Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/519
Titre: الأنترنت و التجارة الإلكترونية و دورهما في تعزيز الميزة التنافسية للمؤسسات الصغيرة و المتوسطة
Auteur(s): عبيدي, شهرزاد
Mots-clés: الأنترنت
التجارة الإلكترونية
التنافسية
الميزة التنافسية
الإبتكار
internet
e-commerce
competitivity
competitive advantage
innovation
Date de publication: 2016
Editeur: UB1
Résumé: E-commerce is fundamentally changing the economy and the way business is conducted. E-commerce forces enterprises to find new ways to expand the markets in which they compete, to attract and retain customers by tailoring products and services to their needs, and to restructure their business processes to deliver products and services more efficiently and effectively. specially in the contemporary competitive environment, where the way that organisations generate, select and make use information about its customers has gained Increasing importance for its potential to give the enterprise an edge over competitors. so the aim of using the Internet and adopting e-commerce is to improve the enterprises’s competing ability. but the E-commerce technologies present at the same time opportunities and challenges for enterprises, and Small & Medium Enterprises (SMEs) are no exception. This study try to prove that SMEs can gain competitive advantage through the Internet adoption and e-commerce , and to realise the purpose of the study, a questionnaire was used to collect data from the many Algerien SMEs, and after the statistical treatment of collected data, the study revealed that there is a correlation between the adoption of internet and e-commerce and achieving competitive advantages in the SMEs. تعتبر التجارة الالكترونية بمثابة تغيير جذري في الاقتصاد والطريقة التي تدار بها الأعمال، فقد أجبرت المؤسسات على إيجاد طرق جديدة لتوسيع الأسواق التي تتنافس فيها على جذب العملاء والاحتفاظ بهم من خلال تكييف المنتجات والخدمات مع احتياجاتهم، واعادة هيكلة عملياتها التجارية لتقديم منتجاتها بشكل أكثر كفاءة وفعالية. خاصة في البيئة التنافسية المعاصرة، التي اكتسبت فيها الطريقة التي تستخدمها المؤسسات لتوليد، اختيار وتوظيف المعلومات عن عملائها أهمية متزايدة لقدرتها على منح المؤسسة ميزة عن منافسيها. وبالتالي فإن الهدف مف استخدام الانترنت واعتماد التجارة الالكترونية هو تعزيز القدرة التنافسية، ولكن تقنيات التجارة الالكترونية تقدم في نفس الوقت فرصا وتهديدات للمؤسسات، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة لا تستثنى من ذلك. تحاول هذه الدراسة إثبات أنه بإمكان المؤسسات الصغيرة والمتوسطة اكتساب مزايا تنافسية مف خلال اعتماد الانترنت والتجارة الالكترونية، ولتحقيق الغرض من الدراسة تم استخدام استبيان لجمع البيانات في العديد مف المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر، وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات التي تم جمعها، كشفت الدراسة أن هناك علاقة بين اعتماد الانترنت والتجارة الالكترونية وتحقيق المزايا التنافسية في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/519
Collection(s) :Sciences commerciales

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
ec شهرزاد عبيدي.pdffichier PDF6 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.