Résumé:
تھدف الدراسة التي بین أیدینا و الموسومة ب: "الكفاءات التعلمیة النحویة في مرحلة
التعلیم الثانوي، شعبة الآداب و الفلسفة أنموذجا - دراسة تقویمیة - إلى محاولة معرفة مدى
نجاح المقاربة بالكفاءات في جعل متعلم ھذه المرحلة قادرا على استغلال الموارد المتنوعة
المرتبطة بھاته المادة في المواقف التواصلیة المختلفة، و على جعله قادرا على تحقیق مبادئ
النحو الوظیفي و بالتالي معرفة مدى نجاح ھذه المقاربة في جعل متعلمي السنتین الثانیة
و الثالثة شعبة الآداب و الفلسفة ذوي كفاءات نحویة تمكنھم من إنشاء علاقات تواصلیة ناجحة،
سواء داخل المحیط المدرسي أو خارجه، كما تسعى إلى العمل على اكتشاف الثغرات - إن
وجدت - و العمل على تداركھا بالإشارة إلیھا، و محاولة تقدیم اقتراحات قد تصلح أن تكون
حلولا للإصلاح یمكن من خلالھا سد تلك الثغرات. The study in our hands, which is tagged with: “grammatical learning
competencies in secondary education, the Department of Arts and Philosophy as
a model - an evaluation study - aims to try to find out the extent of the success of
the competency approach in making the learner of this stage able to exploit the
various resources associated with this subject in various communicative
situations, And to make him able to achieve the principles of functional
grammar, and thus know the extent of the success of this approach in making the
second and third year learners of the Arts and Philosophy Division with
grammatical competencies that enable them to establish successful
communicative relationships, whether inside or outside the school environment,
and also seeks to work on discovering the gaps - if any. - Work to remedy them
by referring to them, and trying to present suggestions that may be suitable
solutions for reform through which those gaps can be filled.