Résumé:
The study aims at investigating the social relations in the educational institutions
between the social custom and the law. The study was conducted in Mohammed Al-
SalehJbaily high school in khenchela. The problematic is: How to understand and
explain social relations Within educational institutions through custom and law? The
study started with four hypotheses:
- The nature of the relationship between the teacher and his colleague is governed by
the law in the fields of training and supervision, while it is governed by custom in
extra-curricular activities
- The relationship between the teacher and the administration is a subordination
relationship in its formal form, and a relationship of consultation and participation in
informal activities
- Relationship between the teacher and the student is protected by both custom and
law.
- The relationship between the parents and the director of the institution and the
President of the Association of the parents of students is an integrative
interdependence relationship governed by law and custom.
The researcher relied on the functional structural approach. This study belongs to the
field of descriptive research, and for this, the researcher has used the descriptive
method. The observation, interview and questionnaire are used as tools of research.
The study population consisted of several layers. The comprehensive survey was
devoted to all the teachers of the institution inthe field of study. As for the parents, a
stratified sample of 20% was conducted. Whereas the interview is used with the
director of the institution and the President of the Association of the parents of
students
In this study, two methods were used to verify the validity of the questionnaire,
namely, the apparent honesty and constructive honesty of the questionnaire, as well as
the calculation of the stability of the questionnaire through the Alpha Kronbach and
the Laoshi coefficient. The study lasted five months. The data was based on statistical
packages (spss / 20).
The obtained results confirmed the hypotheses of the study. يتمثل موضوع البحث في دراسة العلاقات الاجتماعية في المؤسسة التربوية بين العرف الاجتماعي
والقانون، وأجريت الدراسة بمتقن محمد الصالح جبايلي بخنشلة، و هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقات
الاجتماعية في المؤسسة التربوية تسيرها القوانين أو الأعراف الاجتماعية، وتمحورت إشكالية الدراسة فيما
يلي: كيف يمكن فهم وتفسير العلاقات الاجتماعية داخل المؤسسات التربوية من خلال العرف والقانون؟
وانطلقت الدراسة من صياغة أربع فرضيات من خلال تفكيك متغيرات الدراسة إلى أبعاد ومؤشرات: - طبيعة العلاقة بين الأستاذ و زميله يحكمها القانون في مجالات التكوين و الاشراف، في حين يحكمها
العرف في الأنشطة اللاصفية. - العلاقة بين الأستاذ والإدارة علاقة امتثال في شكلها الرسمي، و علاقة تشاور وتشارك في النشاطات
غير الرسمية. - العلاقة بين الأستاذ و التلميذ علاقة يحمها العرف والقانون. - العلاقة بين أولياء التلاميذ و مدير المؤسسة و رئيس جمعية أولياء التلاميذ هي علاقة ترابطية تكاملية
تحكمها القوانين و الأعراف الاجتماعية
و قد استند الباحث إلى على المدخل البنائي الوظيفي في هذه الدراسة، أما عن المنهج المتبع في الدراسة
فتم الاعتماد على المنهج الوصفي بمراحله المختلفة: مرحلة الاستكشاف والصياغة، التشخيص والوصف
المعمق، وأيضا إجراء الدراسة الاستطلاعية و كان الهدف منها هو بناء أدوات الدراسة لذلك تم الاعتماد
على أدوات جمع البيانات المتمثلة في الملاحظة و المقابلة بأنواعها والاستمارة، وكان مجتمع الدراسة مكون
من عدة طبقات، حيث خصص المسح الشامل على كل أساتذة المؤسسة مجال الدراسة، أما بالنسبة
لأولياء التلاميذ عينة طبقية بنسبة 20 % ما مدير المؤسسة و رئيس جمعية أولياء التلاميذ أجريت معهم
المقابلة العلمية.
تم في هذا البحث استخدام طريقتين للتأكد من صدق محتوى الاستمارة و هما الصدق الظاهري و الصدق
البنائي، و أيضا حساب ثبات الاستمارة من خلال ألفا كرونباخ و معامل لاوشي. و دامت الدراسة في مجالها
.(spss/20) الزمني ب: خمسة أشهر.و تبويب البيانات كان بالاعتماد على الحزم الاحصائية