Résumé:
تتناول هذه الدراسة مشكلة التأصيل التربوي في الفكر العربي المعاصر، و التي تنطلق من بحث مفهوم التأصيل التربوي في مشروع
ماجد عرسان الكيلاني، و استنباطه لأصول نظريته من المرجعية القرآنية، و تلبسه بالرؤية التوحيدية سبيلا لتحقيق التكامل المعرفي
بغرض التأسيس الفلسفي لفكر تربوي أصيل يتمحور حول سؤال الإنسان. هذا التأصيل يتحدد في أبعاده المعرفية و المنهجية
و المقاصدية. فالمقاربة المعرفية للكيلاني تنطلق من التصور الكلي للوجود في تحديد علاقة الإنسان بالله و بالإنسان و الحياة و الكون،
و غايتها حفظ وجوده و الارتقاء بمقامه بمراعاة منهج المعرفة الإسلامي الذي يضطلع إلى غاية المعرفة و هي حب الله، و يؤكد البعد
المقاصدي على ضرورة الربط بين التربية و علم المقاصد، فالتربية هي التزكية و هو ما يقود إلى التوفيق إلى اختيار أنجع الوسائل لبلوغ
أرقى الغايات.
و تطرقنا إلى تحليل بعض النماذج المعرفية التي أصلت للتربية، و التي تمثل في ذاتها نماذج عملية لترسيخ العمل بأسس النظرية
التربوية الإسلامية. و كان الاختيار على طه عبد الرحمن كنموذج للتخلق المؤيد و بناء الإنسان المتزكي، و عبد المجيد النجار الذي جعل
من الفعل التربوي أساسا لتحقيق الشهود الحضاري، و الطيب برغوث الذي أكد على أن ترسيخ الوعي السنني في فقه الحضارة في بناء
الإنسان هو الذي يدفع إلى الانجاز الحضاري. و انتهت الدراسة إلى تحديد أهم أسس النظرية التربوية الإسلامية كمشروع لتحقيق
النهضة الحضارية في ظل الصعوبات المنهجية و العملية التي يصطدم بها هذا المشروع، و التأكيد على أهميته الحضارية و الإنسانية. This study deals with the problem of educational rooting in contemporary Arabic, which stems from the project carried
out by Majid Arsan Al-Kilani, the origins of his theory is based on the Quoranic principles. He coupled it with the
monotheistic vision as a way to achieve cognitive integration for the purpose of philosophical foundation for an authentic
educational thought that is centred on the question of man. This rooting is determined by its epistemological, methodological
and intentional dimensions. Al-Kilani's epistemological approach have roots in the holistic conception of existane in defining
the relationship between man and his creator, life and the universe. Its goal is to preserve his existence and elevate his position
by observing the Islamic approach to knowledge, It aspires to knowledge, which is the reverence of God.The intensional
dimenension confirms the necessity to connect education and the science of purposes. Education is acclamation, wich leads to
success in choosing the most effective means to reach finest ends.
We discussed the analysis of some of the cognitive models desired for education, which in themselves represent partical
models for consolidating the work on the foundational of the Islamic educational theory. The choice was on TAHA ABDU
RAHMANAS amodel for promorphogenis and the building of pions human and ABDUL MAJEED ALNAJJAR, who made
the educational act as basis for achieving civilizatonal witnesses; and BARGHOUTH, who emphasized that the consolidation
of peaceful awareness in the jurisprudence of civilisation in building the human being is what drives civilisation achievement.
The study concluded by defining the most Important foundations of Islamic educational theory as a project that can achieve the
civilisation renaissance. The methodological and particle difficulties encountered by this project is its the implementation on
the ground on its cultural and humanitarian importance.