المجلد 07 سنة 2022
Permanent URI for this communityhttpss://dspace.univ-batna.dz/handle/123456789/4131
Browse
Browsing المجلد 07 سنة 2022 by Subject "Adolescent"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item The Father-Adolescent Relationship in Algerian Society(-جامعة باتنة 1 الحاج لخضر -الجزائر, 2022-09) عمار, عبد الحقThe purpose of our study is to determine the relationship between the teenage girl with his father in our contemporary Algerian society, this because adolescence is a crucial step in the development of the individual, who prolongs childhood, where the individual is in full tranquility in his body that he ended up perceiving in his multiple dimensions, and ends in adulthood, where the person is considered to have acquired the tools that allow him to integrate the world of Adults. To carry out this study we used the methodology of the case study which is based on the interview in the first place and also on observation, as a result we made interviews with adolescent girls aged 15 to 17, and have done a content analysis of their stories. Upon arrival we managed to conclude that the relationship that the father maintains with his teenage child has indeed evolved and changed, indeed the father is no longer that person distant from his child (teenager), but rather, he became close to him, listening to him.Item الأثر السلبي للألعاب الالكترونية وعلاقتها بانحراف سلوك الحدث المراهق (عينة لتلاميذ متوسطة ببلدية عين التوتة)(-جامعة باتنة 1 الحاج لخضر -الجزائر, 2022-09) زروال, فيروز; أعراب, حكيمتهدف الدراسة إلى البحث عن الأثر السلبي للألعاب الالكترونية في تغيير سلوكيات الأطفال التي قد تؤدي إلى انحرافهم، خاصة الألعاب التي تشكل خطرا وتحمل في عمقها تحريضا على العنف والسلوكيات المنحرفة، وأخرى تظهر بشتى الأنواع و التي تسعى إلى تدمير عقول الأطفال بفعل العالم الافتراضي الذي ترسمه. ومن أجل تحقيق هذا الهدف اعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي التحليلي وذلك بإجراء دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ متوسطة زيداني (53 ) تلميذ ببلدية عين التوتة حيث تتراوح أعمارهم ما بين 11و16 سنة . من أهم النتائج التي توصلت اليها الدراسة : الاستعمال غير العقلاني للألعاب يؤدي الى الادمان عليها ، حيث أن تعلق التلاميذ بالألعاب الالكترونية أحدث تغيرات في سلوكياتهم كتقليد بعض الألعاب ، ينعكس ادمان على الألعاب سلبا على انحراف سلوك الحدث المراهق مثل الانحراف الخلقي الكلام البذيء واحداث الشغب سواء في الوسط المدرسي وخارجه سلوكيات عنيفة وغيرها وهذا راجع إلى الألعاب العنيفة التي يفضلها التلاميذ على باقي الألعاب الأخرى وسنوات اللعب ومدى تأثير اللعبة على الحدث المراهق.The study aims to search for the negative impact of electronic games on changing children’s behaviors that may lead to their deviation, especially games that pose a danger and carry in their depth incitement to violence and deviant behaviors, and others that appear in various types that seek to destroy children’s minds due to the virtual world that they draw. In order to achieve this goal, the current study relied on the analytical descriptive approach by conducting a field study on a sample of Zaidani middle school students (53) students in the municipality of Ain Al-Touta, whose ages range between 11 and 16 years. Among the most important findings of the study: The irrational use of games leads to addiction to them, as the students’ attachment to electronic games caused changes in their behavior, such as imitation of some games. The school environment and outside it, violent and other behaviors, and this is due to the violent games that students prefer over other games, the years of playing and the extent of the game’s impact on the adolescent event.Item فاعلية برنامج تعديل السلوكات الغذائية للمراهقين(-جامعة باتنة 1 الحاج لخضر -الجزائر, 2022-06) درياس, ليلى; مزوز, بركوهدفت الدراسة الحالية للتعرف على فعالية برنامج تعديل السلوك الغذائي القائم على المقاربة المعرفية و المطبق على عينة من 15 مراهق ذو مستوى جامعي و ثانوي ، تراوحت أعمارهم من 14 إلى 21 سنة ، طبق عليهم استبيان السلوك الغذائي المصمم من طرف الباحثتين قبل و بعد الاستفادة من البرنامج. أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا بين الدرجات القبلية و البعدية للسلوك الغذائي ، كما أظهر البرنامج أثرا قدره 67% في تحسين الس لوك الغذائي و بين حساب مؤشر ثبات التغير للمشاركين في البرنامج بعد تحديد نقطة القطع أن 09 من المشاركين تحسنت سلوكاتهم حيث لم يعودوا بحاجة لأي تدخل إرشادي أو تربوي في حين أن الباقي بالرغم من تحسن درجات سلوكاتهم الغذائية في القياس البعدي إلا أنهم مازالوا بحاجة للمزيد من التدخل التربوي و بهذا حقق البرنامج أثرا ذو دلالة إكلينيكية في تعديل السلوك الغذائي. The current study aimed to identify the effectiveness of Eat Behavior Modification Program which based on cognitive approach in enhancing the eat behavior .the program was applied to 15 university and secondary adolescent , The ages ranged between (14-21) years ,and a healthy nutrition behavior questionnaires validated by the researcher, was used . The study’s results showed a statistically significant differences in health eating behavior ,the training program showed an impact by 67.7% in enhancing healthy eating behavior , from the use of the JT method, the effectiveness of the program’s use was verified, considering the statistical significance found in the pre-test for the post-test and The results of the Reliability change index ( RCI) and the cut-off, the nutrition behavior of 09 participants has improved without the further need of counseling or guidance , as for the rest , they are still in need of intervention despite their nutritional improvement.