Résumé:
The research aims to compile, rank and analyse Magribian short narrative
stories from the 5th to the 11th centuries, in order to produce a comprehensive
resource not previously available. These short narrative storiesare wide and
versatile,fitting between the old Magribian prose and Magribian histories, which
were able, in this literary genre that mimics real life in various localities to
encompass the imaginary realist texts, mixed interest and originality of artistic
pleasure derived from the magic of storytelling and appeal. The research is
based on the description of Moroccanshort narrative stories for the definition
and properties specified in the literature. They were classified, subjecting their
models to study and analysis in order to identify components of narrative
discourseconstruction laws and technical literary characteristics.
I've tried through the chapters of this study to give Moroccan short
narrative story identity attributes and identify the most important kinds of
narrative (rare, excavating, dignity). I have also worked on the detection of the
most important features of the storytelling sentence structure, reaching
visualized motion to describe the most important foci of the storytelling
sentence,storytelling structure code. In addition, I have worked to determine
what distinguishes the important elements that form the narrative structure of
the shortstories that were analysed (time/place profile), as well asanalysing the
narration style. The goal of all that is to reconnect with prose heritage
awareness, the rehabilitation of Moroccan short stories and finally, to draw
attentionto the Moroccan authors of narrative art of high values. يمثل الخبر المجال القصصي الأوسع والأكثر تنوعا وغنى بين فنون النثر المغربي
القديم، وقد استطاعت مصنفات المغاربة في هذا النوع الأدبي أن تحاكي واقع الحياة
بمختلف نواحيها، بنصوص تماهى فيها الواقعي بالمتخيل، وامتزجت الفائدة والأصالة
بالمتعة الفنية النابعة من سحر الحكي وجاذبيته. ومن ثمة كان الهدف من هذا
البحث السعي إلى تكوين مدونة علمية خبرية تغطي الفترة الممتدة من القرن الخامس إلى
القرن الحادي عشر للهجرة، تقوم على وصف مصادر الأخبار المغربية، من أجل
التعريف بها وتحديد خصائص الأخبار التي تضمنتها، وتصنيف أنواعها، وإخضاع
نماذجها للدراسة والتحليل بغية الوقوف على مكونات الخطاب السردي فيها وقوانين بنائه
وتشكله، واستخلاص السمات الفنية للأخبار الأدبية المغربية.
لقد حاولت الباحثة من خلال فصول هذه الدراسة منح الخبر المغربي صفة الهوية
السردية، وتحديد أهم أنواعه السردية (النادرة، المنقبة، الكرامة)، كما عملت على الكشف
عن أهم سمات البنية الحكائية للخبر المغربي، إذ توصلت إلى وضع تصور إجرائي
لوصف أهم البؤر الحكائية التي قامت عليها بنية الحكي في المدونة، وعملت على تحديد
ما يميز أهم العناصر التي تشكلت منها البنية السردية للأخبار المدروسة (الزمان، المكان
الشخصية)، كما تطرقت الباحثة إلى دراسة اللغة السردية من حيث عنصري السارد
والأسلوب، والهدف من كل ذلك هو السعي لإعادة التواصل مع تراثنا النثري بوعي
جديد، ورد الاعتبار للخبر المغربي ومحاولة لفت الانتباه لما تزخر به مؤلفات المغاربة
من فن سردي رفيع وقيم