Résumé:
This study tries to trace the growth of Grammar Universal
Theory of the American linguist Avram Noam Chomsky since the
knowldge revolution that he created in 1950s in the linguistics field
with his first book which is named « Syntactic Structures » until it
reached to it’s current form, after forty years of search,
modifications and additions. Indeed, this study has sought to
introduce the concept of the Grammar Universal as total as stated
by it’s owner. And then highlight the epistemological foundations
which Chomsky relied on to build his linguistic edifice through the
stages of the construction of his theory. This study also aims to display the innate theory which was
created by Chomsky to interpret the acquisition of language
through what he calls « The Language Acquisition Device ». And it
has sought as well to present the other trends in acquisition of
language, such as the Behavior Theory of the American
psychologist Skinner, and the structural direction of the Swiss
psychologist Jean Piaget. Infact, this study attempted to show
that Chomsky has changed the topic of research in linguistics
which was stated since Du Saussure to the structure of the
American distributionists such as Bloemfeid and Zilg Hars, and he
transfered it from description to diving into the minds of people to
reveal their language. He switched the linguistic studies from
description to interpretation, he simply sought to interpret the
mechanism of the occurrence of speech, he also offered several
theories serving the central theory of "Universal Grammar", and
established several principles claimed that they are partnership
between all the languages of humanity, but what the languages
differ about he has named them the parameters.
To achieve these goals this study adopted on the descriptive
approach to describe the linguistic thought of Chomsky which
based on the philosophical and biological foundations, and then I
have analyzed and discussed his thought. This study has reached to several conclusions, the most
important of which is that children do not acquire their language by
means of automatic simulation of the linguistic materials that they
receive from their environment, and the intelligence does not
contribute to the acquisition of language. As that the transfer of the
research topic in linguistics from description to interpretation made a
lot of experimental sciences such as neuroscience and genetics in the
Western world based on Chomsky's theories to analyze some
pronunciation and speech disorders such as Aphasia and to explain
how a child can acquire his or her language as well. تعنى هذه الدراسة بمحاولة تتبع تطور نظرية النحو الكلي عند صاحبها اللغوي الامريكي افرام نعوم تشومسكي و ذلك منذ الثورة المعرفية التي احدثها في الخمسينيات في علم اللسانيات مع اول مؤلف اقتحم به هذا المجال بقوة و هو "البنى التركيبية" الى ان استوت هذه النظرية على سوقها بعد اربعين سنة من البحث و التعديل و الاضافات. و قد سعت هذه الدراسة الى تقديم مفهوم النحو الكلي كما جاء به صاحبه، ثم الى ابراز الاسس الابستمولوجية التي استقى منها تشومسكي اراءه اللغوية عبر مراحل بنائه لهذه النظرية. كما تهدف هذه الدراسة لتبيان النظرية الفطرية التي فسر بها تشومسكي اكتساب الاطفال للغة عبر ما يسميه بجهاز اكتساب اللغة، و قد عرضت ايضا الاتجاهات الاخرى التي خالفها في رؤاها مثل الاتجاه السلوكي الذي يتزعمه عالم النفس الامريكي سكينر، و الاتجاه البنيوي الذي يتزعمه عالم النفس السويسري جان بياجيه. و قد حاولت هذه الدراسة ان تبين ان تشومسكي حول موضوع البحث في اللسانيات منذ بنيوية سوسير حتى بنيوية التوزيعيين الامريكيين امثال بلومفليد و زيلغ هارس، و نقلها من مجرد الاكتفاء بوصف المنطوق الى الغوص في اغوار اذهان البشر للكشف عن ماهية لغتهم و بذلك نقل المنهج المتبع في الدراسات اللسانية من الوصف الى التفسير، فهو ببساطة سعى لتفسير الية حدوث الكلام، فجاء بعدة نظريات فرعية خادمة للنظرية المركزية "نظرية النحو الكلي" و ارسى عدة مبادئ زعم انها شراكة بين جل اللغات الانسانية، اما ما اختلفت فيه اللغات فقد اطلق عليه باسم المتغيرات او الوسائط، و قد اعتمدت هذه الدراسة بلوغ هذه الاهداف التي سعت اليها المنهج الوصفي حيث بنت مباحثها على نقل ووصف فكرتشومسكي اللغوي القائم على اسس فلسفية و نفسية و بيولوجية ثم قامت بتحليله و مناقشته. و قد توصلت هذه الدراسة الى عدة نتائج اهمها: ان الاطفال لا يكتسبون لغتهم عن طريق المحاكاة الالية لما يتلقونه من مواد لغوية من محيطهم، و ان الذكاء لا دخل له في اكتساب اللغة، كما ان نقل موضوع البحث في اللسانيات من الوصف الى التفسير ادى الى بكثير من العلوم التجريبية كعلوم الاعصاب و الوراثة في العالم الغربي بالاستناد الى نظريات تشومسكي لتحليل بعض عيوب النطق و امراض الكلام كالافازيا و لتفسير كيفية اكتساب الطفل للغته ايضا.