الأصول والضوابط التربوية والمنهجية للرد "ابن المواق نموذجا

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022-06-15

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

مجلة الإحياء، كلية العلوم الإسلامية، جامعة باتنة1

Abstract

يتناول هذا البحث القواعد والضوابط التربوية والمنهجية التي طبقها ابن المواق في كتابه "بغية النقاد النقلة" الذي تعقب فيه كتاب "بيان الوهم والإيهام" لابن القطان الفاسي، ويهدف البحث إلى محاولة التأصيل لآداب ومنهج الرد على العلماء الذين أخطؤوا وجانبوا الصواب في كتبهم وأبحاثهم من خلال نماذج وأمثلة تطبيقية عملية تسلط الضوء على فلسفة النقد والتعقب عند نقاد وعلماء الحديث. This research deals with the rules and educational controls and methodology applied by Ibn al-Mawwaq in this book “Bughiat Ennokad Ennakala”, in which he followed the book “Bayan Elwahm and el Eleyham” by Ibn al-Qattan Al-fassi, and aims to try to root out the manners and method of responding to scholars who have wronged and wrongly done the right thing in their books and research through practical models and examples that highlight the philosophy of criticism and tracking among critics and scholars of the prophetic hadiths.

Description

Keywords

الضوابط التربوية, الضوابط المنهجية, ابن المواق, التعقب, النقد

Citation

بوطالبي محمد علي، دردوري سامية، الأصول والضوابط التربوية والمنهجية للرد "ابن المواق نموذجا"، مجلة الإحياء، كلية العلوم الإسلامية، جامعة باتنة1، المجلد 22، العدد 2، الرقم التسلسلي للعدد 31، جوان 2022، ص-ص: 395-412

Collections