Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/6494
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | حداد, ضياء الحق | - |
dc.contributor.author | بليردوح, كوكب الزمان | - |
dc.date.accessioned | 2023-07-10T09:21:59Z | - |
dc.date.available | 2023-07-10T09:21:59Z | - |
dc.date.issued | 2023-06 | - |
dc.identifier.issn | 2602-554x | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/6494 | - |
dc.description | مجلة دراسات في سيكولوجية الانحراف المجلد 08 العدد 01 | fr_FR |
dc.description.abstract | تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة مدى مساهمة برنامج " الماكتون " في تحسين مهارات التواصل لدى الأطفال مشتتي الانتباه حيث تم الاعتماد على المنهج العيادي ، و تكونت عينة الدراسة من (10) أطفال ذكور تراوحت أعمارهم بين (10- 12) سنوات. و لتحقيق أهداف الدراسة المرجوﱢة قمنا بتطبيق مقياس المهارات التواصلية للأطفال المتكون من )36) بند كقياس قبلي وبعدي ، بالإضافة إلى برنامج " الماكتون " المتكون من (20) جلسة فردية وتتراوح مدة الجلسة من (20-35) دقيقة . و قد تم التوصل النتائج التالية: - وجود فروق بين القياس القبلي و البعدي للاختبار، على عينة الأطفال المصابون بتشتت الانتباه The present study aimed at examining the extent to which the makaton program contributes to improving the communication skills of the deficit attention child. The study sample consisted of (10) deficit attention children, males between the ages of 10-12 years. In order to achieve the objectives of the study, the researchers applied the measure of communicative skills of the deficit attention child as a pre and post measurement. The scale consists of 36 items, in addition to the makaton program consisting of (20) individual sessions and the duration of the session is (20-35) minutes. The following results were obtained: - There are differences between the pre-test and the post-test, on the sample of adhd children the researchers answered the general question of the study where this therapeutic program is very effective in improving the communication skills of the adhd child. | fr_FR |
dc.description.sponsorship | مخبر الدراسات النفسية في الوسط العقابي | fr_FR |
dc.language.iso | other | fr_FR |
dc.publisher | -جامعة باتنة 1 الحاج لخضر -الجزائر | fr_FR |
dc.relation.ispartofseries | 08;01 | - |
dc.subject | الماكتون | fr_FR |
dc.subject | الطفل | fr_FR |
dc.subject | التواصل | fr_FR |
dc.subject | تشتت الانتباه | fr_FR |
dc.subject | The deficit attention | fr_FR |
dc.subject | The communication | fr_FR |
dc.subject | Children | fr_FR |
dc.subject | The Makaton | fr_FR |
dc.title | مساهمة برنامج "الماكتون" في تحسين التواصل لدى الأطفال مشتتي الانتباه . دراسة ميدانية بوحدة الكشف و المتابعة للصحة المدرسية الرئيسية – ولاية سطيف - | fr_FR |
dc.title.alternative | The contribution of the "Mactoon" program to improve communication among distracted children. A field study in the main school health detection and follow-up unit -Setif Province – | fr_FR |
dc.type | Article | fr_FR |
Collection(s) : | المجلد 08 |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
مساهمة برنامج الماكتون في تحسين التواصل لدى الأطفال مشتتي الانتباه- دراسة ميدانية بوحدة الكشف و المتابعة المدرسية سطيف.pdf | مجلة دراسات في سيكولوجية الانحراف المجلد 08 العدد 01 | 231,93 kB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.