Résumé:
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على نسبة انتشار اضطرابات النطق لدى تلاميذ السنة الأولى ابتدائي بمدينة ادرار، وللتعرف على أكثر أنواع اضطرابات النطق انتشاراً بين هؤلاء التلاميذ، وتكونت عينة الدراسة من (281) تلميذ وتلميذة من تلاميذ السنة الأولى ابتدائي بمدينة ادرار، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي كمنهج ملائم لجمع البيانات، واستخدمت الباحثتان اختبار النطق المصور من إعداد الباحثة ( زينب حسين سعدان 2016) وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن نسبة انتشار اضطرابات النطق بين تلاميذ السنة الأولى ابتدائي بمدينة ادرار بلغت (%3.91)، وكان اضطراب الإبدال الأكثر شيوعاً بين أولئك التلاميذ وذلك بنسبة بلغت (9.19%)، يليه اضطراب التشويه بنسبة (8.87%)،ثم اضطراب الحذف بنسبة (3.57%)، وفي المرتبة الأخيرة جاء اضطراب الإضافة بنسبة (2.27%.)، وأن أكثر الأصوات اضطراباً لدى تلاميذ السنة الأولى بمدينة ادرار هو حرف (ر) بنسبة بلغت (1.81%)، وأوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بالأطفال ذوي اضطرابات النطق وذلك بتوفير أخصائيي النطق على مستوى الصحة المدرسية لمدينة ادرار من أجل الكشف والتدخل المبكر، لتحسين مستوى النطق لديهم من خلال البرامج العلاجية والتدريبية، وإجراء العديد من الدراسات التي تتضمن الكشف والتعرف عن التلاميذ ذوي اضطرابات النطق.
The current study aimed to identify the prevalence of articulation disorders in first-year primary pupils in the city of Adrar. To identify the most prevalent types of articulation disorders among these pupils, the study sample consisted of 281 male and female pupils in the first grade of primary school in Adrar city. The study relied on the descriptive approach as the appropriate method for data collection, and the researchers used the articulation test designed by the researcher (Zainab Hussein Saadan 2016). The results of the study found that the prevalence of articulation disorders among first-year pupils in the city of Adrar reached 3.91%. The most common disorder was substitution by 9.19%, followed by distortion disorder at 8.87%, and then deletion disorder by 3.57%. Finally, there was the addition disorder by 2.27%. The most disordered phoneme among first-year pupils in the city of Adrar is the letter (R) by 1.81%. The study recommended that attention should be paid to children with articulation disorders by providing speech therapist at the school health level in the city of Adrar in order to detect and intervene early, to improve their articulation level through therapeutic and training programs, and to conduct several studies involving identifying pupils with articulation disorders.