Dépôt DSpace/Manakin

دور تكنولوجيا المعلومات والإتصال في تحقيق الميزة التنافسية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author لحسيني, فاطمة الزهراء
dc.date.accessioned 2020-11-23T13:43:13Z
dc.date.available 2020-11-23T13:43:13Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/436
dc.description.abstract The last decades have witnessed an unprecedented revolutionary progress in all the domains, Among these dynamic developments which was known in the technological field especially that is concerned with information treatment and transmission or what is known now as information and communication technology, this later becomes a compulsory need that represents a competitive advantage for all the organizations which can’t succeed unless they can invest in information and communication technology in order to access to the competitive advantages that guarantee their continuation under the severe competition between the organizations. This study is held to clarify the information and communication technology role to achieve the competitive advantage with its dimensions that are (efficiency, creativity, quality, the response to the clients’ needs) at Mobilis institution and Djezzy company in which the analytic descriptive approach was adopted and the questionnaire was used as an essential tool to gather data and it was directed to a sample of workers in the "General Direction" for both "Mobilis institution" and "Djezzy company". The analysis shows many results among them that the level of information and communication technology usage in Mobilis and Djezzy according to the study sample was high as well the usage of information and communication technology has a role to achieve the competitive advantage with its four dimensions in both companies. شهدت الآونة الأخيرة تطورات سريعة غير مسبوقة في كافة نواحي الحياة، وأبرز هذه التطورات الدينامكية التي عرفها المجال التكنولوجي خاصة تلك المتعلقة بمعالجة المعلومات وبثها، أو بما أصبح يعرف بتكنولوجيا المعلومات والاتصال، هذه الأخيرة التي أضحت ضرورة حتمية تمثل ميزة تنافسية لجميع المنظمات، ولا يمكن لها النجاح إلا إذا استطاعت الإستثمار في تكنولوجيا المعلومات والاتصال من أجل الوصول إلى مزايا تنافسية تضمن لها البقاء والإستمرار في ظل المنافسة الشديدة بين المنظمات. وجاءت هذه الدراسة لتوضيح دور تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تحقيق الميزة التنافسية بأبعادها المتمثلة في (الكفاءة، الإبداع، الجودة والإستجابة لحاجات العميل) بمؤسسة موبيليس وشركة جازي حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، واستخدام الإستبيان كآداة أساسية في جمع البيانات الذي وجه لعينة من الإطارات العاملة بالمديرية العامة لكل من مؤسسة موبيليس وشركة جازي. وقد أظهرت التحليلات عدة نتائج أبرزها أن مستوى استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال بمؤسسة موبيليس وشركة جازي من وجهة نظر عينة الدراسة كان مرتفعا، كما أن لاستخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال دور في تحقيق الميزة التنافسية بأبعادها الأربعة بكل من مؤسسة موبيليس وشركة جازي. fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject تكنولوجيا المعلومات والإتصال fr_FR
dc.subject الميزة التنافسية fr_FR
dc.subject الكفاءة fr_FR
dc.subject الإبداع fr_FR
dc.subject الإستجابة لحاجات العميل fr_FR
dc.subject جودة الخدمات fr_FR
dc.subject شركة جازي fr_FR
dc.subject شركة موبيليس fr_FR
dc.subject Information and communication technology fr_FR
dc.subject Competitive advantage fr_FR
dc.subject Efficiency fr_FR
dc.subject Creativity fr_FR
dc.subject Response to clients’ needs fr_FR
dc.subject Quality fr_FR
dc.subject Djezzy company fr_FR
dc.subject Mobilis company fr_FR
dc.title دور تكنولوجيا المعلومات والإتصال في تحقيق الميزة التنافسية fr_FR
dc.title.alternative دراسة ميدانية: شركتي جازي وموبيليس fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte