى الثقافي في النقد العربي المعاصر(UB1, 2020) سايحي, جمالIn his thesis, the researcher attempted to follow the articulated axes that contemporary Arab criticism went through, so he began to demystify a set of critical terms in the research entrance, then he discussed the views of Taha Hussein, Muhammad Abid Al-Jabri, Adonis, Taha Abdul Rahman and others in the first chapter, as these opinions represent the first roots For the critical practice of cultural studies, after which the researcher moved to the Western critics who established cultural criticism in his contemporary concept, then presented the ideas of Edward Said, who read the critical discourse in the post-colonial period a new reading, and the views of Abdullah Al-Thadhami, who tried to establish a critical theory of trust In Arabic, it is a substitute for classical literary criticism. Finally, the researcher tried to go beyond the theory of standing to reveal the ugliness hidden behind the texts to reach a critical conclusion that the origin in the critical process is beauty and the pursuit of textual quality, through the views of Abdullah Ibrahim, Youssef Olimat and Abdel Al-Fattah Ahmed Youssef, Abdel-Qader Al-Ribai and others. حاول الباحث في أطروحته أن يتتبع المحاور المفصلية التي مر بها النقد العربي المعاصر، فبدأ بإزالة الغموض عن مجموعة من المصطلحات النقدية في مدخل البحث، ثم قام بمناقشة آراء طه حسين ومحمد عابد الجابري وأدونيس وطه عـبـد الـرحـمـان وغـيـرهم في الـفـصـل الأول باعـتـبـار هذه الآراء تمثل الـجـذور الأولـى للممـارسـة الـنـقـدية للـدراسـات الـثـقـافية، وبـعـدهـا انـتـقـل الـبـاحث إلـى النقاد الغربيين الذين أسسوا للنقد الثقافي بمفهـومه المعـاصـر، ثـم عـرض أفـكــار إدوارد سـعـيـد الـذي قرأ الخطاب النقدي في مرحلة ما بعد الكولونيالية قراءة جديدة، وآراء عبد الله الغذامي الذي حـاول أن يؤسس لنظرية نقدية ثقافية عربية تكون بديلا عن النقد الأدبي الكلاسيكي، وأخيرا فـإن الـبـاحث حاول أن يتجاوز النظرية القائلة بالوقوف عند كشف القبحيات المخبوءة وراء الأنساق الثقافية إلـى بلـوغ نتيجة نقـدية مفـادها أن الأصل في العملية الـنـقـدية هـي الـجـمـال والسـعـي إلـى تـحـقـيـق الجـودة النصية، من خـلال آراء عـبد الله إبـراهـيـم ويـوسف عـلـيـمــات وعـبـد الـفتاح أحمد يوسف وعبد القادر الرباعي وغيرهم.