Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/482
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorسلطان, علاوة-
dc.date.accessioned2020-12-02T08:57:22Z-
dc.date.available2020-12-02T08:57:22Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/482-
dc.description.abstractEfficiency of proposed training program to promote verbal classroom interaction omong primary school teachers, using the six sigma approach (Afield study in the primary schools in the cite of batna, Algeria) The present research aimed at exploring the quality level of primary teachers' classroom verbal interaction in the light of Flanders' observation chart, and to virify the effectiveness of a suggested training program for it’s devlopment, using the six sigma methodology (DMAIC) model The research sample consisted of thirty teachers from both sexes, distributed over ten primary schools, selected in random clusters from two different school districts during the academic year: 2016/2017. The researcher used Flanders' observation chart to analyse the classroom verbal interaction. Data analysis was based on ratio calculations and the sigma equation. The results showed to: - The low quality of the classroom verbal interaction among primary school teachers in the research sample in light of the Flanders model, at a level of: 1.56 Sigma. - Teachers' needs for training were in the following areas: Silence or disorder (28 defects), Pupil's initiative (28 defects), Pupil's stability (22 defects) Pupil's talks (17 defects) Teacher's responses (14 defects), Teacher's immediate questions (14 defects) Teachers questions (13 defects). - The intervention fields of the suggested training program were: Verbal classroom interaction. Classroom questions. Classroom discipline. Lesson preparation. Classroom atmosphere. --The proposed training program affects the level of quality of verbal interaction positively for members of the research sample in light of the Flanders model of: 0.28 sigma. هدف هذا البحث إلى الكشف عن مستوى جودة التفاعل اللفظي الصفي لدى أساتذة التعليم الابتدائي في ضوء شبكة الملاحظة لفلاندرز، والتأكد من فعالية برنامج تدريبي مقترح لتطويرها باستخدام منهجية ستة سيجما بنموذج (DMAIC) ، وقد تكونت عينة البحث من (30) أستاذا و أستاذة، موزعين على عشر مدارس ابتدائية من مقاطعتين تربويتين من مدينة باتنة (الجزائر)، اختيروا بطريقة عشوائية عنقودية خلال: العام الدراسي 2017/2016، واعتمد الباحث المنهج الشبه التجريبي بتصميم المجموعة الواحدة. وقد استخدم الباحث شبكة الملاحظة لفلاندرز لتحليل التفاعل اللفظي الصفي، وفي الجانب الإحصائي استخدم النسب المئوية، ومعادلة السيجما لحساب مستوى الجودة، وقد أشارت النتائج إلى:- انخفاض مستوى جودة التفاعل اللفظي الصفي لدى الأساتذة أفراد عينة البحث في ضوء نموذج فلاندرز وبمستوى: 1.56 سيجما. - تتحدد الاحتياجات التدريبية للاساتذة أفراد عينة البحث في المجالات الآتية: الصمت أو الفوضى (28 عيبا)، مباداة التلميذ (28 عيبا)، ثبات التلميذ (22 عيبا)، كلام التلميذ (17 عيبا)، استجابة الاستاذ (14 عيبا)، اسئلة الاستاذ الفورية (14 عيبا)، اسئلة الاستاذ (13 عيبا). - تتمثل المواضيع المرتبطة بمجالات التفاعل اللفظي المتعلقة بالاحتياجات التدريبية المصمم وفقا لها البرنامج التدريبي في: التفاعل اللفظي الصفي، الأسئلة الصفية، ضبط الصف، تحضير الدروس، المناخ الصفي. - يؤثر البرنامج التدريبي المقترح في مستوى جودة التفاعل اللفظي الصفي تأثيرا إيجابيا لدى أفراد عينة البحث في ضوء نموذج فلاندرز بقيمة 0.28 سيجما.fr_FR
dc.publisherUB1fr_FR
dc.subjectالجودةfr_FR
dc.subjectالتفاعل اللفظيfr_FR
dc.subjectالتفاعل اللفظي الصفيfr_FR
dc.subjectالتعليم الإبتدائيfr_FR
dc.subjectأساتذة التعليم الإبتدائيfr_FR
dc.subjectمنهجية ستة سيجماfr_FR
dc.subjectولاية باتنةfr_FR
dc.titleتقييم فعالية برنامج تدريبي مقترح لتطوير جودة التفاعل اللفظي الصفي لدى أساتذة التعليم الإبتدائي بإستخدام منهجية ستة سيجماfr_FR
dc.title.alternativeدراسة ميدانية بإبتدائيات مدينة باتنةfr_FR
dc.typeThesisfr_FR
Collection(s) :Sciences humaines

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Allaoua Soltane.pdffichier PDF5,73 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.