Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/469
Titre: إشكالية إدماج المسؤولية الإجتماعية ضمن الممارسات الوظيفية في المؤسسة
Autre(s) titre(s): دراسة ميدانية على عينة من المؤسسات الجزائرية
Auteur(s): عباز, زهية
Mots-clés: المسؤولية الإجتماعية
إدماج المسؤولية الإجتماعية
الميزة التنافسية
الممارسات الوظيفية
المؤسسة الجزائرية
RS MENA مشروع
SASACE مؤسسة
NCA ROUIBA مؤسسة
C.T.T.P (Contrôle Technique des Traveaux Publics) الهيئة الوطنية للمراقبة التقنية للأشغال العامة
Swot التحليل الإستراتيجي
Date de publication: 2019
Editeur: UB1
Résumé: This study aims to describe the reality of the integration of social responsibility within the functional practices, by deepening into the philosophy and practice of companies voluntarily engaged in the CSR methodology and selected as leading companies in this approach in Algeria, by ISO under the RS MENA project representted by (Sasace, Nca Rouiba Cttp). The study problem was identified in a key question: " To what extent do the companies in the study adopt a strategic orientation that promotes the concept of social responsibility from a voluntary practice to a broader integration and application within their functional practices"? The study was divided into two parts, the theoretical part tackled the conceptual and strategic framework of the concept of social responsibility within the academic literature, the total and partial requirements required to integrate social responsibility into a functional framework and related problems. While The practical part focused on analyzing the Algerian business environment and analyzing the internal environment of the companies in question. Interviews , content analysis method, descriptive statistical, Strategic analysis (SWOT), the quadratic model of social responsibility and logical approach of the strategy were used as a main tools to obtain the informations and descriptive analysis. The results have shown that the companies under study do not adopt any strategic orientation to promote the concept of social responsibility from a voluntary practice to a broader integration and application within functional practices, as a result of the absence of a functional strategy that adopts the application of social responsibility indicators within functional practices, The environmental concept which overcame the model of initiatives, and not to depart from compliance with the laws to the concept of giving to development, and the circumstances and reasons that prevent the integration of social responsibility within the functional practices are the result of the business environment, Philosophy of Senior Management and As well as the reasons for each function and the most of it are managerial, The weakness of the current internal environment does not allow the adoption of any practical evidence of social responsibility at the level of each function. In assessing these results, make sure that the problem is internal and a real administrative problem can not be ignored. By instilling a culture of social responsibility and increasing its conviction as an approach within the planning and strategic thinking of companies and moving from nonmanagerial management (socially responsible) to directed management (socially responsible). تهدف هذه الدراسة إلى وصف واقع إدماج المسؤولية الاجتماعية ضمن الممارسات الوظيفية من خلال التعمق في فلسفة وممارسة المؤسسات المنخرطة طوعيا في منهج المسؤولية الاجتماعية والمختارة ممثلة في RS MENA كمؤسسات قائدة لهذا النهج بالجزائر من طرف منظمة الإيزو في إطار مشروع ولقد تحددت مشكلة الدراسة في سؤال رئيسي " إلى أي مدى تنتهج (Sasace, Nca Rouiba, Cttp) المؤسسات محل الدراسة توجه استراتيجي يتبنى ترقية مفهوم المسؤولية الاجتماعية من مجرد ممارسة طوعية إلى إدماج وتطبيق أوسع ضمن ممارساتها الوظيفية؟ وعليه تم تقسيم الدراسة إلى جزء نظري وآخر تطبيقي، تناول الجزء النظري الإطار المفاهيمي والاستراتيجي لمفهوم المسؤولية الاجتماعية ضمن الأدب الأكاديمي والمتطلبات الكلية والجزئية اللازمة لإدماج المسؤولية الاجتماعية في إطار وظيفي والإشكالات المرتبطة بها، في حين ركز الجانب التطبيقي على تحليل بيئة الأعمال الجزائرية وتحليل البيئة الداخلية للمؤسسات محل الدراسة. شكلت المقابلات والنموذج الرباعي (SWOT) الاستبانة، أسلوب تحليل المحتوى، الإحصاء الوصفي، التحليل الاستراتيجي للمسؤولية الاجتماعية، إضافة إلى المدخل المنطقي للإستراتيجية أهم الأدوات المستخدمة في الحصول على المعلومات والتحليل الوصفي. ولقد أظهرت النتائج أن المؤسسات محل الدراسة لا تنتهج أي توجه استراتيجي يتبنى ترقية مفهوم المسؤولية الاجتماعية من مجرد ممارسة طوعية إلى إدماج وتطبيق أوسع ضمن ممارساتها الوظيفية، نتيجة غياب إستراتيجية وظيفية تتبنى تطبيق مؤشرات المسؤولية الاجتماعية ضمن الممارسات الوظيفية مع وجود المفهوم البيئي الذي طغى على نموذج المبادرات وعدم خروجها عن الإذعان للقوانين إلى مفهوم العطاء للتنمية، كما أن الظروف والأسباب التي تقف حائلا دون إدماج المسؤولية الاجتماعية ضمن الممارسات الوظيفية هي نتاج بيئة الأعمال وفلسفة الإدارة العليا وكذا أسباب متعلقة بكل وظيفة والتي أغلبها إدارية وأن ضعف البيئة الداخلية الراهنة لا يسمح بتبني أي دليل عملي للمسؤولية الاجتماعية على مستوى كل وظيفة، وبتقييم هذه النتائج تأكد أن المشكل داخلي والمشكلة إدارية حقيقية لا يمكن تجاهلها، يتطلب استبدال النموذج التقليدي في الإدارة بنموذج آخر متعدد الأبعاد يعنى بترسيخ ثقافة المسؤولية الاجتماعية وزيادة الاقتناع بها كنهج ضمن التخطيط والتفكير الاستراتيجي للمؤسسات والانتقال من الإدارة غير الإدارية (المسؤولة اجتماعيا) إلى الإدارة الموجهة (المسؤولة اجتماعيا)
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/469
Collection(s) :Sciences commerciales

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
ec Zahia Abaz.pdffichier PDF12,68 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.