Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1406
Titre: الشبكات الإجتماعیة الإلكترونیة و تشكیل الرأي العام في الجزائر
Autre(s) titre(s): دراسة في تمثلات و إستخدامات الشباب لشبكة الفایس بوك
Auteur(s): بضیاف, سوھیلة
Mots-clés: الشبكات الإجتماعیة الإلكترونیة
الرأي العام
الجزائر
التمثلات
الإستخدامات
الشباب
الشباب الجزائري
موقع الفايسبوك
Electronic social networks
Public opinion
Algeria
Social representation
Uses
Youth
Algerian youth
Facebook site
Date de publication: 2018
Editeur: UB1
Résumé: تهدف هذه الدراسة الى معرفة العلاقة بين الشبكات الاجتماعية الالكترونية و تشكيل الراي العام لدى الشباب الجزائري من خلال معرفة تمثلاته و استخداماته لشبكة الفايس بوك، و لقد انطلقت الدراسة من التساؤل الرئيسي التالي: ما هي العلاقة بين شبكة الفايس بوك و تشكيل الرأي العام لدى الشباب الجزائري؟ اعتمدنا في الدراسة على المنهج الوصفي و منهج تحليل الخطاب و ذلك باستخدام مجموعة من الأدوات تتمثل في الشبكة الترابطية، المقابلة نصف الموجهة، و مجموعة النقاش، و لقد طبقت هذه الأدوات على عينة تتكون من 50 مفردة من الشباب. و خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: - يتمثل الشباب شبكة الفايس بوك كوسيلة تواصل اجتماعي و ترفيه بالدرجة الأولى و يحملون نظرة متوازنة و عقلانية عن الفايس بوك؛ حيث يفرقون بين الايجابي و السلبي فيه. - يختلف استخدام الشباب لشبكة الفايس بوك وفقا للمتغيرات السوسيوديمغرافية، و يظهر الشباب بعض التغييرات في عادات و أنماط التعامل مع شبكة الفايس بوك، ترتبط بالخصائص الوظيفية التقنية للفايس بوك من جهة و تمثلاته له من جهة أخرى. - يعتبر الفايس بوك مصدرا مكملا لوسائل الإعلام التقليدية في الحصول على الأخبار حول القضايا السياسية، ماعدا في حالة الأزمات و الانتخابات، فيتحول إلى مصدر رئيس بسبب المعالجة المنحازة و نقص المعلومة في وسائل الإعلام التقليدية. - تختلف نظرة الشباب للفايس بوك كفضاء عام للنقاش و تشكيل الرأي العام وفقا للمعطيات السوسيوديمغرافية و ميول الشباب للسياسة، و لكن تميل الأغلبية إلى تأثيره المحدود في ذلك و هو ما يتوافق مع تمثلاته للفايس بوك. - بالنسبة لتملك الشباب لشبكة الفايس بوك كأداة لتشكيل الرأي العام، فإن أغلبية الشباب تميل إلى الإطلاع فقط، أي الاتجاه نحو القيمة الاستعمالية في مستويات بسيطة، و يمثل الشباب الذين لهم ميولا سياسيا الأكثر اتجاها إلى القيمة التبادلية و تملك الفايس بوك كوسيلة لإنتاج المضامين بهدف تشكيل رأي عام. The study aims to identify the relationship between electronic social networks and the shaping of public opinion among the Algerian youth through the knowledge of its representations / perceptions and uses of Facebook. The study starts up from the following main question: What is the relationship between Facebook network and the shaping of public opinion among Algerian youth? We used the descriptive approach and the discourse analysis with set of tools the Network association the interview semi-directed, group discussion. Those tools were applied on a sample of 50 young individuals. Our study concluded with a number of results/The main findings of this study are: - Algerian youth see the facebook network as a means of social communication and mainly of entertainment. They carry a balanced and rational vision about it, in which they distinguish between the positive and negative side of it. . - The youth use of the Facebook network varies according to sociodemographic variable, They shows some differences in their habits and manners in dealing with Facebook, which is related to the technical features of this network in one hand, and their conceptions in the other. - Facebook is considered as complementary source of news on political issues besides the traditional media. Except in times of crisis and elections, it turns as a major source due to the biased treatment and lack of information in traditional media. - Youth's perception of Facebook as a public space for discussion and shaping public opinion varies according to sociodemographic data and youth leanings to politics, But the majority of them believe that it has a limited influence which is correspond to their conception/ representation to Facebook. - in terms of the young people appropriation of Facebook as a tool for shaping public opinion, the majority of them tend only to see / find out what is written on Facebook. While others with more political leanings are more inclined to the exchange value, when Facebook is considered as tool for producing contents for public opinion shaping.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1406
Collection(s) :Sciences humaines

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi souheyla bdyaf.pdffichier PDF1,03 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.