Résumé:
The current study aimed to reveal the effectiveness of proposed
counselling strategies depend on activities in order to increase nutritional
health awareness among primary school pupils. As one of the most important
fields of health awareness, But first it must be pointed out the level of
nutritional health awareness among pupils, by relying on:
The descriptive approach, in which the Study community survey of
(129) pupils in third level primary school, in Ain Al-Touta -Batna- .
The experimental approach, through the application of the proposed
program using the experimental design with one group consisting of
(10) pupils who were chosen intentionally because they obtained a
low level of nutritional health awareness.
To check out the effectiveness of these strategies, the study used a set of
tools:
Economic, social and cultural level questionnaire, questionnaire of nutritional
health awareness and the program of counselling strategies depend on
activities have been developed by the researcher.
After statistical processing of the data, the study reached a set of results:
The level of health awareness is average among primary school
pupils.
There are statistically significant differences in the level of
nutritional health awareness among primary school pupils
according to the educational level of the mother.
There are no statistically significant differences in the level of
nutritional health awareness among primary school pupils
according to the family salary.
The results of the study also showed that the program of the proposed
counselling strategies depend on activities is effective in increasing health
awareness among primary school pupils - members of the experimental
sample - as it was reached: There are statistically significant differences between the mean
scores of the experimental group members in the pre- and postmeasurement
on the nutritional health awareness scale in favor of
the post-measurement.
There are statistically significant differences between the mean
scores of the experimental group members in the pre and post
measurements on the Cognitive nutritional health awareness
dimension in favor of the post measurement.
There are statistically significant differences between the mean
scores of the experimental group members in the pre and post
measurements on the behavior nutritional health awareness
dimension in favor of the post measurement
There are statistically significant differences between the mean
scores of the experimental group members in the pre and post
measurements on the sentimental nutritional health awareness
dimension in favor of the post measurement
Hence, the study suggests the need to reconsider the content of the
primary school curricula in Algeria by including topics related to health
awareness and chronic diseases in all curricula across all educational phases. هدفت الدراسة الحالية الى الكشف عن فعالية بعض الاستراتيجيات الارشادية المقترحة القائمة على الانشطة في تنمية الوعي الصحي الغذائي لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية باعتباره احد اهم مجالات الوعي الصحي، و كاول خطوة لابد اولا من الكشف عن مستوى الوعي الصحي الغذائي لدى التلاميذ. بالاعتماد على: * المنهج الوصفي، و قد تم فيه مسح مجتمع الدراسة البالغ (129) تلميذ و تلميذة متمدرسون بالمرجلة الابتدائية مستوى السنة الثالثة ابتدائي بمدينة عين التوتة ولاية باتنة. * المنهج التجريبي، من خلال تطبيق البرنامج المقترح باستخدام التصميم التجريبي ذو المجموعة الواحدة مكونة من (10) تلاميذ تم اختيارهم بطريقة قصدية لانهم تحصلوا على مستوى منخفض من الوعي الصحي الغذائي. و للتحقق من فعالية هذه الاستراتيجيات تم تطوير مجموعة من الادوات: استمارة المستوى الاقتصادي و الاجتماعي و الثقافي، مقياس الوعي الصحي الغذائي و برنامج الاستراتيجيات الارشادية القائمة على الانشطة. و بعد المعالجة الاحصائية للبيانات توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج: * مستوى الوعي الصحي متوسط لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. * توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الوعي الصحي الغذائي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية حسب المستوى التعليمي للام. * لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الوعي الصحي الغذائي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية حسب الدخل الشهري للاسرة. كما اظهرت نتائج الدراسة ان برنامج الاستراتيجيات الارشادية المقترحة القائمة على الانشطة فعال في تنمية الوعي الصحي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية - افراد العينة التجريبية - حيث تم التوصل الى: * توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات افراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي و البعدي على مقياس الوعي الصحي الغذائي لصالح القياس البعدي. * توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات افراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي و البعدي على بعد الوعي الصحي الغذائي المعرفي لصالح القياس البعدي. * توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات افراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي و البعدي على بعد الوعي الصحي الغذائي السلوكي لصالح القياس البعدي. * توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات افراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي و البعدي على بعد الوعي الصحي الغذائي الوجداني لصالح القياس البعدي. و من هنا تقترح الدراسة ضرورة اعادة النظر بمحتوى مناهج المرحلة الابتدائية من التعليم في الجزائر و ذلك من خلال تضمينها مواضيع خاصة بالوعي الصحي و الامراض المزمنة في كل المناهج عبر كل الاطوار التعليمية.