Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/6494
Titre: مساهمة برنامج "الماكتون" في تحسين التواصل لدى الأطفال مشتتي الانتباه . دراسة ميدانية بوحدة الكشف و المتابعة للصحة المدرسية الرئيسية – ولاية سطيف -
Autre(s) titre(s): The contribution of the "Mactoon" program to improve communication among distracted children. A field study in the main school health detection and follow-up unit -Setif Province –
Auteur(s): حداد, ضياء الحق
بليردوح, كوكب الزمان
Mots-clés: الماكتون
الطفل
التواصل
تشتت الانتباه
The deficit attention
The communication
Children
The Makaton
Date de publication: jui-2023
Editeur: -جامعة باتنة 1 الحاج لخضر -الجزائر
Collection/Numéro: 08;01
Résumé: تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة مدى مساهمة برنامج " الماكتون " في تحسين مهارات التواصل لدى الأطفال مشتتي الانتباه حيث تم الاعتماد على المنهج العيادي ، و تكونت عينة الدراسة من (10) أطفال ذكور تراوحت أعمارهم بين (10- 12) سنوات. و لتحقيق أهداف الدراسة المرجوﱢة قمنا بتطبيق مقياس المهارات التواصلية للأطفال المتكون من )36) بند كقياس قبلي وبعدي ، بالإضافة إلى برنامج " الماكتون " المتكون من (20) جلسة فردية وتتراوح مدة الجلسة من (20-35) دقيقة . و قد تم التوصل النتائج التالية: - وجود فروق بين القياس القبلي و البعدي للاختبار، على عينة الأطفال المصابون بتشتت الانتباه The present study aimed at examining the extent to which the makaton program contributes to improving the communication skills of the deficit attention child. The study sample consisted of (10) deficit attention children, males between the ages of 10-12 years. In order to achieve the objectives of the study, the researchers applied the measure of communicative skills of the deficit attention child as a pre and post measurement. The scale consists of 36 items, in addition to the makaton program consisting of (20) individual sessions and the duration of the session is (20-35) minutes. The following results were obtained: - There are differences between the pre-test and the post-test, on the sample of adhd children the researchers answered the general question of the study where this therapeutic program is very effective in improving the communication skills of the adhd child.
Description: مجلة دراسات في سيكولوجية الانحراف المجلد 08 العدد 01
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/6494
ISSN: 2602-554x
Collection(s) :المجلد 08

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
مساهمة برنامج الماكتون في تحسين التواصل لدى الأطفال مشتتي الانتباه- دراسة ميدانية بوحدة الكشف و المتابعة المدرسية سطيف.pdfمجلة دراسات في سيكولوجية الانحراف المجلد 08 العدد 01231,93 kBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.