Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/470
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبوتغرين, زهية-
dc.date.accessioned2020-11-30T08:33:43Z-
dc.date.available2020-11-30T08:33:43Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/470-
dc.description.abstractSocial networking has emerged with the second generation of the web , with the so-called virtual society and digital identities. All this Features had a great impact on the organizations and their strategies, and especially on the marketing. In order to analyze the impact of the social networks use’s on tourism in Algeria, we have studied it through two main aspects. The first aspect includes theoretical analysis such as the impact of social networking use’s on the tourists’ behavior and choices’s in decision-making, so on the tourism’s demand, supply, and marketing tourism. As a second aspect, we investigate the impact of the different Web generations on tourism, where e-tourism and m-tourism have emerged to reach the fourth generation of the Internet of things. The development of IOT is crucial; hence smart cities were accompanied by innovation and opportunities for businesses to discover, to design and to deliver new and unmet products and services. Thus contributing to transforming cities from a knowledge economy to an innovative one which leads to the smart tourism that connects various actors from local communities to start-ups, residents and tourists. Thus, to ensure a such quality and homogeneity of tourism supply as well as to manage the tourism data effectively, the new ICTs help and guide tourists in a personalized and more precise way. The model derived from the theoretical study, shows that smart tourism is the result of exploiting technology in tourism, that represents the development of tourism from traditional tourism to the smart tourism. For the other aspect, we used the exploratory study to search the impact of using social networks in Algeria then we showed up the results of smart Algiers project and we dropped it on smart tourism in Algeria.. ظهرت شبكات التواصل الاجتماعي مع الجيل الثاني للويب وظهر معها مايسمى المجتمع الافتراضي والهويات الرقمية، كل هذا كان له بالغ الأثر على المؤسسات واستراتيجياتها من عدة جوانب خصوصا على التسويق. ولتحليل أثر الويب ومنه شبكات التواصل الاجتماعي على السياحة في الجزائر كان علينا دراسته من خلال جانبين، الأول نظري من خلاله حللنا أثر استخدام شبكات التواصل الاجتماعي على سلوك السائح وكيف يتقبل استخدامها وكيف يتأثر لاتخاذ القرار ومنه على الطلب السياحي، العرض السياحي عبر الشبكات هو أيضا نتيجة لهذا الأثر ثم تجلياته على التسويق السياحي. من زاوية أخرى درسنا أثر الويب من خلال تحليل كل أجياله حيث ظهرت السياحة الالكترونية والسياحة عبر النقال وصولا للجيل الرابع للويب فظهور انترنت الأشياء الذي كان حاسما إذ ا رفقه مايسمى المدن الذكية كمحرك للابتكار تتيح الفرص أمام شركات الأعمال لاكتشاف وتصميم وتقديم خدمات ومنتجات جديدة لتلبية احتياجات غير ملبّاة من قبل . وبالتالي تساهم في تحويل المدن من اقتصاد معرفي إلى اقتصاد إبداعي. هذا يقود لصناعة سياحة ذكية تعمل على ربط مختلف الجهات الفاعلة من المجتمعات المحلية إلى الشركات المبتدئة، السكان والسياح ومن ثم ضمان جودة وتجانس العرض السياحي إضافة لتولي مسؤولية إدارة البيانات السياحية بشكل فعال حيث تعمل تكنولوجيات المعلومات والاتصالات الجديدة على مساعدة وتوجيه السائحين بطريقة أكثر دقة وأكثر تخصيصًا. والنموذج المستخلص من الدراسة النظرية يوضح أن السياحة الذكية هي النتيجة لاستخدام التكنولوجيا في السياحة وهي المرحلة الأخيرة لتطور السياحة من سياحة تقليدية إلى سياحة ذكية. من جانب آخر استخدمنا الدراسة الاستطلاعية لمعرفة أثر استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في الجزائر على كل من العرض والطلب السياحي، مزيج التسويق السياحي ثم استعرضنا نتائج مشروع الجزائر الذكية وإسقاطها على السياحة الذكية في الجزائر.fr_FR
dc.publisherUB1fr_FR
dc.subjectالسياحةfr_FR
dc.subjectالسياحة التقليديةfr_FR
dc.subjectنظم المعلومات السياحيةfr_FR
dc.subjectتكنولوجيا المعلومات و الإتصالاتfr_FR
dc.subjectشبكات التواصل الإجتماعيfr_FR
dc.subjectتطبيقات شبكات التواصل الإجتماعيfr_FR
dc.subjectالسياحة الذكيةfr_FR
dc.subjectمشروع الجزائر العاصمة الذكيةfr_FR
dc.subjectالجزائرfr_FR
dc.titleإستخدام شبكات التواصل الإجتماعي و أثرها على تنشيط السياحة في الجزائرfr_FR
dc.typeThesisfr_FR
Collection(s) :Sciences économiques

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
ec Zahia Bouteghrine.pdffichier PDF9,22 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.