Résumé:
The last decades have witnessed an unprecedented revolutionary progress in all
the domains, Among these dynamic developments which was known in the
technological field especially that is concerned with information treatment and
transmission or what is known now as information and communication technology,
this later becomes a compulsory need that represents a competitive advantage for all
the organizations which can’t succeed unless they can invest in information and
communication technology in order to access to the competitive advantages that
guarantee their continuation under the severe competition between the organizations.
This study is held to clarify the information and communication technology role
to achieve the competitive advantage with its dimensions that are (efficiency,
creativity, quality, the response to the clients’ needs) at Mobilis institution and
Djezzy company in which the analytic descriptive approach was adopted and the
questionnaire was used as an essential tool to gather data and it was directed to a
sample of workers in the "General Direction" for both "Mobilis institution" and
"Djezzy company".
The analysis shows many results among them that the level of information and
communication technology usage in Mobilis and Djezzy according to the study
sample was high as well the usage of information and communication technology has
a role to achieve the competitive advantage with its four dimensions in both
companies. شهدت الآونة الأخيرة تطورات سريعة غير مسبوقة في كافة نواحي الحياة، وأبرز هذه التطورات
الدينامكية التي عرفها المجال التكنولوجي خاصة تلك المتعلقة بمعالجة المعلومات وبثها، أو بما أصبح يعرف
بتكنولوجيا المعلومات والاتصال، هذه الأخيرة التي أضحت ضرورة حتمية تمثل ميزة تنافسية لجميع المنظمات،
ولا يمكن لها النجاح إلا إذا استطاعت الإستثمار في تكنولوجيا المعلومات والاتصال من أجل الوصول إلى مزايا
تنافسية تضمن لها البقاء والإستمرار في ظل المنافسة الشديدة بين المنظمات.
وجاءت هذه الدراسة لتوضيح دور تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تحقيق الميزة التنافسية بأبعادها
المتمثلة في (الكفاءة، الإبداع، الجودة والإستجابة لحاجات العميل) بمؤسسة موبيليس وشركة جازي حيث تم
الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، واستخدام الإستبيان كآداة أساسية في جمع البيانات الذي وجه لعينة من
الإطارات العاملة بالمديرية العامة لكل من مؤسسة موبيليس وشركة جازي.
وقد أظهرت التحليلات عدة نتائج أبرزها أن مستوى استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال بمؤسسة
موبيليس وشركة جازي من وجهة نظر عينة الدراسة كان مرتفعا، كما أن لاستخدام تكنولوجيا المعلومات
والاتصال دور في تحقيق الميزة التنافسية بأبعادها الأربعة بكل من مؤسسة موبيليس وشركة جازي.