Résumé:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على توزيع مصادر فعالية الذات و تطورها عند الطفل حسب عاملي السن و الجنس، و قد جاءت بشكل دراسة تطورية مستعرضة لذلك انتهج المنهج الوصفي المقارن، و قد صمّم لهذا استبيان مصادر فعالية الذات و طبّق على 56 طفلا تتوزع أعمارهم بين 8-14سنة. و قد خلصت النتائج بعد المعالجة الإحصائية إلى توزيع متباين بين الذكور و الإناث على ثلاث مراحل (من 8 إلى10سنة، من10إلى 11 سنة، من 11 إلى 14 سنة) و التي تتناسب مع كل مرحلة عمرية، و هذا حسب ما تفرضه الطبيعة الانسانية و الحاجات الأساسية الخاصة بكل جنس و بكل مرحلة. غير أن نقطة التقاطع بين جميع المعطيات هي تلك التي تشير إلى أن أهم مرحلة عمرية لاكتساب مصادر الفعالية و استثمارها في عمر (8-10) سنة، و دعمها أو السعي لتطويرها من عمر (11-14)سنة، حيث أن الذكور و الاناث يشتركان في نفس المستوى تقريبا من استغلال مصادر الفعالية في سن 13
The present study aims to identify the relationship between the development of self-efficacy and the factors: age and sex, through a transversal developmental approach, having the comparative descriptive method as a method of study. To do this, we designed a self-efficacy resource questionnaire whose psychometric characteristics have been validated. Our sample is composed of 56 children (8-14 years) divided symmetrically between girls and boys. Our results after statistical analysis show that the development of self-efficacy changes with age slightly in favor of boys. We notice an evolution of self-efficacy between (8-10 years) then a slight stop between (10-11 years) and a resumption of rise (11-14 years), where the two sexes meet at the same level and investment. similarly from the same self-efficacy resource at the age of 13.