Résumé:
المصنف هو رضوان بن محمد بن سليمان بن علي، أبو عيد، و أبو عبد الوهاب، المخللاتي، القاهري
مولدا، و نشأة و وفاة، الشافعي مذهبا، الأشعري عقيدة.
ولد رحمه الله في حدود سنة 1250 ه- 1834 م، بالقاهرة، حظ القرآن، ثم التحق بالأزهر فنال
به العلوم الشرعية، و أخذ عن علمائه و تخرج بهم، و من مشايخه فيه:
العلامة محمد المتولي، و محمد عبده السرسي، و محمد العقاد، و حسن الجريسي الكبير، و إبراهيم
الباجوري، و غيرهم رحمه الله الجميع، و منهم أجيز، و عنهم أسند القراءات.
حاز العلوم الشرعية و علوم اللغة العربية و انتدب للعديد من المهام العلمية، كالإمامة بالمساجد،
و الخطابة و الوعظ و التدريس، زيادة على التدريس في المدارس الحكومية، و كان رحمه الله ممن يفتخر بالأخذ
عنه، فأخذ العلوم عنه جمع غفير من الطلاب عرفنا بعضهم، و هم:
الشيخ محمد بن علي الشهير بالبدوي، و العلامة أحمد تيمور باشا، و محمود و إسماعيل ابني محمد توفيق
بك الإسلامبولي.
نبغ و برز ففي علمي القراءات و الرسم فكانت له فيهما الجهود الطيبة المباركة، منها إشرافه على
طباعة أول مصحف و ق الرسم العثماني، كما ألف و صنف الكثير من التصانيف الطيبة، من أهمها:
كتاب (فتح المقفلات)، و كتاب (شفاء الصدور)، و كتاب (إرشاد القراء و الكاتبين)، و (مقدمة
شريفة كاشفة)، و كتاب (القول الوجيز)، و كتاب (الإفاضة الربانية)، و ديوان خطب عنوانه (الكوكب
الزاهر فيما يتعلق بخطب المنابر)، و غيرها من المصنفات النافعة التي كان لها أثر علمي بارز في حياته و بعد
موته.
كما ترك رحمه الله تراثا شعريا كثيرا في علم القراءات، و الفقه، و العقيدة، دالا على مكنته اللغوية
و الأدبية، إضافة إلى قيامه على تصحيح المطبوع من كتب التراث الإسلامي في مختلف العلوم.
توفي رحمه الله بالقاهرة يوم الجمعة 15 جمادى الأول سنة 1311 ه - 1893 م، و دفن بها.
كتاب (شفاء الصدور بذكر قراءات الأئمة السبعة البدور)، من تأليف العلامة المخللاتي رحمه الله،
و هذا الصحيح في عنوانه، ألفه في 19 محرم سنة 1291 ه - 1874 م، ضمنه ذكر قراءات القراء السبعة
المعروفين، ورواياتهم المذكورة في كتاب (التيسير) للداني، و نظم (حرز الأماني) للشاطبي رحمهم الله. و منهجه فيه أنه يعرض القرآن الكريم ربعا، ربعا، على ترتيب سور القرآن الكريم، فيذكر اسم السورة
وكونها مكية أو مدنية، ثم يذكر ضمن كل ربع ما فيه من أصول القراء أحيانا، و أصل ما يذكر هو
الكلمات الفرشية، فيصف قراءاتها و يعزوها لقرائها، و يفصل حيث يقتضي المقام التفصيل، و يختصر في أغلب
الحال، و قد يكرر أحيانا للتذكير، أو لبعد موضع المقصود.
و بعد ذكر رأس الآية آخر الربع يذكر نوع الوقف عليها، ثم يعطف على ذلك ذكر الكلمات الممالة
و المدغمة في الربع، سواء أكان الإدغام صغيرا أم كبيرا، و هو في كل ما تقدم يقرن كل كلمة بذكر الشاهد
على حكمها من الشاطبية، فكان الكتاب بذلك كالشرح لها.
و ذكر آخر الكتاب كلاما مفصلا في مسألة التكبير، و ختم القرآن و أدعيته.
ثم ختم الكتاب بذكر بعض مسائل التجويد المتعلقة بمخارج الحروف وصفاتها، و شواهد الشاطبية
على ذلك أيضا.
اعتمد من الكتب على أمهات علم القراءات، و ذكر فيه العديد من التحريرات، و الفوائد،
و التنبيهات، فاكتسى الكتاب قيمة علمية واضحة، إلا أنه لم يسلم من بعض الملاحظات، و الاستدراكات،
و منها أنه فاته جملة من الفرشيات و الكلمات الممالة و المدغمة.
