Résumé:
فرضت الضرورة المنهجیة عقب جملة التطورات التي شهدها حقل الدراسات الأمنیة، على جمیع
الأصعدة و المستویات حتمیة تبني مقاربات نظریة جدیدة، تسعى في مضمونها لتجاوز الإجراءات الكلاسیكیة
نحو الأطر البنائیة التي یتم فیها بالدرجة الأولى إضفاء الأبعاد الإنسانیة التي كانت محل تهمیش محلي، إقلیمي
و دولي، و التي تتكفل به مؤسسات و هیئات حكومیة، و غیر حكومیة بمشاركة فواعل رسمیة، و غیر رسمیة في شكل
نهج تعاقد علائقي – شبكي في إطار ما یعرف " بالحوكمة العالمیة "، هذه الأخیرة التي تم إسقاطها مباشرة
على حقل النزاعات المجتمعیة لنصبح أمام ما یعرف ب " الحوكمة الأمنیة العالمیة للمجموعات
الإثنیة ".
إدراج المنظور الحوكماتي الأمني في مجال النزاعات المجتمعیة الإثنیة ذات الأبعاد الحدودیة، یرجع
أساسا للشظي الأمني، و التشرذم المجتمعي الذي شهدته المناطق الساخنة للنزاعات، على غرار منطقة الساحل
الإفریقي، منطقة القوقاز، منطقة البلقان، و أمریكا اللاتینیة محل الدراسة و التحلیل، كما یرجع إدراجها أیضا
للعجز النسبي للدولة في مجابهة مثل هذه التهدیدات، كون أن التحدیات الراهنة تتطلب أكثر من مجرد التنسیق
الدولاتي، و غیر الدولاتي في شكل قولبة منهجیة دقیقة.
بناء العلاقات التفاعلیة التعاقدیة للفواعل الرسمیة (الدولة، المنظمات الدولیة و الشركات الحكومیة) و غیر
الرسمیة (منظمات المجتمع المدني العالمي، الشركات الأمنیة و العسكریة الخاصة، المنظمات الدولیة غیر
الحكومیة، المنظمات النسویة)، تم في شكل توافقي یعتمد أساسا على إقحام الأبعاد الإنسانیة في المجالات
النزاعیة، حیث تم نفي فرضیات الإنزلاق الإثني، نحو الطروحات التوازنیة التي تجمع في طیاتها بین منظوري الأمن القومي و حقوق الإنسان خاصة عقب صدور تشریعات 11 سبتمبر 2001.
فاعلیة الأطر التفاعلیة تعتمد على مدى قابلیة الدولة في حد ذاتها لمنح هامش وظیفي یتم في إطاره
تدخل منظمات المجتمع المدني، وٕ استراتیجیات القطاع الخاص، شریطة كفاءة المنظمات غیر الحكومیة في حد
ذاتها نظرا لأنَ القطاع الأمني في حد ذاته مسؤولیة دولاتیة.
مما لا شك فیه أن بناء الشبكات التعاقدیة، تعرض للعدید من التحدیات و العراقیل على مستوى الشبكة
من جهة، و على مستوى كل فرع متخصص من جهة ثانیة، هذا ما قاد لحتمیة البحث عن مخارج یمكن جدا من
خلالها إعادة بلورة و صیاغة المفاهیم، و معالجة أوجه القصور و النقص، و كذا صیاغة إستبصارات علمیة دقیقة
قائمة على حقائق مثبتة تجریبیا، دون الإستناد لتحلیلات نسبیة تبقى رهینة الخصوصیة المجتمعیة لكل منطقة
من المناطق المحددة للدراسة، حیث یبدو جلیا أن المخرج الفعلي لمثل هذه التحدیات، یكون بالعودة خطوة إلى
الوراء من خلال إدراج المنظور الإسلامي، كونه أول منظور تناول فكرة الإختلاف و التنوع كفطرة إنسانیة یتم
التعامل معها بإیجابیة. The methodological necessity imposed, following a series of developments in
the field of security studies, at all levels, the inevitability of adopting new theoretical
approaches that seek, in their content, to transcend classical procedures towards
structural frameworks in which, in the first place, human dimensions that were
subject to local, regional and international marginalization are given. Which is
undertaken by governmental and non-governmental institutions and bodies with the
participation of Formal and informal actors in the form of a relational-network
contracting approach within the framework of what is known as “global governance”,
the latter of which has been directly projected onto the field of societal disputes to be
in front of what is known as Global Security Governance of Ethnic Groups.
The inclusion of the security governance perspective in the field of inter-ethnic
societal conflicts with border dimensions is mainly due to the security fragmentation
and societal fragmentation witnessed in the hot spots of conflicts such as the African
Sahel, the Caucasus, the Balkans, and Latin America under study and analysis. The
relative state of the state in confronting such threats, given that the current challenges
require more than just state and non-state coordination in the form of précise
methodological Modling.
Building interactive contractual relationships for formal actors (the state,
international organizations and government companies), and informal (global civil
society organizations, private security and military companies, international nongovernmental
organizations, women’s organizations), was done in a consensual form
based mainly on the intrusion of human dimensions In the conflict areas, the
hypotheses of ethnic slipping towards equilibrium propositions that combine the
perspectives of national security and human rights have been denied, especially after
the issuance of the September 11, 2001 legislation.
The effectiveness of the interactive frameworks depends on the extent to which
the state itself is able to grant a functional margin within which civil society
organizations and private sector strategies can intervene, provided that NGOs are
competent in themselves, given that the security sector in itself is a state
responsibility par excellence.
Undoubtedly, the construction of contractual networks has been exposed to
many challenges and obstacles at the network level on the one hand, and at the level
of each specialized branch on the other hand. shortcomings and shortcomings, as well
as the formulation of accurate scientific insights based on empirically proven facts without reference to relative analyzes that remain hostage to the societal specificity of
each of the areas specified for the study, as it seems clear that the actual way out for
such challenges is to take a step back by including the Islamic perspective being The
first perspective dealt with the idea of difference and diversity as a human nature that
is dealt with positively.