Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/47
Titre: النظام الشرق أوسطي وفق منظور الإسلام السياسي
Auteur(s): عيساوة, آمنة
Mots-clés: الإسلام السياسي
الشرق الأوسط
التراث السياسي الإسلامي
النهضة الإسلامية
الهوية الإسلامية
الدين
السياسة
بنية الشرق الأوسط
مداخل الإصلاح في الشرق الأوسط
الإسلام السياسي في الشرق الأوسط
Date de publication: 2018
Editeur: UB1
Résumé: يقف الإسلام السياسي الذي يجمع في مسماه بين الدين والسياسة، في تركيبة غربية الدلالة تزعم الفصل وعدم التمييز بين الاثنين والتكامل بينهما، في جوهر الصراع القائم حاليا في العالم، وذلك بزعمه امتلاك رؤية مخالفة للطرح الغربي في المجال السياسي والتي تستند إلى النص والتجربة الراشدية التاريخية والتي تعبر عن النموذج النواة حال التجربة اليونانية بالنسبة للغرب، وفي ادعائه هذا تم التوصل إلى التشكيل الحركي انتقالا من المستوى الفكري الذي دشنته الحركة الإصلاحية مع عصر النهضة العربية أواخر القرن التاسع عشر وبداية القرن العشرين، لتنتج طابعا هوياتيا متميزا عن الطابع السائد والذي جاء صنيعة الغرب بعد السيطرة على المنطقة الشرق أوسطية التي تأسست معالمها مع بداية التأسيس لمشروع الإسلام السياسي فنما الاثنان في خط مستقيم أحدث بعض التقاطعات التي أفضت إلى البحث عن مدى قدرة منظور الإسلام السياسي على إعطاء البديل الفكري والمعرفي، وعلى مدى قدرة هذا البديل أن يصمد عمليا في وجه مشروع الدولة الشرق أوسطية، والتي تغولت على المجتمع أولا ثم تغولت على الإقليم ثانيا، فأصبح المجال السلطوي/ الدولاتي الطابع المسيطر على فاعلية المجتمع التي سادت تاريخيا، وعلى فاعلية التكامل الإقليمي ولنقل التناسق الإقليمي على أقل تقدير. بناءً على ما سبق تهدف الأطروحة للبحث في إشكال ذو طابع فكري ومعرفي، يمتد الأول في عمقه إلى التأصيل للفكر السياسي الإسلامي وامتداده التاريخي المتعلق بالنص الديني المقدس، ويلتقي مع البعد المعرفي في الرؤية ومحاولة بناء منظور معرفي تمتزج فيه المعرفة العلمية بالحقيقة الدينية، بعد الفصل المجحف الذي عملت عليه الحداثة الغربية منذ ما سمي فيها عصر النهضة، فباتت الحقائق والرؤى المعرفية للإنسان والكون والنظم الاجتماعية والسياسية والقانونية والاقتصادية، كلها مبنية على الفكرة الحداثية، ولأن هذه الأخيرة تمت مراجعتها ونقدها من داخل النسق المعرفي الغربي ذاته من طرف ما يعرف ب (ما بعد الحداثيين)، شكل هذا الحدث المعرفي منذ نهاية الحرب الباردة، الفرصة السانحة للرؤية المعرفية الإسلامية أن تعيد نقد وبناء ذاتها وتصحح مسار الفكر الغربي، في نقطة التقاء انسانية لا عرقية ولا قومية ولا دينية مغلقة على ذاتها. إلا أننا انتهينا بعد فحص الأطروحات الفكرية للإسلاميين، إلا أن مشروعهم السياسي ومن خلفه الفكري، قد وقع في مصيدة الحداثة، ولم يستطع الوصول إلى التأصيل المعرفي الكافي لبناء رؤية إصلاحية للشرق الأوسط نابعة من خصائصه وليس مما فُرض عليه من نمط حداثي بفعل القوى الغربية. Combining religion with politics and claiming complementarity among the two traditionally-divergents, Political Islam lies at the heart of the current clash in the world. It claims a potential to provide a different political vision opposite to the Western one, a vision widely based on the sacred religious text(s) as well as on The Rashidun Caliphate experience which represents the political core model in Islamic history, compared to the Greek experience in Western history. In this context, Activist Islam was born and fed through reformist movement(s) during the beginnings of the twentieth centry’s Arab Renaissance. The aim has been always to produce an identity-centered content unsimilar to the Western project in the aftermath of the Western dominance on the Middle Eastern region. Significantly, the two projects have evolved simultaneously leading to some junctures that (have) questioned the real ability of Political Islam to provide an alternative, and if it can – to what extent such alternative can challenge the project of modern state in the Middle East; a question that seems very legitimate in the light of the prevalence of this project, domestically and regionally as well. In such a complex context, this dissertation debates whether Reformist Political Islam is a distinct and consistent paradigm or merely an echo for its traditional other. This dissertation debates the problematique of how Islamic Political Thought traces historically back to religious sacred scripts, but in the same time tends to keep an intellectual dimension through its constant attempt to construct a distinct paradigm that fuses scientific with religious knowledge. Such an attempt defies the Western Modernist tradition which had separated science apart from religion since the Renaissance Era, a tradition within which perspectives about economic, political, juridical, social systems and above all perspectives about man and universe w[a]ere based on the idea of modernism. Recently, modernism has been challenged and revisited – at times revolutionarily – from within the western thinking box itself by postmodernist revisionists. Such an intellectual revolution has provided a contextual opportunity for Islamic Political Thought to launch a deep self-reflective as well as self-corrective critique movement, aiming at bringing Western Thought back to the right track, a movement which self-claims a non-ethnocentric but humanist scope. However, their political project of islamist and its intellectual successor have been caught in the trap of modernity and have not been able to reach sufficient knowledge to build a new vision for the Middle East stemming from its characteristics rather than from the modernist style imposed by Western powers.
URI/URL: http://localhost/xmlui/handle/123456789/47
Collection(s) :Sciences politiques

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
dr Amina Aissaoua.pdffichier PDF12,22 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.