Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3870
Titre: فعالية برنامج إرشادي مبني في ضوء الحاجات التعليمية للطالب الجامعي للتميز في التحصيل و جودة التفكير العلمي
Auteur(s): عتوته, صالح
Mots-clés: الفعالية
البرنامج الإرشادي
البرنامج الإرشادي المعرفي السلوكي
الحاجة
الحاجات التعليمية
التحصيل العلمي
التحصيل الدراسي
التفكير العلمي
جودة التفكير العلمي
الطالب الجامعي
Date de publication: 2016
Editeur: UB1
Résumé: عنوان الدراسة: فعالية برنامج إرشادي مبني في ضوء الحاجات التعليمية للطالب الجامعي للتميز في التحصيل و جودة التفكير العلمي. أهداف الدراسة: تمثلت أهداف الدراسة الحالية فيما يلي: 1- التعرف على أهم الحاجات التعليمية الإرشادية لطلبة الجامعة. 2- بناء استمارة الحاجات التعليمية الإرشادية لطلبة الجامعة في ضوء معايير الجودة و التميز. 3- ترتيب الحاجات التعليمية الإرشادية للطلبة بحسب الوسط المرجح لتقدير الحاجات التعليمية الإرشادية ذات الحدة المرغوبة من قبل طلبة الجامعة. 4- بناء اختبار تحصيلي في مادة منهجية البحث لطلبة الجامعة لقياس متغير التميز في التحصيل الدراسي. 5- الاستعانة بمقياس التفكير العلمي لطلبة الجامعة ل (القادري، 2005م) لقياس متغير جودة التفكير العلمي. 6- إعداد برنامج إرشادي مبني في ضوء حاجات الطالب الجامعي للتميز في التحصيل الدراسي و جودة التفكير العلمي. 7- الكشف عن دلالة الفروق بين أفراد المجموعة التجريبية و الضابطة في الاختبار التحصيلي البعدي. 8- الكشف عن دلالة الفروق بين أفراد المجموعة التجريبية و الضابطة في مقياس التفكير العلمي البعدي. 9- التعرف على مدى فعالية البرنامج الإرشادي المقترح في تحقيق التميز في التحصيل الدراسي لدى طلبة الجامعة. 10- التعرف على مدى فعالية البرنامج الإرشادي المقترح في تحقيق جودة التفكير العلمي لدى طلبة الجامعة. منهج الدراسة: استعان الباحث بالمنهج الوصفي لمعرفة أهم الحاجات التعليمية الإرشادية للطالب الجامعي في ضوء معايير الجودة و التميز، كما تم الاستعانة بالمنهج التجریبي، حیث قام الباحث باختیار و تعیين العینة عشوائیا و تم تطبیق القیاس القبلي على العینتين التجریبیة و الضابطة لأجل تحقيق التكافؤ، ثم بعد ذلك تم تطبیق البرنامج الإرشادي على العینة التجریبیة، بعدها تم تطبیق القیاس البعدي على العینتين التجریبیة و الضابطة. مجتمع الدراسة: يتكون مجتمع الدراسة من طلبة جامعة سطيف. عینة الدراسة: تتكون عینة الدراسة من مجموعتين تجریبية و ضابطة مكونة من(20) طالبا و طالبة تم اختیارهم و تعیینهم بطریقة عشوائیة و تتألف كل مجموعة من (10) أفراد . أدوات الدراسة: استعان الباحث بالأدوات التالية: 1- استمارة الحاجات التعليمية الإرشادية المبنية في ضوء معايير الجودة و الخ. 2- اختبار تحصيلي في مادة منهجية البحث لطلبة الجامعة. 3- مقياس التفكير العلمي لطلبة الجامعة. 4- البرنامج الإرشادي المعرفي السلوكي القائم على الحاجات. نتائج الدراسة: أظهرت الدراسة عددا من النتائج هي : 1- كشف نتائج الدراسة الاستكشافية عن وجود حاجات تعليمية مرتبة بحسب درجة حدتها مرغوبة لدى عينة الدراسة لتحقيق للتميز في التحصيل و جودة التفكير العلمي. 2- وجود فروق ذات دلالة إحصائیة بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجریبیة و المجموعة الضابطة في الاختبار التحصيلي البعدي لصالح أفراد المجموعة التجریبیة. 3- وجود فروق ذات دلالة إحصائیة بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجریبیة و المجموعة الضابطة في مقياس التفكير العلمي البعدي لصالح أفراد المجموعة التجریبیة. 4- أن حجم الأثر للبرنامج الإرشادي و الذي بلغ ( η2=0.45)كان متوسطا في تحقيق التميز في التحصيل الدراسي لدى عينة الدراسة. 5- أن حجم الأثر للبرنامج الإرشادي و الذي بلغ( η2=0.31)كان متوسطا في تحقيق جودة التفكير Study Title: the effectiveness of the proposed counseling program in the light of the educational needs of the university student for excellence in achievement and the quality of scientific thinking. Objectives of the study: The current objectives of the study are as follows: 1. To identify the educational needs guidance to university students. 2. To build educational needs indicative form of university students in the light of the quality and standards of excellence. 3. To rank educational needs guidance to students, according to the weighted average estimate in order to assess the educational needs indicative of the desired intensity by the university students. 4. To build an achievement test related to «research methodology" for the university students in order to measure the excellence variable in academic achievement. 5. To use the thinking scientific scale (Kadri, 2005) in order to measure it’s quality 6. To Prepare the based guidance program in light of the needs of the university student for excellence in academic achievement and the quality of scientific thinking. 7. To explore the significance of the differences between the experimental group and the control group in the post- academic scale grades. 8. To explore the significance of the differences between the experimental group and the control group in the post- scientific thinking scale grades. 9. To determine the effectiveness of the proposed Indicative guidance program in achieving excellence in academic achievement among university students. 10. To determine the effectiveness of the proposed guidance program in achieving the quality of scientific thinking among university students. Research methodology: The researcher has used the descriptive method to undertake the most important educational needs related to the university student in light of the quality and standards of excellence, as well as was the experimental method, where the researcher selected and assigned the sample randomly to both the experimental group and control group, after that a pre-test was given to both groups, the guidance program was given to the experimental group, ending all of these procedures by a post-test measure for both groups. The population study: the population study consisted of students of the University of Setif. The Sample study: The sample study consisted of two groups: experimental group and control group one of which comprising 10 subjects assigned randomly to two groups. The tools’ study: the researcher has used the following tools: 1. The elaborated educational Needs’ guidance questionnaire in the light of the quality and standards of excellence. 2. The achievement test related to research methodology for the students of the university. 3. The scientific thinking scale for the students of the university. 4. The guidance and cognitive-behavioral-program based on needs. Results of the study: The study showed a number of results and they are as follows: 1. The exploratory results revealed the presence of educational needs’ ranking according to the degree of the desired intensity among the sample study in order to achieve excellence in the achievement and the quality of scientific thinking. 2. There are statistically significant differences between mean scores of the experimental and control group members in the post-test’s achievement in favor of the experimental group. 3. There are statistically significant differences between mean scores of the experimental and control group members in the post-test’s scientific thinking in favor of the experimental group. 4. The guidance program’s effect size (η2=0.45) was average in achieving excellence in academic achievement among the sample study. 5. The guidance program’s effect size (η2=0.31) was average in achieving the quality of scientific thinking among the sample study.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3870
Collection(s) :Sciences humaines

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi صالح عتوته.pdffichier PDF10,64 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.