مجلة الإحياء
Permanent URI for this communityhttpss://dspace.univ-batna.dz/handle/123456789/2027
Browse
Browsing مجلة الإحياء by Subject "Academic performance"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Investigating Study Habits Contributing To High Academic Level(كلية العلوم الإسلامية جامعة باتنة 1, 2024-01-31) Mohammed KHANCHALI; Noreddine BENTAYEBStudy habits are an indispensable part of the learning process; they can affect students’ academic achievement in a way that may enhance or hinder it. A habit is essentially a practice or an activity performed systematically without the need to think about it or find any difficulty in retaining it. Effective study habits require a good mindset and the determination to create or develop an existing one. The current work aimed to investigate the following study habits: note-taking, time management strategies, procrastination, and the exploration of educational sources, used by second-year students in the department of English at Batna 2 University. The study revolved around the assumption that students who achieved a high CGPA (cumulative grade point average) were practicing effective study habits more efficiently compared to their peers with an average CGPA. To test and track this assumption, the researchers conducted a quantitative research design. A 4-point Likert scale questionnaire was designed and distributed to 132 students using a random sampling technique, along with a T-test to analyze and evaluate whether the two groups were significantly different from each other. The dataset revealed statistical differences between the studied groups. تعد عادات الدراسة جزءًا مهما من عملية التعلم حيث يمكنها أن تساهم بشكل فعلي أما في تعزيز التحصيل الأكاديمي أو إعاقته، تعتبر العادة أي ممارسة أو نشاط يتم تنفيذه بشكل تلقائي دون الحاجة إلى التفكير فيه أو إيجاد أي صعوبة في الحفاظ عل نسق تنفيذه، يترتب تطبيق أو تطوير عادات دراسة فعالة تفكيرا حسنا وعزيمة ثابتة. تهدف الدراسة الحالية إلى التحقيق في عادات الدراسة الآتية تدوين الملاحظات، استراتيجيات إدارة الوقت، المماطلة، والتفاعل مع المصادر الأكاديمية والتي يستخدمها طلاب السنة الثانية من قسم اللغة الإنجليزية بجامعة باتنة 2، تفترض هذه الدراسة أن الطلاب الذين حققوا معدل سنوي مرتفع هم من يمارسون العادات الدراسية الفعالة بشكل أكثر كفاءة من زملائهم الطلاب الذين تحصلوا عل معدل سنوي متوسط، للتحقق من هذه الفرضية استخدم الباحثون البحث الكمي لإجراء الدراسة، حيث تم تصميم استبيان بمقياس ليكرت عل سلم أربع درجات وتوزيعه على 150 طالبًا باستعمال تقنية التوزيع العشوائي، كما قام الباحثون أيضا باستعمال اختبار (ت) لتحليل وتقييم نتائج مجموعتي الطلاب متفوقي ومتوسطي المعدل، خلصت نتيجة البحث إلى وجود فروق ذات دلالة احصائية تثبت تأثير عادات الدراسة الفعالة عل الأداء الأكاديمي الجيد بين عينتي البحث.