Résumé:
البحث المقدم مجهود تعهد درسي لإشكالية القراءة التي يقدمها أركون حول النص القرآني
ضمن منتجه الفكري، بهدف التعرف على طبيعة هذه القراءة، و مبرراتها، و أهدافها و عوائقها من
منظوره، و محاولة الإجابة على ما إذا كانت تداعيات المعاصرة تفتر ض هذا النوع و النمط من
القراءات؟ ليتم تحصيل إطار معرفي علمي يسمح بتحقيق التراكم الدرسي المطلوب، الشارح لمسوغات الاتجاهات المعاصرة التي تبناها أركون و غيره، حول قضايا الوحي و نصوصه، و التراث،
و ممارسة تقويمات نقدية أكثر تخصصية في مجال نقد القراءة المعاصرة للنصوص القرآنية،
و تحديد أثر تأويلاتها على مضامينها العقدية.
و قد تعين ترتيب جهود البحث في مقدمة و ثلاثة فصول؛ خصص أولها لرصد ظروف النشأة و مسار التعلم، و رصد الروافد الفاعلة في تشكيل الفكر الأركوني، و كيفية انعكاسها في مقولتي:
نقد العقل الإسلامي، و الإسلاميات التطبيقية. و تناول الفصل الثاني مسألة الوحي، و الوحي القرآني خصوصا، و مفهوم النص، كما يقدمها الفكر الإسلامي، و الفكر الأركوني. و بحث الفصل الث مفاصل الثالث قراءة النص القرآني عند أركون، من جهة تحديد دلالتها اللغوية و الاصطلاحية، و ما تعلق بمقوماتها و مفهومها عند أركون، و أوجهها الثلاثة، التي طالت في وظيفيتها و إجرائيتها
النص القرآني (تاريخيا، و ألسنيا، و أنثربولوجيا).
تم تناول جميع ما ذكرنا بمنهج وصفي تحليلي نقدي، أثمر جملة من النتائج العامة و الخاصة؛
منها أن قراءة النص القرآني عند أركون تعني الوصول إلى ذروة ما تمليه التاريخية و الألسنية
و الأنثربولوجية في تفكيك هذا النص، و نزع البداهة و القداسة عنه، و قد عبرت هذه الصيغ الثلاثة في
العموم عن أنواع القراءة التي يقدمها، من خلال تحليلات و تفصيلات درسية متكررة، أخذت
طابع التجميع و الترتيب لرؤى و تصورات و توجهات بحثية مقتطعة من منتج الفكر الغربي، مغذاة
ببعض عناصر الفكر الإسلامي في ذلك. و قد أفادت نماذجها التطبيقية – عنده - تحقيق دراسات
قرآنية بمنظور معاصر، قابلة للاخذ و الرد لما تضمنته من محاذير، و أن مشروعه الفكري هو خلاصة
رؤاه و تصوراته، المنتظمة في عناوين مؤلفاته، الناتجة عن تضافر التنشئة، و ملاحظته لتاريخ الواقع،
و تطوراته، و محصلة مقروء ضمن مسارٍ دراسي و مهني.
و قد أظهرت نتائج هذه القراءة تحييدها للمقدس، و تجاوزها التيولوجي بشكل خاص، و غموض
رؤيتها حول النص القرآني، و من ثم افتقارها في تطبيقاتها القرائية إلى مراعاة مدى ملائمة المناهج التي
تقترحها لطبيعة نصوص الوحي و خصوصيتها. و في جميع هذا ما يستدعي النظر. Research provided effort pledge study to Arkun's reading problem about the
Quranic text within his intellectual product to identify the nature, rationale,
objectives, and obstacles of this reading from his perspective and to try to answer
whether the repercussions of contemporary presuppose this type and pattern of
readings in order to obtain a scientific cognitive framework that allows the required
studies accumulation. to be achieved, illustrating the rationale for Arkun's and
others' contemporary trends on issues of Revelation and its texts, Heritage,
practicing more specialized critical assessments in the area of criticism of
contemporary reading of Quranic texts, and determining the impact of their
interpretations on their faith contents.
Research efforts had to be arranged in an introduction and three chapters; the first
was devoted to monitoring the conditions of development and the course of
learning, monitoring the active arrivals in the formation of Arkun's thought, and how
they are reflected in the saying: Criticism of the Islamic Mind, Applied Islamism.
Chapter 2 dealt with Revelation, Quranic Revelation particularly, and the concept of
the text, as presented by Islamic and Arkunian thought. Finally, Chapter 3 examined
the Quranic Text reading segments at Arkun, on the one hand, determining their
linguistic and idiomatic connotation, on the other hand, what they related to Arkun's
components and concepts, and the three facets, which had prolonged their function
and procedure (Historically, Linguistically, and Anthropology).
All of the above have been dealt with in a descriptive, analytical and critical
approach that yielded a number of general and specific results; Among them is that
reading the Quranic Text at Arkun means reaching the peak of the Historical,
Linguistical, and Anthropological dictates in dismantling this text, taking the intuition
and sanctity out of it. These three formats have generally expressed the kinds of reading they offer
through systematic analyses and study details, which have taken the character of
grouping and arranging for insights, perceptions, and research orientations from the
Western thought producter, feeding into some elements of Islamic thought.
According to its models, Quranic studies have been carried out with a contemporary
perspective, adaptable and responsive to its caveats, and its intellectual project is the
compendium of its insights and perceptions, systematic in the titles of its
publications , resulting from the synergy of upbringing, its observation of the history
of reality and its evolution. A collection read in the course of study and profession.
The results of this reading demonstrated Its neutralization of the sacred and its
transcendence of the theology in particular, and its vagueness about the Koranic
text, thus lacking in its reading applications to take into account the appropriateness
of the approaches proposed for the nature and specificity of the revelation's texts.
Moreover, all that warrants consideration.