Résumé:
This work is an attempt to reach the Augustinian philosophical narrative,
which was eradicated by the religious language, and to highlight the position
of the quizzical mind in his works, in which he dealt with many religious
concepts, which are the center of his Christian philosophy: As sin, evil,
conflict is an motive of history, man of origin and man of new, sin is the first
human attempt to rebel against eternal submission and to reach power, and
evil cannot be spoken of as a substance, but we have moved to a fundamental
idea: The triviality of evil; the motive of history is not divine care but conflict.
In the light of these religious concepts, I tried to extract the philosophical
aspect from it to confirm the argument that I started from, which is that
Augustine started from the mind to reach the faith;be reasonable to believe
and then believe to be reasonable. يعد هذا العمل محاولة للوصول إلى الطرح الفلسفي الأوغسطيني الذي طمسته اللغة الدينية، وإبراز
مكانة العقل السؤول في أعماله التي تناول فيها العديد من المقولات الدينية، والتي تعتبر ناظم فلسفته المسيحية:
كالخطيئة، الشر، الصراع محركا للتاريخ، الإنسان الأصل والإنسان الجديد، فالخطيئة هي محاول الإنسان الأول
للتمرد على الخضوع الأبدي وطمعا في الوصول إلى السلطة، والشر لا يمكن الحديث عنه كجوهر بل نقلنا
لفكرة جوهرية هي تفاهة الشر، أما المحرك التاريخ فليست العناية الإلهية وإنما هو الصراع.
انطلاقا من هذه المفاهيم الدينية حاولت استخراج الجانب الفلسفي منها لتأكيد الطرح الذي انطلقت
منه والمتمثل في كون أوغسطين انطلق من العقل للوصول إلى الإيمان؛ تعقل كي تؤمن ثم آمن كي تتعقل.