Theoretical Frameworks Explaining the Emergence of the State Social Contract Theories as a Paradigm

No Thumbnail Available

Date

2025-07-31

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Faculty of Islamic Sciences, Batna1 University

Abstract

The theories of social contract explain the emergence of the state as a social and political organization, constituting a significant development in the field of political sociology. They attributed, for the first time, the origins of political power to popular will, after it had been governed, for long centuries, by theocratic theories, which made divine will the only source of authority. Hobbes, Locke, and Rousseau all agreed that the formation of the state can be traced back to a social contract. However, they differed in describing the natural state of individuals before entering into this contract, and in identifying the parties involved, which led automatiqaly to the differences in the conclusions each of them reached. We relied in this focused study on the most important theories explaining the emergence of political authority, using the descriptive-analytical method. Through this, we have concluded that the social contract theories have that the theories of the social contract, for the first time, adopted a logical and scientific approach in an attempt to break free from the dominant ecclesiastical legacy. Consequently, these theories, particularly John Locke's theory, succeeded in establishing an acceptable foundation for political legitimacy that does not contradict the Islamic perspective on organizing political society. This has motivated us to embark on writing a study to explain the Islamic theory of state formation and establishment in light of the Prophet’s experience in Medina. Furthermore, we found that the state emerged within the framework of an integrated societal project aimed at achieving three primary objectives : maintaining public peace, improving living conditions, and ensuring justice and equality among people. تفسر نظريات العقد الاجتماعي، كيفية ظهور الدولة، كتنظيم اجتماعي وسياسي، وتعد في مضمونها تطورا مهما في مواضيع الاجتماع السياسي؛ حيث أنها أرجعت، لأول مرة، أصول السلطة السياسية إلى الإرادة الشعبية، بعدما كانت، ولعقود طويلة، تحكمها النظريات التيوقراطية، التي كانت تعبر عن رأي الكنيسة، والتي تجعل من الإرادة الإلهية مصدرا للحكم، وأساسا وحيدا للشرعية السياسية؛ فقد أجمع كل من هوبز، وجان لوك، وجون جان روسو على أن نشأة الدولة ترجع إلى عقد اجتماعي، أبرمته المجموعات البشرية الأولى فيما بينها؛ لتحسين أوضاعها المعيشية؛ إلا أنهم اختلفوا حول وصف الحياة الطبيعية للأفراد قبل إبرامهم لهذا العقد، وعلى تحديد الأطراف المشاركة في هذا العقد، مما أدى إلى اختلاف النتائج التي توصل إليها كل منهم. اعتمدنا في هذه الدراسة المركزة، لأهم النظريات المفسرة لظهور السلطة السياسية، المنهج الوصفي التحليلي، وقد توصلنا من خلالها إلى أن نظريات العقد الاجتماعي قد انتهجت، لأول مرة، التفكير العلمي المنطقي، في محاولة للتخلص من الإرث الكنسي المهيمن، ومن ثمة استطاعت، وبخاصة نظرية جون لوك، أن تضع أساسا مقبولا للشرعية السياسية، لا يتناقض مع الرؤية الإسلامية في تنظيم الاجتماع السياسي، مما حفزنا للشروع في كتابة دراسة نشرح فيها النظرية الإسلامية في تكوين الدولة وتأسيسها، على ضوء التجربة النبوية في المدينة المنورة. كما تبين لنا أن الدولة قد ظهرت في إطار مشروع مجتمعي متكامل، من أجل تحقيق أهداف ثلاثة: المحافظة على السلم العام، وتحسين الأوضاع المعيشية، وتحقيق العدل والمساواة بين الناس.

Description

Keywords

The state, political legitimacy, social contract, political society, الدولة؛ الشرعية السياسية؛ العقد الاجتماعي؛ المجتمع السياسي

Citation

Elihyaa Journal, Faculty of Islamic Sciences, Batna1 University, vol 25, N° 2, Serial Number 37, July 2025, P-P : 623-640