Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى معالجة موضوع الاتحاد الأوروبي و المسائل الأمنية في ظل صعود التيارات
السياسية اليمينية، و ذلك للصعود البارز لأحزاب اليمين المتطرف في أوروبا و الذي تجسد من خلال تنامي
حصتها في البرلمان الأوروبي و في عدد من برلمانات كبرى الدول العضو في الاتحاد الأوروبي مثل:
فرنسا، ايطاليا، بريطانيا –قبل الانسحا ب-، فضلا عن تنامي دوره بشكل واضح في دول أخرى مثل
المجر و اليونان، و هذا الصعود كان لابد و أن يلقي بتأثيراته على سياسة الاتحاد الأوروبي تجاه المسائل
ذات البعد الأمني في مفهومه الموسع، و عليه انطلقت الدراسة من الإشكالية التالية: إلى أي مدى يعتبر
صعود التيارات السياسية اليمينية في الاتحاد الأوروبي مراجعة للأجندة الأمنية في صيغتها الموسعة؟
و بهدف معالجة هذه الإشكالية قدمت الدراسة فرضيتين، ترى الفرضية الأولى أنه "بقدر ما تصادمت
الأفكار و المصالح بين دول الاتحاد و أحزاب اليمين المتطرف الموجودة داخلها بقدر ما شكل ذلك مجموعة
من التحديات و التأثيرات على مؤسسات الاتحاد الأوروبي و سياساته اتجاه المسائل الأمنية"، أما الفرضية
الثانية فترى أنه "لا يعتبر تنامي اليمين المتطرف مسعى إصلاحيا للأجندة الأمنية الموسعة في الاتحاد
الأوروبي بل انتكاسة للأوربة و للنهج الأوروبي في معالجة المسائل ذات البعد الأمني".
كما اعتمدت الدراسة للوصول إلى نتائج و الإجابة على الإشكالية و اختبار الفرضيات على المدخل
النسقي و المقاربة الليبرالية المؤسساتية، و خلصت الدراسة إلى نتيجة مفادها أن اليمين المتطرف يعتبر
تهديدا للأمن و الاستقرار السياسي داخل الاتحاد الأوروبي، و ذلك نظرا للتأثيرات التي تمارسها أحزاب
اليمين المتطرف داخل مؤسسات الاتحاد الأوروبي- البرلمان الأوروبي و المفوضية، كذلك التأثير على أهم
مقومات بلدان الاتحاد الأوروبي و هي الديمقراطية، بالإضافة إلى التأثير الذي تمارسه على سياسات
الاتحاد تجاه الهجرة، المسائل الاقتصادية و الاجتماعية –سيما في مجال الصحة-، و أيضا على المسائل
ذات البعد الايكولوجي. This study aims to address the issue of the European Union and security
issues in light of the rise of right-wing political spectrum, due to the stupendous
rise of the far-right parties in Europe, mainly through their growing percental
share in the European Parliament and in a number of the parliaments of key
member states of the European Union, such as: France, Italy, Britain - before the
withdrawal - and its clearly growing role in other countries such as Hungary and
Greece. This rise should have had its impact on the policy of the European
Union towards issues of a security dimension in its expanded meaning.
Accordingly, the study started from the following central question: To what
extent is the rise of right-wing political spectrum in the EU is considereda
revision of the security agenda in its expanded form?
In order to address this problem, the study presented two hypotheses. The
first hypothesis considers that "the more ideas and interests clashed between the
countries of the Union and the extreme right-wing parties within them, the more
it formed a set of challenges and influences on the institutions and policies of the
European Union towards security issues". The second hypothesis considers that
the rise of the extreme right is not considered a reformist enterprise for the
expanded security agenda in the European Union, but rather a relapse for the
Europeanproject and the European approach to address all issues of security or
securitizedcharacter.
I have used systemic approach and the institutional liberal approach to
examine these assumptions. The study concluded that the extreme right is
considered a threat to security and political stability within the European Union,
given the impact of the presence of extreme right parties within the European
Union institutions - the European Parliament and the Commission, as well as the
effects of their surgewithin key EU members onsocietal stability and democracy
itself, furthermore the impacts on Union's policies towards immigration,
economic and social issues - especially on health policy - and finally also on all
issues with ecological implications.