Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1375
Titre: فعالية برنامج تربية صحية لتغيير السلوك الخطر لدى الطفل مستعمل الطريق
Auteur(s): لكحل, رفيقة
Mots-clés: حوادث المرور
الطفل مستعمل الطريق
السلوك الخطر
التربية الصحية
برنامج التربية الصحية
المدرسة الإبتدائية
Traffic Accidents
Child road user
Risky behavior
Health education
Health education program
Primary school
Date de publication: 2019
Editeur: UB1
Résumé: هدفت الدراسة الى اقتراح و قياس فعالية "برنامج تربية صحية لتغيير السلوك الخطر لدى الطفل مستعمل الطريق" و الذي يعتمد على منح الاطفال استقلالية التنقل بامان من و الى المدرسة بالتركيز على خفض نسبة سلوكات الخطر لدى الاطفال في محيط الطريق، و تحسين قدرات الطفل في التعرف على السلوك الخطر. و للتحقق من فعاليته اجرت دراسة تجريبية في الفترة من 26 نوفمبر 2018 الى غاية 7 مارس 2019، في ابتدائية احمد بوقشال بمدينة نقاوس، و الواقعة بمحيط يفتقد للكثير من البنى التحتية التي تحمي الاطفال، و شملت عينة البحث 182 طفلا، تراوح عمرهم بين 8 و 11 سنة، بمتوسط 9.34 سنة، من اقسام السنة الثالثة، الرابعة و الخامسة ابتدائي، ضمت عددا متقاربا من الاولاد (89) و البنات (93). ينتقل اطفال العينة من والى المدرسة مشيا على الاقدام بنسبة 39%، فيما يتنقل ما نسبته 52.7% احيانا مشيا على الاقدام او باستعمال وسائل اخرى: سيارة، الدراجة النارية او الحافلة، تكون السيارة في اغلبها، و تزيد نسبة المشي بين الاطفال الاكبر سنا و بين الذكور، اذ ينتقل الاولاد مشيا على الاقدام بنسبة 50.6%، اكثر من البنات اللواتي يمشين بنسبة 28%. و يقر 41.7% من الاطفال انهم تعرضوا لحادث خلال فترة تمدرسهم، فيما تنخفض النسبة الى 26.66% لدى الاطفال بعمر 9 سنوات، و تصل لحدود النصف بين الاطفال الاكبر سنا. قسمت العينة الى عينتين متجانستين: الاولى تجريبية طبق عليها البرنامج، و الثانية ضابطة لم يطبق عليها، و قد اظهرت نتائج الملاحظة و القياس القبليين ارتفاع نسب السلوك الخطر لدى الاطفال بنسبة 86.60%، تعلقت 60.32% منها بسلوكات خطرة مرتبطة بقطع الطريق، مصحوبا بمستوى تعرف متوسط على السلوك الخطر بمتوسط (57.05)، مع وجود فروق لصالح الاطفال الاكبر سنا و انعدامها بين الجنسين. فيما اظهر القياس البعدي ان السلوك الخطر بمتوسط (64.28) في العينة التجريبية. و بينت النتائج وجود فروق بين متوسطي العينة التجريبية في التعرف على السلوك الخطر في محيط الطريق، مع حجم تاثير بلغ (D=1.72)، و كذا وجود فروق بين متوسطي العينة التجريبية و العينة الضابطة لنفس الخاصية، بحجم تاثير (D=1.68)، و كلاهما يدل على حجم تاثير مرتفع لبرنامج تعليم سلامة الطرق للاطفال فيما يتعلق بالتعرف على السلوك الخطر في محيط الطريق. اما اطفال العينة الضابطة فلم يطرا على نتائجهم اي تغيير يذكر كما لم يسجل لية فروق بين القياسين. و هذا ما يؤكد ان البرنامج قد نجح في الوصول الى الهدف الذي صمم من اجله. The study aimed to propose and evaluate the effectiveness of "health education program to change risk behavior in child road user" based on giving children independence of mobility safely to and from school, focusing on reducing the ratio of road risk behaviors in children, and improve the child's ability to identify risk behavior. To verify its effectiveness, an experimental study was conducted from 26 November 2018 to 7 March 2019, at Ahmed Boukashal primary, in the city of Ngaous, and the school environment lacks a lot of infrastructure that protects children, the sample included 182 children within the age range 9-11 years old, with an average of 9.34 years, from the third, fourth and fifth grade primary, formed of close numbers of boys (89) and girls (93). The children of the sample travel to and from the school on foot by 39%, while 52.7% sometimes walk or use other means: car, motorcycle or bus, where the car is mostly used, the walking rate increases among older children and boys, boys walk by 50.6% more than girls those who walk by 28%. 41.7% of children reported that they had an accident during their school period, while the rate drops to 26.66% in children aged 9 years, and up to half borders among older children. The sample is split into two homogeneous groups: the first is experimental, on which we applied the program, the second: control group, we we did not apply the program. The pre-observation and pre-measurement results showed a height percentage of risk behavior in children by 86.60%, of which 60.32% are related to risk behavior linked to crossing the road, accompanied by an average level of identy risk behavior with the mean (57.05), with a significant differences in favor of older children and no differences were observed in relation to sex. While the post-measurement showed that the risk behavior decreased by a large margin by (28.48%), with a high level of identify risk behavior with mean (64.28) in the experimental group. A significant differences were found between the means scores of the experimental group in two applications (pre and post-evaluation) for identy risk behavior in environment road, with an effect size of (D=1.72), as well as differences between means of the experimental group and the control group for the same variable post-evaluation, and with size effect (D=1.68), both results indicate the high value of effect size, which mean impact of the children road safety education program in identifying risk behavior in the road environment, as for children in the control group, their results showed no change, and no difference between the two evaluations. This confirms that the program has successfully achieved the goal for which it was designed: program designed to teach children about road safety have achieve their effectiveness in terms of either an increase in children's knowledge about risk behavior and an improvement in children's behavior.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1375
Collection(s) :Sciences humaines

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Rafika Lakehal.pdffichier PDF13,42 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.