Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/436
Titre: دور تكنولوجيا المعلومات والإتصال في تحقيق الميزة التنافسية
Autre(s) titre(s): دراسة ميدانية: شركتي جازي وموبيليس
Auteur(s): لحسيني, فاطمة الزهراء
Mots-clés: تكنولوجيا المعلومات والإتصال
الميزة التنافسية
الكفاءة
الإبداع
الإستجابة لحاجات العميل
جودة الخدمات
شركة جازي
شركة موبيليس
Information and communication technology
Competitive advantage
Efficiency
Creativity
Response to clients’ needs
Quality
Djezzy company
Mobilis company
Date de publication: 2018
Editeur: UB1
Résumé: The last decades have witnessed an unprecedented revolutionary progress in all the domains, Among these dynamic developments which was known in the technological field especially that is concerned with information treatment and transmission or what is known now as information and communication technology, this later becomes a compulsory need that represents a competitive advantage for all the organizations which can’t succeed unless they can invest in information and communication technology in order to access to the competitive advantages that guarantee their continuation under the severe competition between the organizations. This study is held to clarify the information and communication technology role to achieve the competitive advantage with its dimensions that are (efficiency, creativity, quality, the response to the clients’ needs) at Mobilis institution and Djezzy company in which the analytic descriptive approach was adopted and the questionnaire was used as an essential tool to gather data and it was directed to a sample of workers in the "General Direction" for both "Mobilis institution" and "Djezzy company". The analysis shows many results among them that the level of information and communication technology usage in Mobilis and Djezzy according to the study sample was high as well the usage of information and communication technology has a role to achieve the competitive advantage with its four dimensions in both companies. شهدت الآونة الأخيرة تطورات سريعة غير مسبوقة في كافة نواحي الحياة، وأبرز هذه التطورات الدينامكية التي عرفها المجال التكنولوجي خاصة تلك المتعلقة بمعالجة المعلومات وبثها، أو بما أصبح يعرف بتكنولوجيا المعلومات والاتصال، هذه الأخيرة التي أضحت ضرورة حتمية تمثل ميزة تنافسية لجميع المنظمات، ولا يمكن لها النجاح إلا إذا استطاعت الإستثمار في تكنولوجيا المعلومات والاتصال من أجل الوصول إلى مزايا تنافسية تضمن لها البقاء والإستمرار في ظل المنافسة الشديدة بين المنظمات. وجاءت هذه الدراسة لتوضيح دور تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تحقيق الميزة التنافسية بأبعادها المتمثلة في (الكفاءة، الإبداع، الجودة والإستجابة لحاجات العميل) بمؤسسة موبيليس وشركة جازي حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، واستخدام الإستبيان كآداة أساسية في جمع البيانات الذي وجه لعينة من الإطارات العاملة بالمديرية العامة لكل من مؤسسة موبيليس وشركة جازي. وقد أظهرت التحليلات عدة نتائج أبرزها أن مستوى استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال بمؤسسة موبيليس وشركة جازي من وجهة نظر عينة الدراسة كان مرتفعا، كما أن لاستخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال دور في تحقيق الميزة التنافسية بأبعادها الأربعة بكل من مؤسسة موبيليس وشركة جازي.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/436
Collection(s) :Sciences de gestion [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
ec Lahcini Fatma.pdffichier PDF11,68 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.