Résumé:
The critical project raised by critical letters was a question about the way
in which the concept of critical discourse was formed and a revelation of the
truth of critics and their interactions, from the evocation of the other / excluded
and the mobilization of the realization limits of the truth of critical discourse
within the new cognitive accumulations necessitated by the context, through
these conservative penetrations that they have inflicted on the concept of text /
reference-ideological meaning by exposing hegemonic and authority strategies
and destroying the Arab poetry identity barriers (poetry column). Then, the
announcement of the entry in the game language / text that allow thinking
outside of the border, in order to pragmaticallyreproduce the meaning. In other
words, the text / meaning has become an open space on the plurality of
meanings and intertextuality, that is to say, open on the symbolic dimension
which permits passage from the self-endsto interpretation based on
presuppositions imposed by the contextual data. Consequently, the critical letter
writing sets up the question of the existence and exceedas it is a motivation to
compensate for times of energy loss in the ideological concept of the critical
discourse in order to immortalizeand continue. إن المشروع النقدي الذي طرحته الرسائل النقدية، كان سؤالا عن الطريقة التي تكوّن من
خلالها مفهوم الخطاب النقدي، وكشفا عن حقيقة النقاد وتفاعلاتهم، انطلاقا من استحضار
الآخر/المقصي وتحريك حدود الوعي بحقيقة الخطاب النقدي ضمن التراكمات المعرفية الجديدة التي
اقتضاها السياق، بواسطة تلك الاختراقات الحذرة التي أحدثوها في مفهوم النص/المعنى المرجعي -
الإيديولوجي، عن طريق فضح استراتيجيات الهيمنة والسلطة، بتفكيك أغلال هوية الشعرية العربية
(عمود الشعر). ثم الإعلان عن الدخول في اللعبة اللغوية/ النصية، التي تتيح التفكير خارج الحدود،
لأجل إعادة صناعة المعنى صناعة قابلة للتداول.بعبارة أخرى، أصبح النص/المعنى فضاء مفتوحا للتعدد
الدلالي والتداخل النصي أي مفتوحا على البعد الرمزي، الذي يسمح بالانتقال من المقاصد الذاتية
إلى التأويل القائم على الافتراضات المسبقة التي فرضتها المعطيات السياقية.من ثم، تؤسس الكتابة
النقدية الترسلية لسؤال الوجود وكذلك لسؤال التجاوز بوصفها دافعا لتعويض لحظات فقدان الطاقة
في المفهوم الإيديولوجي للخطاب النقدي،حتى يخلد ويستمر.