Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1113
Titre: دراسة لبعض المتغيرات المعرفية والوجدانية المرتبطة بالإتجاه نحو سلوك الغش الدراسي لدى الطالب الجامعي
Autre(s) titre(s): دراسة ميدانية ببعض أقسام جامعة باتنة
Auteur(s): بن مبارك, نسيمة
Mots-clés: المتغيرات المعرفية
الكفاءة الذاتية
الدافعية للإنجاز
المتغيرات الوجدانية
قلق المستقبل
التوجه نحو الحياة
الغش الدراسي
الطلبة الجامعيين
جامعة باتنة 1
Cognitive variables
Self-efficacy
Achievement motivation
Emotional variables
Future anxiety
Orientation toward life
Academic cheating
University students
University of Batna 1
Date de publication: 2021
Editeur: UB1
Résumé: The current study aimed to identify the university students ’trend towards the academic cheating behavior, as well as the differences between students in the trend toward school cheating according to gender and specialization, in addition to determine of some cognitive and emotional variables related to academic cheating among university students, and then to identify the level of both self-efficacy, achievement motivation, future anxiety, and orientation towards life among students with a positive trend towards academic cheating. The study hypotheses were : • We expect a negative trend towards the academic cheating behavior among the sample members. • There are no statistically significant differences on the trend towards academic cheating behavior among university students according to gender and specialization. • We expect the self-efficacy level to be moderate among students with a positive trend towards cheating. • We expect that the orientation towards life will be negative among the students with a positive trend towards cheating. • We expect the future anxiety level to be high among students with a positive trend towards cheating. • We expect that the achievement motivation level will be low among students with a positive trend towards cheating. • There is no correlation between the trend towards cheating behavior and both self-efficacy and achievement motivation among the sample members. • There is no correlation between the trend towards academic cheating behavior and both future anxiety and orientation towards life among the sample members. The purposive sample of this correlation and comparative study consisted of 159 students, selected from the university education stage (BA, Master 1-2) in scientific and literary disciplines (Psychology - low – Economiy - Technology) for the academic year 2019-2020. Study tools were : Academic cheating behavior questionnaire prepared by the researcher, Achievement motivation questionnaire prepared by Mahmoud Abdel Qader, Self-efficacy questionnaire prepared by Adel Al-Adl, Future anxiety questionnaire prepared by Al-Khalidi, and Orientation towards life questionnaire adopted by Badr Muhammad Al-Ansari. The results are : 1- The sample members show a positive trend towards academic cheating behavior. 2- There are no statistically significant differences in the trend towards cheating behavior among university students according to gender and specialization. 3- The self-efficacy level is average among the sample members. 4- The orientation towards life among the sample members is average. 5- The future anxiety level is high among students with a positive trend towards cheating. 6- The achievement motivation level is low among the sample members. 7 - There is no correlation between the trend towards cheating behavior and both self-efficacy and achievement motivation among the sample members. 8- There is no correlation between the trend towards cheating behavior and orientation towards life, while there is a correlation between the trend towards cheating behavior and future anxiety. هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على إتجاه الطلبة الجامعيين نحو سلوك الغش الدراسي وكذا معرفة الفروق بين الطلبة في الإتجاه نحو الغش الدراسي تبعا لمتغير الجنس والتخصص، بالإضافة إلى الكشف عن بعض المتغيرات المعرفية والوجدانية التي لها علاقة بالغش الدراسي لدى الطلبة الجامعيين، ومن ثم معرفة مستوى كل منها لدى الطلبة ذوي الإتجاه الإيجابي نحو الغش الدراسي. وقد إنطلقت الدراسة من الفرضيات التالية: - نتوقع وجود إتجاه سلبي نحو سلوك الغش الدراسي لدى أفراد العينة . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الإتجاه نحو سلوك الغش لدى الطلبة الجامعيين تبعا لمتغيري الجنس والتخصص. - نتوقع أن يكون مستوى الكفاءة الذاتية متوسطا لدى أفراد العينة ذوي الإتجاه الإيجابي نحو الغش. - نتوقع أن يكون التوجه نحو الحياة سلبيا لدى أفراد العينة ذوي الإتجاه الإيجابي نحو الغش. - نتوقع أن يكون مستوى قلق المستقبل مرتفعا لدى أفراد العينة ذوي الإتجاه الإيجابي نحو الغش. - نتوقع أن يكون مستوى الدافعية للإنجاز منخفضا لدى أفراد العينة ذوي الإتجاه الإيجابي نحو الغش. - لا توجد علاقة إرتباطية بين الإتجاه نحو سلوك الغش وكل من الكفاءة الذاتية والدافعية للإنجاز لدى أفراد العينة. - لا توجد علاقة إرتباطية بين الإتجاه نحو سلوك الغش وكل من قلق المستقبل والتوجه نحو الحياة لدى أفراد العينة. ولإختبار هذه الفرضيات تم إجراء دراسة طبقت على عينة الدراسة 159 طالب وطالبة تم إختيارهم (بطريقة قصدية بعد غربلة العينة المكونة من 195 طالب من مختلف المستويات (ليسانس، ماستر 2-1 في التخصصات العلمية والأدبية (علم النفس - حقوق - اقتصاد - تكنولوجيا) للموسم الدراسي 2019-2020. حيث تم إستخدام مجموعة من المقاييس والإستبيانات تمثلت في: إستبيان الغش الدراسي من إعداد الباحثة، مقياس الدافعية للإنجاز من إعداد محمود عبد القادر، مقياس الكفاءة الذاتية من إعداد عادل العدل، ومقياس قلق المستقبل من إعداد الخالدي، ومقياس التوجه نحو الحياة الذي قام بتعريبه بدر محمد الأنصاري. وقد تم الإعتماد في هذه الدراسة على المنهج الوصفي (الإرتباطي الفارقي)، ولمعالجة النتائج - إستخدمت عدة أساليب إحصائية وفق الحزمة الإحصائية SPSS2 في الأخير أسفرت الدراسة على النتائج التالية: 1- أظهر أفراد العينة إتجاها إيجابيا نحو سلوك الغش الدراسي. 2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الإتجاه نحو سلوك الغش لدى الطلبة الجامعيين تبعا - لمتغيري الجنس والتخصص. 3- مستوى الكفاءة الذاتية متوسط لدى الطلبة ذوي الإتجاه الإيجابي نحو الغش. 4- مستوى التوجه نحو الحياة لدى أفراد العينة متوسط. 5- مستوى قلق المستقبل مرتفع لدى أفراد العينة. 6- مستوى الدافعية منخفض لدى أفراد العينة. 7- لا توجد علاقة إرتباطية بين الإتجاه نحو سلوك الغش وكل من الكفاءة الذاتية والدافعية للإنجاز - لدى أفراد العينة. 8- تحققت الفرضية في جزئها الأول ألا وهي انه لا توجد علاقة إرتباطية بين الإتجاه نحو سلوك الغش والتوجه نحو الحياة، بينما لم تتحقق في جزءها الثاني حيث توصلت الدراسة إلى أنه توجد علاقة إرتباطية بين الإتجاه نحو سلوك الغش و قلق المستقبل.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1113
Collection(s) :Sciences humaines

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Nassima Benmebarek.pdffichier PDF4,05 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.