Résumé:
This study aims to describe the reality of the integration of social responsibility within
the functional practices, by deepening into the philosophy and practice of companies
voluntarily engaged in the CSR methodology and selected as leading companies in this
approach in Algeria, by ISO under the RS MENA project representted by (Sasace, Nca
Rouiba Cttp). The study problem was identified in a key question: " To what extent do the
companies in the study adopt a strategic orientation that promotes the concept of social
responsibility from a voluntary practice to a broader integration and application within their
functional practices"?
The study was divided into two parts, the theoretical part tackled the conceptual and
strategic framework of the concept of social responsibility within the academic literature, the
total and partial requirements required to integrate social responsibility into a functional
framework and related problems. While The practical part focused on analyzing the Algerian
business environment and analyzing the internal environment of the companies in question.
Interviews , content analysis method, descriptive statistical, Strategic analysis (SWOT), the
quadratic model of social responsibility and logical approach of the strategy were used as a main
tools to obtain the informations and descriptive analysis. The results have shown that the
companies under study do not adopt any strategic orientation to promote the concept of social
responsibility from a voluntary practice to a broader integration and application within functional
practices, as a result of the absence of a functional strategy that adopts the application of social
responsibility indicators within functional practices, The environmental concept which overcame
the model of initiatives, and not to depart from compliance with the laws to the concept of giving
to development, and the circumstances and reasons that prevent the integration of social
responsibility within the functional practices are the result of the business environment,
Philosophy of Senior Management and As well as the reasons for each function and the most of
it are managerial, The weakness of the current internal environment does not allow the adoption
of any practical evidence of social responsibility at the level of each function. In assessing these
results, make sure that the problem is internal and a real administrative problem can not be
ignored. By instilling a culture of social responsibility and increasing its conviction as an
approach within the planning and strategic thinking of companies and moving from nonmanagerial
management (socially responsible) to directed management (socially responsible). تهدف هذه الدراسة إلى وصف واقع إدماج المسؤولية الاجتماعية ضمن الممارسات الوظيفية من
خلال التعمق في فلسفة وممارسة المؤسسات المنخرطة طوعيا في منهج المسؤولية الاجتماعية والمختارة
ممثلة في RS MENA كمؤسسات قائدة لهذا النهج بالجزائر من طرف منظمة الإيزو في إطار مشروع
ولقد تحددت مشكلة الدراسة في سؤال رئيسي " إلى أي مدى تنتهج (Sasace, Nca Rouiba, Cttp)
المؤسسات محل الدراسة توجه استراتيجي يتبنى ترقية مفهوم المسؤولية الاجتماعية من مجرد ممارسة
طوعية إلى إدماج وتطبيق أوسع ضمن ممارساتها الوظيفية؟
وعليه تم تقسيم الدراسة إلى جزء نظري وآخر تطبيقي، تناول الجزء النظري الإطار المفاهيمي
والاستراتيجي لمفهوم المسؤولية الاجتماعية ضمن الأدب الأكاديمي والمتطلبات الكلية والجزئية اللازمة
لإدماج المسؤولية الاجتماعية في إطار وظيفي والإشكالات المرتبطة بها، في حين ركز الجانب التطبيقي
على تحليل بيئة الأعمال الجزائرية وتحليل البيئة الداخلية للمؤسسات محل الدراسة. شكلت المقابلات
والنموذج الرباعي (SWOT) الاستبانة، أسلوب تحليل المحتوى، الإحصاء الوصفي، التحليل الاستراتيجي
للمسؤولية الاجتماعية، إضافة إلى المدخل المنطقي للإستراتيجية أهم الأدوات المستخدمة في الحصول
على المعلومات والتحليل الوصفي. ولقد أظهرت النتائج أن المؤسسات محل الدراسة لا تنتهج أي توجه
استراتيجي يتبنى ترقية مفهوم المسؤولية الاجتماعية من مجرد ممارسة طوعية إلى إدماج وتطبيق أوسع
ضمن ممارساتها الوظيفية، نتيجة غياب إستراتيجية وظيفية تتبنى تطبيق مؤشرات المسؤولية الاجتماعية
ضمن الممارسات الوظيفية مع وجود المفهوم البيئي الذي طغى على نموذج المبادرات وعدم خروجها عن
الإذعان للقوانين إلى مفهوم العطاء للتنمية، كما أن الظروف والأسباب التي تقف حائلا دون إدماج
المسؤولية الاجتماعية ضمن الممارسات الوظيفية هي نتاج بيئة الأعمال وفلسفة الإدارة العليا وكذا أسباب
متعلقة بكل وظيفة والتي أغلبها إدارية وأن ضعف البيئة الداخلية الراهنة لا يسمح بتبني أي دليل عملي
للمسؤولية الاجتماعية على مستوى كل وظيفة، وبتقييم هذه النتائج تأكد أن المشكل داخلي والمشكلة إدارية
حقيقية لا يمكن تجاهلها، يتطلب استبدال النموذج التقليدي في الإدارة بنموذج آخر متعدد الأبعاد يعنى
بترسيخ ثقافة المسؤولية الاجتماعية وزيادة الاقتناع بها كنهج ضمن التخطيط والتفكير الاستراتيجي
للمؤسسات والانتقال من الإدارة غير الإدارية (المسؤولة اجتماعيا) إلى الإدارة الموجهة (المسؤولة
اجتماعيا)