Résumé:
ان الدراسة التي هي بين أيدينا والموسومة ب" دور الأسرة في الحفاظ على الثقافة
الأمازيغية في المجتمع الريفي الجزائري" كان الهدف من ورائها اعادة احياء تساؤلات
موضوعية حول الهوية والثوابت الوطنية ، والتذكير بالأزمة الثقافية الناتجة عن أفكار
ضبابية انتشرت في أوساط النخبة والعوام أيضا ، وأصبحت شرائح المجتمع في نزاعات
قيمية حول الهوية الوطنية ، وما ساهم في تزكية هذه الاختلافات المقصودة ، تيارات
ايديولوجية ليس من صالحها أن يعم الأمن والسلم في الوطن.
ان المجتمع الجزائري ؛ هو مجتمع أمازيغي عربه الاسلام ، والهدف من هذه الدراسة
هو اثبات المسألة سوسيولوجيا وتاريخيا ، لذا فالمسار العلمي كان وصفيا تحليليا تشكل من
الإطار النظري مستعملين مقاربات سوسيوأنثروبولوجية وأخرى تاريخية ، بالإضافة الى
العمل الميداني والذي تميز بالأهمية الكبرى في تقوية الأطر النظرية والتحقق من فرضيات
الدراسة من خلال النزول الى واقع المجتمع الريفي محل الدراسة ؛ وتمثل في قرية
تاغروت أوعمر والتي أثبتنا من خلالها الدور المحوري والهام الذي لعبته الأسرة على مر
قرون طوال في الحفاظ على النسق الثقافي الأمازيغي ،واستخدمنا في دراستنا المسح
الشامل لنتحصل على نتائج كاملة وهذا ما تحقق فعلا
نحن من خلال هذا العمل لا نؤكد بأنه يخلو من أوجه النقص فالكمال لله وحده ، غير أننا
نؤكد على أنه سيفتح المجال أمام باحثين كثر للاهتمام بهذا التوجه الذي تكاد الدراسات
الموضوعية تكون منعدمة حوله ؛ حيث أن قلة المراجع العلمية والموضوعية حول الثقافة
الأمازيغية شكلا لنا تحديا كبيرا في التزام الموضوعية وعدم الوقوع في ظل أفكار
ايديولوجية معينة ، ولقد وفقنا الله سبحانه في التزام الموضوعية لإيصال نتائج دقيقة ورؤية
تخدم البحث العلمي وتساهم في التعرف على ثقافتنا الوطنية بطريقة معمقة. The goal from pursuing this study, which is entitled “The Role of the Family in
Protecting Amazigh Culture in Algeria’s Rural Regions”, is to take a fresh
perspective on questions of identity and markers of national identity. This study
aims at deconstructing nebulous ideas that have currency among intellectual
elites and the lay public alike. These nebulous ideas are the linchpin in the
current identity crisis, which is fueled by ideological currents in society that
have not built their agendas around the common good.
The purpose of this study is to give historical and sociological substance to
the claim that Algeria is an Amazigh society that has been Arabized by Islam.
To accomplish this goal, we pursued an analytical-descriptive approach that has
anthropological and historical theoretical underpinnings. We tested our
hypotheses against data we gathered through field work from a typical Amazigh
village: ThagroutOuAmr. We have been able to show that the family has played
a pivotal role in preserving the Amazigh cultural model over the centuries, and
we have used a rigorous analysis of facts to demonstrate our original point.
We make no claims to perfection in this work. No human endeavor is
without flaws; this work is no exception. However, we hope this is a first step in
the right direction and an open invitation to researchers to investigate an arena
that has been hitherto unexplored. While working on this study, we have
observed a remarkable dearth of academic sources that treat Amazigh culture
objectively and scientifically. This absence of a real academic culture about the
subject has presented us with a considerable challenge, but we have strived to
avoid falling into any ideological traps, which would have compromised the
academic integrity of this work and prevented us from arriving at a deeper
appreciation of our national culture.