Résumé:
The aim of this research is to explore the problematic hidden in the
relations between interpretation with the symbol and how signification is
produced, and its importance in the philosophy of one of the most famous
Muslim Sufi, he is Ibn Arabi whose presence is still influencing heavily Sufi
experiences and Islamic thought in general.
His importance is due, especially, to the manner he combined mind to
fiction, to inspiration and text, he is known by focusing on a set of subject
like language, symbol, perfect human, pantheism, religious doctrines,
religions ant the status of women in existence. Thus, his thought was
opened to several domains of interpretation. The research will try also to explore the problem of the exoteric and
esoteric, which is a central subject for all Sufi and especially in the thought
of Ibn Arabi who believes that anything in existence possesses an exoteric
appearance that is less important than its esoteric essence for Sufi who
believes in illumination. Follows, then, the discussion of what this problem,
of esoteric and exoteric, has generated as interpretations in contradiction
with the consensus, but also in opposition to Coran and Sunna.
This study with also explore procedures used by Ibn Arabi when interpreting
Coranic verses or Prophet sayings, we distinguish intrinsic procedures in
relation with language and symbol, an extrinsic procedures related to
situation and intertextuality.
Are also studied the aspects of interpretation in his two major works:
Elfoutouhat Elmakya and Fossos Elhekm.Finally, the researcher discusses
Ibn Arabi points of view in order to analyse according to Coran and Sunna
and even to Arabic language. حاول البحث التصدي الى اشكالية علاقة التاويل بالرمز و طرق انتاج الدلالة، و اهميتها في فلسفة واحد من ابرز المتصوفة الذين انجبتهم الحضارة الاسلامية، و هو ابن عربي الذي كان له و لا يزال حضور قوي و مؤثر في التجارب الصوفية و في الفكر الفلسفي عموما. و مما زاد هذا الامر تدعيما جمعه بين العقل و الخيال و الكشف و النص، و التركيز على موضوعات مثل اللغة و الرمز و الانسان الكامل و وحدة الوجود و المذاهب و الاديان و منزلة المراة من الوجود، الشيء الذي جعله ينفتح على مجالات تاويلية متعددة. كما حاول البحث القاء الضوء على قضية الظاهر و الباطن، و التي تشكل محورا اساسا عند المتصوفة عموما و في فلسفة ابن عربي على وجه الخصوص، الذي يعتقد ان لكل شيء ظاهرا ليس هو المقصود، و باطنا هو المعتبر عند ارباب الكشف، و هم المتصوفة. ثم ما انجز عن هذه القضية -- الظاهر و الباطن - من تاويلات مذمومة خالفت الاجماع بل القران و السنة. كما تعرض البحث الى الاليات التي وظفها ابن عربي عند تاويله للايات الكريمة و الاحاديث النبوية، من خلال اليات داخلية تتعلق باللغة و الرمز و الخيال، و اليات خارجية تتعلق بالمقام و التناص. كما اشار البحث الى مظاهر التاويل و تطبيقاتها من خلال كتابيه (الفتوحات المكية) و (فصوص الحكم). و اخيرا تطرق البحث الى اراء ابن عربي و تاويلاته ثم محاولة الرد عليها من خلال القران و السنة او حتى اللغة.