Résumé:
تهدف هذه الورقة إلى التّعرّف على طبيعة أخلاقيات الوظيفة العموميّة داخل النّظام الإداريّ وواقعها وسبل تفعيلها وأيضا تأثيرها في تحسين الأداء وانعكاس ذلك على مستوى تقديم الخدمة العامّة، حيث تحتلّ الأخلاقيات أهمّية بالغة بالنّسبة للإدارة وبالأخص للموظّف والمواطن وللمجتمع بشكل عام ممّا يوجب تحديد الإطار القانونيّ لها وتنميتها وتجسيدها ميدانيا لتحسين الخدمات العامّة.This paper aims to identify the nature of the public service ethic within the administrative system and reality and ways to activate it, and also impact on improving performance, reflected on the level of public service delivery, where ethics occupies extremely important for administration and especially for the employee, and the citizen and society of which requires identifying its legal framework and development and reflected on the ground to improve public service .