Résumé:
تسعى هدذه الدراسة إلى إثبات مدى تحقيق الأستاذ الجامعي للمقصدية في الخطاب
التعليمي و هو يراوح بين منطق العبارة و الإشارة حيث نشتغل بمنهج عرفاني على سيرورة
العمليات الاستدلالية داخل الذهن و كيفية إنتاج القولات و تأويلها و تمظهرها خطابيا عبر
ثلاثة دوائر مقصدية و هي: العرفان و التبالغية و التداولية كما نوضح دور المناسبة و الجهد
التواصلي و الإيضاحي في حصول التاثيرات التي من شانها أن تضمن نجاعة الخطاب. This study seeks to prove the extent to which the university professor achieves intentionality in the educational discourse, which varies between the logic of phrase and signal, where we work with a cognitive approach on the process of inferential operations within the mind and how to produce Utterance, interpret and manifest rhetorically through three intentional circles : cognitive, exaggeration and pragmatic, as we explain the role relevance and the communicative effort and clarification in the occurrence of cognitive influences that wouls ensure the pedestal of the speech.