Résumé:
In recent years there were many studies about technological issues in
relation to teaching in general and to didactic of languages in
particular .In our study, we tried to deal with a part of research from
its technological character in relation to Arabic language in the
Algerian university which is new tools and technics. We have
constructed the problematic with scientific method in which we frame
within it the essential parts of the subject, which can be summarized in
investigation how exploiting the Algerian university for new
technologies in teaching Arabic language. نحصي في الآونة الأخیرة العدید من الدراسات التي تعنى بقضایا التكنولوجیا ذات الصلة
بالتعلیم بصفة عامة، وتعلیم اللغات بصفة خاصة. وفي دراستنا حاولنا أن ننظر في الطرح
من زاویة معینة من زوایا البحث في المعطى التكنولوجي، وطبیعة العلاقة التي تربطه
بتعلیمیة اللغة العربیة في الجامعة الجزائریة، من خلال تناول عنصر من عناصر تكنولوجیا
التعلیم في تعلیم اللغة العربیة، ویتمثل في الوسائل والتقنیات الحدیثة، وبنینا إشكالیة الدراسة
وفق منهجیة علمیة نؤطر بها عناصر الموضوع الأساسیة، وتتلخص في استقصاء مدى
استغلال الجامعة الجزائریة لتكنولوجیا التعلیم ممثلة في الوسائل والتقنیات الاتصالیة والرقمیة
الحدیثة في عملیة تعلیم اللغة العربیة.