Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/6484
Titre: التوجه الزماني والمكاني وعلاقته بالاستيعاب القرائي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية
Autre(s) titre(s): The temporal and spatial orientation and its relationship to the reading comprehension of primary school students
Auteur(s): بن لمبارك, سومية
بن عنتر, أحلام
Mots-clés: الاستيعاب القرائي
التوجه الزماني
التوجه المكاني
temporal orientation
Reading compréhension
spatial orientation
Date de publication: jui-2023
Editeur: -جامعة باتنة 1 الحاج لخضر -الجزائر
Collection/Numéro: 08;01
Résumé: هدفت الدراسة الى معرفة مستوى كل من التوجه الزماني والمكاني والاستيعاب القرائي لتلاميذ السنة الرابعة ابتدائي، التعرف على العلاقة بين التوجه الزماني والمكاني والاستيعاب القرائي، الكشف عن الفروق بين الجنسين في التوجه الزماني والمكاني والاستيعاب القرائي. وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي في الدراسة، وتكونت عينة البحث من 50 تلميذ وتلميذة متمدرسين في السنة الرابعة ابتدائي. تم جمع البيانات باستخدام اختبار التوجه الزمانيMMSE واختبار التوجه المكانيOJL لبورال ميزوني واختبار الاستيعاب القرائي لمحمد سليم خصاونة ومحمد خوالدة وليلى ضمرة وراضي أبو هواش. وتم التوصل الى النتائج التالية: مستوى التوجه الزماني والمكاني لدى أفراد العينة مرتفع. مستوى الاستيعاب القرائي لدى أفراد العينة مرتفع. توجد علاقة بين التوجه المكاني والاستيعاب القرائي ولا توجد علاقة بين التوجه الزماني والاستيعاب القرائي. لا توجد فروق بين الجنسين في التوجه الزماني والمكاني والاستيعاب القرائي. The study aimed to know the level of each of the temporal and spatial orientation and reading comprehension for the fourth year students, to identify the relationship between temporal and spatial orientation and reading comprehension, and to reveal the differences between the sexes in temporal and spatial orientation and reading comprehension. The descriptive approach was relied on in the study, and the research sample consisted of 50 male and female students studying in the fourth year of primary school. The data were collected using the MMSE test, the spatial orientation test OJL for Boral Missoni, and the reading comprehension test by Muhammad Salim Khasawneh, Muhammad Khawaldeh, Laila Damra and Radi Abu Hawash. The following results were reached: The level of temporal and spatial orientation among the sample members is high. The level of reading comprehension among the sample members is high. There is a relationship between spatial orientation and reading comprehension, and there is no relationship between temporal orientation and reading comprehension. There are no gender differences in temporal and spatial orientation and reading comprehension
Description: مجلة دراسات في سيكولوجية الانحراف المجلد 08 العدد 01
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/6484
ISSN: 2602-554x
Collection(s) :المجلد 01

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
التوجه الزماني والمكاني وعلاقته بالاستيعاب القرائي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.pdfمجلة دراسات في سيكولوجية الانحراف المجلد 08 العدد 01290,25 kBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.