كلية الحقوق و العلوم السياسية
Permanent URI for this communityhttpss://dspace.univ-batna.dz/handle/123456789/7703
Browse
Browsing كلية الحقوق و العلوم السياسية by Subject "الرقمنة"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item الرقمنة كمقاربة تسييرية لتحقيق جودة الخدمة العمومية في الجزائر- دراسة حالة الملحقة الوطنية للتشغيل - باتنة(جامعة باتنة1, 2024-07-01) صيود, نبيل; سميرة, لعماريItem دور الرقمنة والذكاء الاصطناعي في حوكمة قطاع الخدمات الجامعية في الجزائر(جامعة باتنة1, 2024-07-01) بن جمعة, أحلامأخرى قائمة على مخرجات التكنولوجيا، ولذلك سارعت إلى رقمنة نظم التسيير، وتغذية المحتوى المحلي للشبكات بالمعطيات الضرورية لضمان هذا الإنتقال. في الجزائر، ورغم التأخر في اعتماد هذه الآليات فقد عرفت تقدما ملحوظا في مختلف المجالات على غرار قطاع الخدمات الجامعية الذي شهد قفزة نوعية في المدة الأخيرة من خلال التقنيات الرقمية الحديثة من خدمات النقل والإطعام والإيواء وغيرها. تبحث هذه الدراسة عن أثر هذه العملية على حوكمة تسيير هذا القطاع الهام ومدى رضى المنتمين إليه عن التغير الذي حصل في كمية ونوعية الخدمات التي يستفيدون منها، وذلك بإجراء دراسة ميدانية شملت عينة عشوائية من طالبات وعمال مديرية الخدمات الجامعية باتنة بوعقال بباتنة، مستخدمة منهجية متكاملة تضمنت المنهج الوصفي والمنهج الإحصائي ومنهج دراسة الحالة، وقد توصلت الدراسة إلى وجود نسبة هامة من الرضا حول الخدمات المقدمة بعد الرقمنة واستخدام الذكاء الإصطناعي بووجود مؤشرات نوعية وكمية حول وجود حوكمة للموارد التي تتوفر عليها المديرية سواء كانت مالية أو مادية و أو بشرية. Abstract: Amid technological transformations, developing countries have had to shift from traditional management models to new ones based on technological advancements. Consequently, they have accelerated the digitization of management systems and the integration of essential data into local networks to facilitate this transition. In Algeria, despite a delayed adoption of these mechanisms, significant progress has been observed in various sectors, notably in higher education services. Recently, there has been a substantial leap in the digital technologies modern of services such as transportation, catering, and housing. This study explores the impact of digitization on the governance overnance of this critical sector and assesses the satisfaction of its members with the changes in the quantity and quality of the services they receive. A field study was conducted involving a random sample of students and employees from the Directorate of University Services Batna Bouakal, using a comprehensive methodology that included descriptive, statistical, and case study approaches. The findings indicate a high satisfaction of services provided after digitization and the use of artificial intelligence; there are revealed qualitative and quantitative indexes of improved governance over the Directorate's financial, material, and human resources.Item رقمنة إدارة الموارد البشرية في قطاع التعليم العالي في الجزائر - جامعة باتنة1 نمودجا - دراسة ميدانية(جامعة باتنة1, 2024-01-01) بن ذيب, فاطمةتهدف دراستنا الى الكشف عن واقع رقمنة إدارة الموارد البشرية في قطاع التعليم العالي في الجزائر وبشكل خاص دراسة جامعة باتنة1 نموذجا، فقد سعينا الى الكشف عن آليات الرقمنة المتعامل بها في جامعات قطاع التعليم العالي والمتمثلة في المنصات الرقمية سواء التعليمية أو الإدارية، وذلك من خلال تقصي مدى نجاعتها في إدارة الموارد البشرية في جامعة باتنة1و كذلك صعوبات ومعوقات استخدامها. ولغرض تحقيق أهداف دراستنا، تم الاعتماد على استبيانين تم توزيعهما على العينة، بحيث تتضمن دراستنا فصلين مفاهيميين حول التحول الرقمي في الجامعة الجزائرية بشكل عام، وفصل ثالث تطبيقي تم فيه تحليل محتوى استمارة الإستبيان. وقد خلصت هذه الدراسة إلى مجموعة من التوصيات والإقتراحات أهمها: أن التحول الرقمي لإدارة الموارد البشرية في قطاع التعليم العالي في الجزائر يحتاج إلى وجود طاقم بشري وقيادة رشيدة تؤمن بأهمية التغيير في طرق وأساليب إدارة الموارد البشرية وضرورة وجود التكوين حول الرقمنة، من أجل إنجاح هذه العملية والسير بجامعاتنا نحو مراتب عالمية. . Abstract: Our study aims to reveal the reality of "digitization of human resources management in the higher education sector in Algeria"، In particular, the study of the University of Batna 1 as a model, we have sought to reveal the mechanisms of digitization dealt with in the universities of the higher education sector, which is represented in digital platforms, whether educational or administrative, by investigating the extent of their effectiveness in managing human resources at Batna 1 and as well as the difficulties and obstacles to their use. For the purpose of achieving the goals of our study, two questionnaires were relied on electronically and paper on the two samples, so that our study includes two conceptual semesters on digital transformation at the Algerian University in general, and a third applied chapter in which the content of the questionnaire form was analyzed. This study has concluded a set of recommendations and suggestions, the most important of which is that the digital transformation of human resources management in the higher education sector in Algeria needs a human staff and rational leadership that believes in the importance of change in the methods and methods of human resources management and the need for training on digitization, in order to The success of this process and the progress of our universities towards international ranks.