Résumé:
الغاية من هذه المقالة هي إثبات أهمّية اعتبار الصّلح بعد صدور الحكم النّهائي، وآثاره الإيجابيّة على المتخاصمين وجهة التّحاكم -على السّواء- التزاما بأحكام الشّريعة الإسلاميّة، وكذا مسايرة لأهمّ التّشريعات والسّياسات الجنائيّة المعاصرة، وتوصيات المختصّين الّتي تهدف إلى التّقليل من العقوبات التّقليديّة للحدّ الأدنى. وقد توصّلت هذه الدّراسة إلى أنّ الشّريعة الإسلاميّة لم تحدّد للصّلح أمدا معيّنا إلاّ في مسائل محدودة يمكن تحديدها وامتثالها بسهولة، كما تسير أغلب الآراء القانونيّة الحديثة إلى اعتبار الصّلح أثناء التّقاضي وبعد صدور الأحكام النّهائيّة، وقد تبنّت هذا الاتّجاه الكثير من القوانين المعاصرة، بينما لا يزال القانون الجزائي الجزائري يمنع من الصّلح أثناء المحاكمة وبعد صدور الحكم النّهائي دون حجّة معتبرة، بل إنّ هذا الرأي في الغالب مبني على تخوّفات وظنون أكثر من كونها أدلّة وبراهين واقعيّة. The aim of this article is to affirm the importance of considering the conciliation after the final judgement, and its positive effects on equally the disputers and the court, on the basis of the Islamic law (sharia), while coping with the most significant modern criminal policies and the experts recommendations whose objective is to lessen the traditional penalties of the minimum. This study has concluded that the Sharia has not defined a certain duration, only in some limited cases that can be easily determined. Not to mention that most of modern legal doctrines tend to consider conciliation within the trial and after the final judgement, as several modern codes have adopted this tendency. While the algerian penal law is still forbidden the conciliation within the trial and after the final judgement without reasonable argument, this opinion is mostly built upon fear and skepticism more than actual arguments and proofs.