International
Permanent URI for this collectionhttpss://dspace.univ-batna.dz/handle/123456789/6167
Browse
Browsing International by Author "فنغور, عبد السلام"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item التجربة العراقية في التعليم المحاسبي(جامعة باتنة 1, 2021-10) فنغور, عبد السلام; برو, خير الدينيتعبر التعليم المحاسبي أحد المواضيع المثيرة للاهتمام في حق المحاسبة والمتمثل في مجموعة العناصر (أستاذ، مناهج التعليم ...الخ) التي تتفاعل فيما بينها لتزويد طالب المحاسبة بالمعارف والمهارات اللازمة في مجاله. تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء التجربة العراقية في التعليم المحاسبي من خلال التطرق لمؤسسات والمناهج التعليمة المطبقة في الجامعات العراقية، وكذلك تشخيص الواقع والتحديات المستقبلية للتعليم المحاسبي في البيئة العراقية من خلال تحليل بعض القوانين ذات الصلة. وقد تم الاعتماد على المنهج الاستنباطي والوصفي لمعالجة إشكالية الدراسة. توصلت هذه الدراسة إلى أن هذه الدولة تعتمد في التدريس على الطريقة التقليدية بالإضافة إلى غياب التنسيق بين مراكز التكوين والمؤسسات الاقتصادية للقيام بالتربصات الميدانية، كما أن التحدي الذي تواجهه الجامعات العراقية المتمثل في اعتماد التعليم المحاسبي الالكتروني على الرغم من اعتماده في الآونة الأخيرة إلا أنه لا يزال في مرحلته التجريبية الاولى. Accounting education is one of the interesting topics in the right to accounting, which is represented in the group of elements (professor, education curricula ... etc.) that interact with each other to provide the accounting student with the necessary knowledge and skills in his field. This study aims to highlight the Iraqi experience in accounting education by addressing educational institutions and methods applied in Iraqi universities, as well as diagnosing the reality and future challenges of accounting education in the Iraqi environment. By analyzing some relevant laws. The deductive and descriptive approach was relied upon to address the problem of the study. This study found that this country relies in accounting teaching on the traditional method, in addition to the absence of coordination between training centers and economic enterprises in domain of field training, and the main challenge that Iraqi universities face is the adoption of electronic accounting education, despite they begun to use it, but it stills in its first experimental stage.Item نظام الاندماج الجبائي لمجمع الشركات(جامعة باتنة 1, 2021-03) فنغور, عبد السلام; برو, خير الدينتهدف هذه الدراسة لمحاولة التعرف على نظام الاندماج الجبائي لمجمع الشركات وذلك من خلال التطرف لمختلف المفاهيم التي تخص مجمعات الشركات وكذا نظام الاندماج الجبائي وما هي الشروط التي حددها قانون الضرائب لتطبيق هذا النظام، بالإضافة إلى الإجراءات المتبعة في تحديد النتيجة الجبائية الاجمالية للشركات المطبقة لهذا النظام والمسؤول عن التصريح ودفع الضرائب، وذلك من خلال تحليل مختلف النصوص القانونية، وقد تم الاعتماد على المنهج الاستنباطي والوصفي لمعالجة إشكالية الدراسة. توصلت هذه الدراسة إلى انه لتطبيق نظام الاندماج الجبائي لمجمع الشركات يجب أن تكون الشركات التابعة شركات ذات أسهم وأن تكون ملكية رأس المال للشركة الام في الشركة التابعة أكبر من 90%، كما أن الشركة الام هي المسؤولة الوحيدة أمام الإدارة الجبائية عن الوضعية الإجمالية لشركات المجمع التي تطبق هذا النظام. This study aims to try to identify the tax merger system for the corporate groups, through the extremism of the various concepts related to the company complexes, as well as the tax consolidations system and what are the conditions set by the tax law for the application of this system, in addition to the procedures followed in determining the total tax result for the companies applying this system and the official On declaring and paying taxes, by analyzing various legal texts, the deductive and descriptive approach has been relied upon to address the problem of the study. This study concluded that to implement the tax merger system for the corporate groups, the subsidiaries must be companies with shares, and the capital ownership of the parent company in the subsidiary company must be greater than 90%, and that the parent company is solely responsible before the fiscal management for the overall position of the companies of the groups that This system applies.