Résumé:
After the end of the Cold War, security became the difficult equation in
government agendas, as the world witnessed major transformations that affected the
security and stability of many countries, due to the emergence of threats that were
not effective before in light of the dominance of the analogous threats that originate
in the military power of countries, which made security In its narrow traditional
concept, it is incapable of fighting asymmetric threats, so the security of states has
become affected by what is happening around them in the geopolitical spaces close
to them and even distant ones, an effect that is further intensified by the multiplicity
of security dimensions and the growing role of non-state actors, as the geographical
dimension is no longer concerned with the threat, rather it has become impossible.
Talking about national security for states without guaranteeing a minimum level of
geopolitical stability and balance in the regions and neighboring or even distant
states, at least guarantees that transnational threats do not enter the country and
preserves what it has achieved in protecting its national security.
This study deals with the issue of asymmetric security threats and their
repercussions on the Algerian national security, foremost among which is the
terrorist threat, the growth of organized crime, and the influx of illegal immigration
waves, especially after the events of the Arab Spring in Tunisia and Libya, and the
state of insecurity in northern Mali, which has necessitated the Algerian state To
redouble its efforts in the field of combating this pattern of threats, whether at the
national level or by activating its diplomatic role in the framework of regional and
international cooperation, similar to the strategies followed within the scope of the
African Union, the Union of Arab Maghreb countries and the Council of the Arab
League, or in its expanded international form. Initiatives by the great powers such
as France and the United States of America.
The study concluded that although the Algerian state sought - with relative
success - to extract the commitment of foreign and regional parties to its strategy to
address asymmetric security threats, it became difficult to confront this pattern of
defense threats within its geographical borders, after the It suffered from the
phenomenon of terrorism during a whole decade on the domestic level, and
therefore the matter needs to re-adapt its security doctrine in line with the changes
that affected the concept of national security, and pay attention to the waters and the
stakes of their geopolitical spaces on their diversity and multiplicity, due to the
security dangers and threats that float on the surface on the one hand. And what
links Algeria with its counterparts from countries with which it simplifies
frameworks for cooperation and integration in the endeavors to build security at its
regional levels and its comprehensive dimensions on the other hand. بعد نهاية الحرب الباردة اصبح الامن المعادلة الصعبة في الاجندات الحكومية، لما شهده العالم من تحولات كبيرة اثرت على امن و استقرار الكثير من الدول، بسبب بروز تهديدات لم تكن لها فعالية من قبل في ظل هيمنة التهديدات التماثلية التي مصدرها القوة العسكرية للدول، و هو ما جعل الامن بمفهومه التقليدي الضيق عاجزا عن محاربة التهديدات اللاتماثلية، لذلك اصبحت امون الدول تتاثر بما يحدث حولها في الفضاءات الجيوسياسية القريبة منها و حتى البعيدة التاثير اشتدت حدته اكثر بفعل تعدد ابعاد الامن و تنامي دور الفواعل غير الدولاتية، اذ لم يعد البعد الجغرافي معنيا بالتهديد، بل اصبح من المتعذر الحديث عن امن وطني بالنسبة للدول دون ضمان حد ادنى من الاستقرار و التوازن الجيو سياسيين في الاقاليم و الدول المجاورة لها او حتى البعيدة، يضمن على الاقل عدم وصول التهديدات العابرة للحدود الى داخل الدولة و يحافظ على ما حققته في مجال حماية امنها الوطني. تهتم هذه الدراسة بمعالجة موضوع التهديدات الامنية اللاتماثلية و تداعياتها على الامن الوطني الجزائري، و في مقدمتها التهديد الارهابي، تنامي الجريمة المنظمة، و تدفقات موجات الهجرة غير الشرعية، خاصة بعد احداث الربيع العربي في تونس و ليبيا و حالة الانفلات الامني في شمال مالي، و هو ما حتم على الدولة الجزائرية مضاعفة جهودها في مجال مكافحة هذا النمط من التهديدات، سواء على المستوى الوطني او من خلال تفعيل دورها الدبلوماسي في اطار التعاون الاقليمي و الدولي، و ذلك على غرار الاستراتيجيات المتبعة في نطاق الاتحاد الافريقي و اتحاد دول المغرب العربي و مجلس الجامعة العربية، او في صيغته الدولية الموسعة و ذلك بمبادرات من قبل القوى العظمى كفرنسا و الولايات المتحدة الامريكية. و قد خلصت الدراسة الى نتيجة مفادها انه على الرغم من ان الدولة الجزائرية سعت بدرجة نجاح نسبية الى انتزاع التزام الاطراف الاجنبية و الاقليمية باستراتيجيتها في التصدي للتهديدات الامنية اللاتماثلية، الا انه بات من الصعوبة بمكان مواجهة هذا النمط من التهديدات بالدفاع داخل حدودها الجغرافية، بعد ان عانت من ظاهرة الارهاب خلال عشرية كاملة على الصعيد الداخلي، و بالتالي فالامر يحتاج الى اعادة تكييف عقيدتها الامنية تماشيا مع التحولات التي طالت مفهوم الامن الوطني، و الالتفات الى املاءات و رهانات فضاءاتها الجيوسياسية على تنوعها و تعددها، بفعل ما يطفو على سطحها من اخطار و مهددات امنية من جهة، و ما يربط الجزائر مع مثيلاتها من الدول التي تبسط معها على نفس الفضاءات من اطر التعاون و التكامل في مساعي بناء الامن في مستوياته الاقليمية و ابعاده الشاملة من جهة اخرى.