اعتمدت في تحقيق الكتاب على نسختين: أولاهما بخط المؤلف، بجامعة الإمام محمد بن سعود
بالرياض، و النسخة الثانية بالمكتبة الأزهرية، رمزت لها ب (ز)، سرت في ذلك على ما هو المتعارف عليه في
منهجية تحقيق المخطوطات، كما سبق تفصيله. The author is Radwan bin Mohammed bin Suleiman bin Ali , Abu Eid, and
Abu Abdul Wahab , Almakhllaty , born, raised, lived and died in Cairo. He
belonged to Shafi'I school and al-Ash'ari doctrine.
He was Born ,may God have mercy on him, around A.H. 1250 / 1834 A.C, in
Cairo, memorized the Koran, and then joined Al-Azhar Academy, he studied
the Islamic Jurisprudence and science, and received education and
knowledge from its religious scholars and graduated , among his teachers:
The Scholars Muhammad Metwali , and Mohammed Abdo Asersi , and
Mohammed El Akkad , Hacen elJuraisy Elkebir , and Ibrahim Albajuri , and others may God have mercy on them all, from whom he was certified and
assigned their readings.
He acquired the Islamic science and Arabic language linguistics and was
commissioned ( requested ) for many scientific tasks, like the Imam of
mosques , public speaking, preaching and teaching , in addition to the
teaching in public schools. He was the pride of his students from whom they
received the teaching and knowledge. A great number of students attended
his lectures and took knowledge from him, we have known some of them
such as: Sheikh Mohammed bin Ali known as Balbedwi , scholar Ahmad
Timor Pasha, Mahmoud and Ismail sons of Muhammad Tawfiq Bik
ElIstambouli.
Excelled and emerged in the science of readings and drawing where he put
his good fruitful efforts, including supervising the first print of the Koran
according to Uthmaani drawing, as well as the writing a great number of
good books , including: Book (Fath Almokfalat (Opening of Closed Vowel
Sounds) ) , a book (Chifaa Asudur(Healing the Chests ) ) , and the book ( The
Guidance of Readers and Writers ) , and (Honest revealing Introduction ) , a
book ( The Concise Saying ) , book ( Divine Elaboration ) , and a collection of
speeches entitled (The Prosperous Planet in relation to sermons of pulpits ) ,
and other works that have had the beneficial effect of a scientific milestone
during his lifetime and after his death .
He died, may God have mercy on him, in Cairo on Friday, 15 Jumadah Elawal
A.H1311 – A.C 1893 and was buried there.
The book ( Heal The Chests By Mentioning The Readings Of The Seven Imams
of Reference) , authored by the scholar Almakhllaty may God mercy on him ,
and this is the correction in its title, written on 19 Muharem 1291 A.H/1874
A.C, within which he stated readings of the seven well-known readers, and
their versions mentioned in the book ( Ateysir(Facilitation) ) of Adanny , set
and arranged ( The Achievement of Aspirations ) of Chatby may God mercy
on him.
And the method he used is to display the Koran into a sequence of quarters ,
one after another following the order of the Chapters of Holy Quran. Thus,
he mentions the name of the Chapter and being Makkya , Madania (sent in
Makah or Madina) , and then mentions within each quarter the contained
assets for readers ( Detailed Rules In All The Koran ) sometimes , and out of
what is noteworthy is the scattered words ( spreading of words in the Koran
not complying under one rule ). He describes the way of its reading, attributes it to its readers , and gave details as required. He summarizes in
most of the case , sometimes repeats for reminding purposes, or due to the
distance of stating the intended subject.
After mentioning the head of the verse (the last word in the verse ) the last
quarter, he states the related type of stop, then he encloses to that the
elided and assimilated words (Almumalah and Modgham) in the quarter,
whether assimilation (Idgham) is full or partial, and in all the above
mentioned he associated each word by stating the reference of its status
from the Shatebya. Thus, the book was a kind of explanation of it.
In the last book, he stated in details the issue of Takbir (Saying God is the
Greatest), and the end of reading the Koran and its supplications .
Then he concluded the book by stating some issues related to the points of
articulation of letter sounds and their characteristics, with referred evidence
from to Shatebya.
The references he relied on were among the most reliable topic books of the
science of readings , and he stated many comments, benefits , notifications ,
which gave the book a clear scientific value, but it did not prevent it from
some observations, and revisions, including the fact that he missed some of
scattered words(Farciyet) elided and assimilated words (Almumalah and
Modgham) .
The revision of the book was based on two versions: The first edition is the
author's handwriting , at the University of Imam Muhammad bin Saud
University in Riyadh , and the second one of Al-Azhar Library , referred to by
the letter ( ز), In this aim I followed the method on what is commonly known
in the methodology of manuscripts verification, detailed as follows.