Dépôt DSpace/Manakin

التسویق كآلیة لإنشاء جامعة ریادیة بالجزائر

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author شنه, آسیة
dc.date.accessioned 2020-11-18T14:46:13Z
dc.date.available 2020-11-18T14:46:13Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/416
dc.description.abstract This research treated how to apply marketing in the university since it is considered an effective mechanism in supporting the creation of an entrepreneurial university, and it interested at answering five partial questions . The research tried to treat the problematic question through putting a theoretical perception for an entrepreneurial orientation university outputs marketing in first stage. By moving to field study in a second stage, the readiness extent of the Algerian university in general and Batna1 university in particular has been searched, in order to adopt the suggested model. The research used both deductive and inductive approaches, as it has been essentially based on the interview as a study tool, by targetting a sample of 12 interviewers representing a number of administrative levels and scientific specialties at Batna1 university. The research results showed that the marketing model in the economic entreprises can be adapted and applied at the university. As it confirmed that there is a positive recognition of the Algerian universities switch to entrepreneurial ones must by the responsible ministry. On the level of Batna 1 university, the results confirmed that the university owns a considerable capabilities to be developped to entrepreneurial university, as there is a possibility to report the marketing project at the university, and its entrepreneurial orientation may support this project. Depending on the induction, the research confirmed that marketing contributes to entrepreneurial university creation, by applying marketing practices on its outputs, in order to activate the relationship between it and its external environment. عالج هذا البحث كیفیة تطبیق التسویق في الجامعة باعتباره آلیة فعالة تدعم إنشاء جامعة ریادیة، واهتم بالإجابة على خمسة أسئلة جزئیة. حاول البحث معالجة الإشكالیة من خلال وضع تصور نظري لتسویق مخرجات جامعة ذات توجه ریادي في مرحلة أولى. وبالانتقال إلى الدراسة المیدانیة، في مرحلة ثانیة، تم بحث مدى جاهزیة الجامعة الجزائریة بشكل عام وجامعة باتنة 1 بشكل خاص لتبني النموذج المقترح. استعمل البحث المنهجین الاستنباطي والاستقرائي. كما تم الاعتماد على المقابلة بشكل أساسي كأداة للدراسة، عبر استهداف عینة من 12 مبحوثا مثلوا عدة مستویات إداریة وتخصصات علمیة في . جامعة باتنة 1 أظهرت نتائج البحث أنه یمكن تكییف نموذج التسویق في المنظمات الاقتصادیة وتطبیقه على الجامعة. كما أكدت على أن هناك إدراك ایجابي من قبل الوزارة الوصیة بوجوب تحول الجامعات الجزائریة إلى جامعات ریادیة. وعلى مستوى جامعة باتنة 1، أكدت النتائج أن الجامعة تملك إمكانیات معتبرة للتطور إلى جامعة ریادیة، كما توجد إمكانیة لتقریر مشروع التسویق في الجامعة وأن توجهها الریادي یمكن أن یدعم هذا المشروع. وبالاعتماد على الاستقراء، أكد البحث على أن التسویق یساهم في إنشاء جامعة ریادیة من خلال تطبیق الممارسات التسویقیة على مخرجاتها لتفعیل العلاقة بینها وبین بیئتها الخارجیة. fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject تسویق مخرجات الجامعة fr_FR
dc.subject الجامعة الریادیة fr_FR
dc.subject التوجه الریادي للجامعة fr_FR
dc.subject الوظیفة الثالثة للجامعة fr_FR
dc.subject الجامعة الجزائرية fr_FR
dc.subject جامعة باتنة 1 fr_FR
dc.subject Marketing outcomes of the university fr_FR
dc.subject Entrepreneurial University fr_FR
dc.subject Entrepreneurial orientation of the university fr_FR
dc.subject Third mission of the university fr_FR
dc.subject Algerian University fr_FR
dc.subject University of Batna 1 fr_FR
dc.title التسویق كآلیة لإنشاء جامعة ریادیة بالجزائر fr_FR
dc.title.alternative دراسة میدانیة بجامعة باتنة 1 fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte