Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
شنه, آسیة |
|
dc.date.accessioned |
2020-11-18T14:46:13Z |
|
dc.date.available |
2020-11-18T14:46:13Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/416 |
|
dc.description.abstract |
This research treated how to apply marketing in the university since it is considered an effective
mechanism in supporting the creation of an entrepreneurial university, and it interested at answering five
partial questions . The research tried to treat the problematic question through putting a theoretical
perception for an entrepreneurial orientation university outputs marketing in first stage. By moving to
field study in a second stage, the readiness extent of the Algerian university in general and Batna1
university in particular has been searched, in order to adopt the suggested model. The research used both
deductive and inductive approaches, as it has been essentially based on the interview as a study tool, by
targetting a sample of 12 interviewers representing a number of administrative levels and scientific
specialties at Batna1 university.
The research results showed that the marketing model in the economic entreprises can be adapted
and applied at the university. As it confirmed that there is a positive recognition of the Algerian
universities switch to entrepreneurial ones must by the responsible ministry. On the level of Batna 1
university, the results confirmed that the university owns a considerable capabilities to be developped to
entrepreneurial university, as there is a possibility to report the marketing project at the university, and its
entrepreneurial orientation may support this project. Depending on the induction, the research confirmed
that marketing contributes to entrepreneurial university creation, by applying marketing practices on its
outputs, in order to activate the relationship between it and its external environment. عالج هذا البحث كیفیة تطبیق التسویق في الجامعة باعتباره آلیة فعالة تدعم إنشاء جامعة ریادیة،
واهتم بالإجابة على خمسة أسئلة جزئیة. حاول البحث معالجة الإشكالیة من خلال وضع تصور نظري
لتسویق مخرجات جامعة ذات توجه ریادي في مرحلة أولى. وبالانتقال إلى الدراسة المیدانیة، في مرحلة
ثانیة، تم بحث مدى جاهزیة الجامعة الجزائریة بشكل عام وجامعة باتنة 1 بشكل خاص لتبني النموذج
المقترح. استعمل البحث المنهجین الاستنباطي والاستقرائي. كما تم الاعتماد على المقابلة بشكل أساسي
كأداة للدراسة، عبر استهداف عینة من 12 مبحوثا مثلوا عدة مستویات إداریة وتخصصات علمیة في
. جامعة باتنة 1
أظهرت نتائج البحث أنه یمكن تكییف نموذج التسویق في المنظمات الاقتصادیة وتطبیقه على
الجامعة. كما أكدت على أن هناك إدراك ایجابي من قبل الوزارة الوصیة بوجوب تحول الجامعات الجزائریة
إلى جامعات ریادیة. وعلى مستوى جامعة باتنة 1، أكدت النتائج أن الجامعة تملك إمكانیات معتبرة للتطور
إلى جامعة ریادیة، كما توجد إمكانیة لتقریر مشروع التسویق في الجامعة وأن توجهها الریادي یمكن أن
یدعم هذا المشروع. وبالاعتماد على الاستقراء، أكد البحث على أن التسویق یساهم في إنشاء جامعة ریادیة
من خلال تطبیق الممارسات التسویقیة على مخرجاتها لتفعیل العلاقة بینها وبین بیئتها الخارجیة. |
fr_FR |
dc.publisher |
UB1 |
fr_FR |
dc.subject |
تسویق مخرجات الجامعة |
fr_FR |
dc.subject |
الجامعة الریادیة |
fr_FR |
dc.subject |
التوجه الریادي للجامعة |
fr_FR |
dc.subject |
الوظیفة الثالثة للجامعة |
fr_FR |
dc.subject |
الجامعة الجزائرية |
fr_FR |
dc.subject |
جامعة باتنة 1 |
fr_FR |
dc.subject |
Marketing outcomes of the university |
fr_FR |
dc.subject |
Entrepreneurial University |
fr_FR |
dc.subject |
Entrepreneurial orientation of the university |
fr_FR |
dc.subject |
Third mission of the university |
fr_FR |
dc.subject |
Algerian University |
fr_FR |
dc.subject |
University of Batna 1 |
fr_FR |
dc.title |
التسویق كآلیة لإنشاء جامعة ریادیة بالجزائر |
fr_FR |
dc.title.alternative |
دراسة میدانیة بجامعة باتنة 1 |
fr_FR |
dc.type |
Thesis |
fr_FR |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée