مجلة الإحياء
Permanent URI for this communityhttpss://dspace.univ-batna.dz/handle/123456789/2027
Browse
Browsing مجلة الإحياء by Subject "Ahmed Bey Palace"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item رمزية زخرفة الطيور في قصر أحمد باي بقسنطينة(كلية العلوم الإسلامية جامعة باتنة 1, 2025-01-31) شافية عبلول; ريمة حدونيعتبر موضوع فن الزخرفة الرمزية من المواضيع الهامة التي يتميز بها الفن الإسلامي خاصة على العمارة، ومن بينها الزخرفة الحيوانية التي كانت في البداية غير محببة عند الكثير من الفقهاء، لكن بعد ترسيخ قواعد الإسلام في نفوس المسلمين، وبداية من العهد الأموي نجد أنها نفذت في عمائرهم وخاصة الحمامات، وواصل الفنانون تطوير هذا الفن حتى العهد العثماني وطبقوه في عمائرهم ومن بين الحيوانات الرمزية الطيور، التي طبقها الفنان العثماني بالجزائر في العمارة منها قصر أحمد باي في قسنطينة، فهل كانت محورة أو طبيعة، وما أنواعها ودلالتها الرمزية؟ The subject of the art of symbolic decoration is considered one of the important topics that characterize Islamic art, especially architecture, and among them is animal decoration, which was initially unpopular with many jurists, but after the principles of Islam were established in the souls of Muslims, and beginning with the Umayyad era, we find that it was implemented in their buildings. Especially doves and artists continued to develop this art until the Ottoman era and applied it in their buildings. Among the symbolic animals are birds, which the Ottoman artist in Algeria applied in architecture, including the Ahmed Bey Palace in Constantine. Was it a theme or a nature, and what are its types and symbolic significanc?